رسته‌ها

فرهنگ اصطلاحات حقوقی: فارسی - فرانسه - جلد ۱ - آ تا ث

فرهنگ اصطلاحات حقوقی: فارسی - فرانسه - جلد ۱ - آ تا ث
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 26 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 26 رای
با همکاری: ابوفتح قطبی و نعمت مختاری

این کتاب کار نیمه‌تمام و ارزشمند عبدالحمید ابوالحمد است که اگرچه به صورت کامل ارائه نشد اما در همان مقداری که در دسترس است، کار علمی درخور توجه و قابل تقدیر است و مرجع استفاده ی دانشجویان و پژوهشگران.

از متن کتاب:
«فرهنگ اصطلاحات حقوقی فارسی - فرانسه» که جلد یکم آن اکنون منتشر میشود نتیجه چندین سال کار و کوشش گروهی از محققان است. اساس کار این فرهنگ پژوهشهایی است که برای تنظیم یك دائرۃ المعارف بزرگ حقوقی انجام شده است. تألیف چنین دایرةالمعارفی یکی از هدفهای بنیاد فرهنگ ایران است؛ زیرا که این دائرةالمعارف به شناختن ساخت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور در زمانهای گوناگون یاری میکند. پژوهشهایی که برای تنظیم این فرهنگ حقوقی انجام شده است از تحقیقهای مربوط به تدوین دائرة المعارف بزرگ حقوقی جدا نیست، لذا به اختصار به روش کار تهیه دائرة المعارف اشاره میشود .
برای آماده کردن دائرة المعارف، تمام مقررات قانونی کشور، مثل آیین نامه، اساسنامه، تصویبنامه، قوانین تمام دوره های قانونگذاری، رویه قضایی عهدنامه ها و کتابهای حقوقی با دقت بررسی شده است. از تمام واژه ها و اصطلاحات حقوقی که در مقررات قانونی رویه قضایی و یا کتابهای حقوقی بکار رفته اند برگه تهیه شده است. شماره این برگه ها که در طی ده سال به ترتیب موضوعی و الفبایی طبقه بندی شده اند در حدود يك صد و بیست هزار است. این شماره ها کامل نمی تواند بود، زیرا هر روز که میگذرد زندگی اجتماعی متحول می شود و مقررات تازه ای وضع میگردد که واژه ها و اصطلاحات جدیدی در آنها به کار میرود، شناختن آنها برای تنظيم دائرة المعارف لازم است و از آنها برگه تهیه میشود. این برگه های موضوعی ماده نخستین این دائرة المعارف بزرگ حقوقی را تشکیل میدهد. گروه های حقوقدان و پژوهشگران علوم اجتماعی به یاری این یادداشت ها خواهند توانست بخشهای مختلف این دائرة المعارف را بنویسند و یا برای تألیف های حقوقی دیگر از آن بهره گیرند، چنان که انتشار این فرهنگ نخستین میوه این بهره برداری است.
در این فرهنگ حقوقی تمام واژه ها و اصطلاحاتی که برای تنظيم دائرة المعارف استخراج شده است بکار نرفته است، بلکه از قریب پنجاه هزار واژه و اصطلاح برای نوشتن این فرهنگ استفاده میشود. به این دلیل که محققان دائرة المعارف و فرهنگ تا این حدرا برای تنظیم این فرهنگ کافی دانسته اند و با این حال واقعیت این است که قلمرو این فرهنگ گسترده تر از نام آن است...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
892
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1396/07/05
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فرهنگ اصطلاحات حقوقی: فارسی - فرانسه - جلد ۱ - آ تا ث

تعداد دیدگاه‌ها:
4
خیلی عالی بود ممنونم، ادامش هم در سایت موجود هست؟
تألیفات مرحوم دکتر ابوالحمد بسیار عمیق و پر بار و حاکی از دانش بسیار اوست، با آنکه اکثر قوانین و مقررات در حوزه حقوق عمومی تغییر کرده است، هنوز می توان از آثار ایشان در این حوزه بهره مند شد.
جای کتاب ارزشمند فلسفه حقوق دکتر ناصر کاتوزیان هم خالیست.باسپاس
فرهنگ اصطلاحات حقوقی: فارسی - فرانسه - جلد ۱ - آ تا ث
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک