رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

گل رنجهای کهن: برگزیدۀ مقالات دربارۀ شاهنامه فردوسی

گل رنجهای کهن: برگزیدۀ مقالات دربارۀ شاهنامه فردوسی
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 22 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 22 رای
به کوشش: علی دهباشی

"در شاهنامه، کیومرث همه‌جا نخستین شاه است و نه نخستین انسان. از این رو سرگذشت کیومرث در شاهنامه سرگذشت آغاز جامعه است و نه آغاز زندگی. در شاهنامه اهریمن دیگر آن روح خبیث مجرد نیست که بر جهان روشنایی حمله‌ور می‌گشت، بلکه او در شمار مردم بد است که علیه مردم نیک سلاح به دست می‌گیرد و وارد کارزار می‌گردد. نبردی که بر طبق افسانه آفرینش اوستایی میان اهریمن و کیومرث درمی‌گیرد، در شاهنامه بر عهده پسران آن‌ها گذاشته شده است. پسر اهریمن به نام خزروان در میدان کارزار، سیامک، پسر کیومرث، را می‌کشد به همان‌گونه که در بندهش مرگ کیومرث مرحله گذر از یک زندگی سترون به یک هستی بارورست، در شاهنامه نیز با مرگ سیامک و آغاز پادشاهی هوشنگ، جامعه از مرحله ساده‌ گردهمایی آدمیان گام به مرحله مدنیت می‌گذارد."
مطالب یادشده بخشی از مقاله «شاهنامه و موضوع نخستین انسان» اثر «جلال خالقی مطلق ـ از شاهنامه‌شناسان معاصر ـ است. این مجموعه دربرگیرنده مقالات وی در خصوص شاهنامه است. برخی از مقالات کتاب عبارت‌اند از: معرفی قطعات الحاقی شاهنامه، بار و آیین آن در ایران، ببر بیان، و دستنویس شاهنامه (فلورانس)."
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1396/09/01

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی گل رنجهای کهن: برگزیدۀ مقالات دربارۀ شاهنامه فردوسی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
گل رنجهای کهن: برگزیدۀ مقالات دربارۀ شاهنامه فردوسی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک