رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

تحزب و تشکل از دیدگاه علمی و تاریخی

تحزب و تشکل از دیدگاه علمی و تاریخی
امتیاز دهید
5 / 3.8
با 14 رای
امتیاز دهید
5 / 3.8
با 14 رای
در این نوشته، سعی شده است که در زمینه­ ی احزاب کاری تحقیقی به طور مختصر انجام شود. نقش احزاب و گروه ­ها، مفهوم انواع تشکل ­ها، منشا پیدایش احزاب از ابعاد عقیدتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخ دسته بندی­ ها و گروه­ های سیاسی از دوران باستان تاکنون، احزاب و تشکل­ ها در اسلام، و در ایران قدیم تا دوران مشروطه و در دوران مشروطه تا حکومت رضاشاه و از شهریور 1320 تا 1332 و از 1332 تا 1341 که آغاز نهضت روحانیت است و بررسی کوتاه هر کدام از این تشکل­ ها، و در واقع سیری اجمالی از گروه­ ها و احزاب سیاسی قدیم و جدید، به ملت بزرگ ایران تقدیم گردد.
سپس برای اینکه حاصل حضور عملی احزاب و تأثیر تحزب در انقلاب اسلامی ایران مشاهده شود، به بررسی نقش احزاب در نهضت روحانیت به رهبری امام خمینی (ره) پرداخته شده است؛ و به­ خاطر نداشتن مجال برای معرفی همه­ ی تشکل­ ها و گروه­ های فعال در این نهضت، به سه تشکل اساسی و چند تشکل دیگر در این دوران اشاره شده است. از این سه تشکل، به تشکل­ های جامعه­ ی روحانیت مبارز و جامعه­ ی مدرسین حوزه­ ی علمیه ­ی قم نگاهی گذرا شده است؛ زیرا آنها ماهیّت حزبی ندارند و تشکلی «ارتباطی و مجموعه ­ای» و یا «کانونی» هستند. و درباره­ ی چند تشکل دیگر نیز به ­طور فشرده سخن گفته شده است.
اما به تشکل مؤتلفه­ ی اسلامی، بیشتر نگریسته شده است. زیرا تنها تشکلی است که توسط عناصر کاملاً مذهبی و معتقد به فقاهت و روحانیت و اطاعت از مرجع تقلید و با نظر مساعد و مستقیم امام خمینی شکل گرفته و اقدامات و آموزش­ های خود را با آهنگ ولی فقیه - امام خمینی (ره) - منطبق کرده است؛ و در کارهای اساسی همواره «اذن امام» و تائید روحانیت را کسب کرده است. و این چیزی است که در سایر تشکل­ ها تا پیروزی انقلاب اسلامی سابقه ندارد.
البته محدودیت نوشته و وقت، اجازه نمی­ دهد که این تشکل به­ طور مشروح معرفی شود. یعنی تشکلی را با حدود 50 سال فعالیت گسترده و با رعایت اصول پنهان­ کاری نمی­ شود با چند ده صفحه تبیین نمود و آنچه در این نوشته می­ باشد، گامی است کوتاه، در حد نیاز بحث تحزب.
در این تحقیق به احزاب و مؤتلفه­ ی اسلامی با نظر پژوهشی و نه با نظر ابراز عقیده و دیدگاه، نگریسته شده است. تحقیق بر اساس روش مطالعه­ ای و مشاهده­ ای می­ باشد و از «تجربه» که راه­ گشای نظریات تحقیقی است، استفاده نشده است. زیرا این­گونه تحقیق­ ها جای آزمایش و تجربه­ ی مجدد نیست. سوالات این تحقیق عبارتند از:
- مفهوم حزب چیست؟
- انواع عناوین تشکل­ ها چه تفاوتی دارند؟
- نظریات مثبت و منفی درباره­ی تشکل­ ها چه می­گویند؟
- منشأ پیدایش احزاب چیست؟
- دیدگاه­ های طبقاتی، قومیتی و انتخاباتی چه تأثیراتی در احزاب دارند؟
- تاریخ تشکل­ ها و گروه­ های سیاسی به سبک قدیم.
- تاریخ تشکل­ ها و احزاب سیاسی به سبک جدید.
- تاریخ تشکل­ های سیاسی جدید در ایران تا نهضت روحانیت.
- چگونگی تشکل مؤتلفه ­ی اسلامی به­ طور مختصر(به عنوان یکی از تشکل­ ها و احزاب سیاسی اسلامی)
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
شازده
شازده
1396/05/11

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تحزب و تشکل از دیدگاه علمی و تاریخی

تعداد دیدگاه‌ها:
2
کتابی که بادامچیان از سران موتلفه اسلامی بنویسد آنهم در مورد تاریخ تحزب چه اباطیلی از آب دربیاید؟
ارجمندی انسان به این است که به هرچه آگاهی یافته درعمل پایبند باشد،تقریباً همه ی مردم جهان بامکارم اخلاق آشنا هستند،ولی هنگامی که پای عمل به میان می آید،غالباًدرجهت مخالف رفتار می
کنند نویسنده ی محترم این کتاب نیز یکی از همین بزرگواران است، آنچه بر زبان دارد در دل به فراموشی می سپارد
بیدار شو ای دیده که ایمن نتوان بود
زین سیلِ دمادم که در این منزلِ خواب است
معشوقه عیان می گذرد بر تو ولیکن
اغیار همی بیند از آن بسته نقاب است
گُل بر رُخِ رنگین تو تا لطفِ عرق دید
در آتش رشک ازغم دل غرق گلاب است
تحزب و تشکل از دیدگاه علمی و تاریخی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک