رسته‌ها

طراحی مقدماتی برای ایرانشناسی نظام یافته

طراحی مقدماتی برای ایرانشناسی نظام یافته
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 17 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 17 رای
در مقدمه این مجموعه، پیش از این، نه در ایران و نه در خارج از ایران، با وجود سابقه چندصدساله ایران‌شناسی، طرح نظام‌یافته‌ای برای این شاخه وجود نداشته‌است. در این مجموعه، نخست سابقه ایران‌شناسی مرور شده که البته تنها جنبه یادآوری دارد. ایران کشوری است با سابقه و تمدن بسیار کهن و به همین جهت بازشناسی آن در تمام جنبه‌ها چندان ساده نیست. اگر ایران، مانند برخی از کشورها، تنها ده یا بیست یا حداکثر دویست سال سابقه تاریخی داشت، بازشناسی آن در ده‌ها سال با امکانات فراوان احتمالاً شدنی بود. اما اگر بخواهیم چندین و چند هزار سال تاریخ ایران را بشناسیم نیازمند برنامه‌ریزی و طرحی مقدماتی برای ایران‌شناسی نظام‌یافته است.

فهرست عناوین طراحی مقدماتی برای ایران شناسی نظام‌یافته عبارت از: 1. مقدمه (پراگندگی علوم انسانی، پراکنده‌کاری درزمینه ایران شناسی، کم‌اطلاعی پژوهشگران)؛ 2. برنامه مطالعات (مقدمه، گروه‌ها و طبقه‌بندی آن‌ها)؛ 3. ایران شناسی عمومی و ایران‌شناسی‌های اختصاصی (ایران‌شناسی عمومی، ایران‌شناسی اقتصادی، ایران‌شناسی باستان‌شناختی، ایران‌شناسی تاریخی بر اساس روایات ملّی و اسطوره‌ها، ایران‌شناسی تاریخی، ایران‌شناسی جغرافیایی و جفرافیای محلی، ایران‌شناسی در حوزه‌ها و مکتب‌های گوناگون غربی و شرقی، ایران‌شناسی روستایی، ایران‌شناسی سیاسی، ایران‌شناسی شهری، ایران‌شناسی صنعتی، ایران‌شناسی در زمینه فرهنگ مردم و آداب‌ورسوم، ایران‌شناسی درزمینه مطالعات گویش‌شناختی، ایران‌شناسی در زمینه‌های دیگر است.

طراحی مقدماتی برای ایران‌شناسی نظام‌یافته، چهل‌ویکمین ضمیمه مجله نامه فرهنگستان و به قلم دکتر حسن حبیبی عضو پیوسته فرهنگستان و رئیس بنیاد ایران‌شناسی است که فرهنگستان زبان و ادب فارسی آن را در 60 صفحه و با شمارگان 1500 نسخه منتشرکرده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
60
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
Razavix
Razavix
1396/03/07
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی طراحی مقدماتی برای ایرانشناسی نظام یافته

تعداد دیدگاه‌ها:
2
خدا رحمت کند دکتر حسن حبیبی را مرد خدوم و مخلصی برای کشور بود
سلام. هنوز مطالعه نکرده ام اگر دانلود شود چشم حتما
طراحی مقدماتی برای ایرانشناسی نظام یافته
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک