رسته‌ها

رسول زاده، فرقه دموکرات و تحولات معاصر ایران

رسول زاده، فرقه دموکرات و تحولات معاصر ایران
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 33 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 33 رای
کتاب حاضر با استفاده از متون روزنامه (ایران نو) ارگان حزب دموکرات، به بازسازی بخشی از تحولات داخلی و خارجی معاصر ایران، بویژه عصر مشروطه و پس از آن اهتمام می ورزد و با اشاره به رقابت تاریخی روس و انگلیس برای تسلط بر بازار ایران و تحولات سیاسی مرتبط با این صحنه رقابت، و واکنش اعضای فرقه دموکرات در قبال تحولات، تلاش دارد به ساده انگاری دیدگاه برخی مورخین دوره پهلوی، که رضا خان را ناجی ایران پس از استبداد قاجاری معرفی می کند، به نوعی پاسخ دهد. پرداختن به تحولات مذکور با هدف ریشه یابی تحولات منتهی به استقرار حکومت پهلوی، نشان می دهد که مپراتوری انگلستان با شناسایی رضاخان به دنبال تشکیل حکومت و پایگاه حافظ منافع سرمایه داری غرب، برای جلوگیری از هجوم روس به حوزه منافع غرب بوده است.رقابت روس ها با سایر رقبا از جمله انگلیس نیز در این نگاه تعریف شده است.
محمد امین رسول زاده : بنیان گذار حقیقی روزنامه ایران نو بود. نقش او در پیدایش ( ناسیونالیسم ایرانی) و اندیشه های جدید سیاسی که جایگاه موثری در ایدئولوژی رژیم پهلوی داشته، در این نوشتار مورد توجه قرار گرفته است.
فصل نخست کتاب ، زندگی سیاسی رسول زاده (1884-1954) متولد باکو را مرور می کند. ارتباطات نزدیک او با استالین، ورود او به ایران در عصر مشروطه و حمایت از این جنبش و فعالیت های سیاسی اجتماعی او در تقویت پان ترکیسم، و نیز فعالیت های وی در روسیه و برخی از کشورهای اروپایی در این فصل تبیین شده است.
در فصل دوم بر فعالیت روزنامه ایران نو" در جریان حوادث داخلی و بین المللی در عصر مشروطه و پس از آن و رقابت قدرت های بزرگ خارجی در ارتباط با ایران تمرکز دارد.
و فصل سوم به تحولات دوره نیابت سلطنت ناصر الملک و اختلافات بین رجال و جریانات سیاسی و از جمله فرقه دموکرات در واکنش به این تحولات پرداخته که همزمان با آن ، دوره جدید روزنامه "ایران نو" منتشر می شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
183
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
farshid_ett
farshid_ett
1396/02/09

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی رسول زاده، فرقه دموکرات و تحولات معاصر ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
1
کتاب بسیار مفید جهت آشنایی با تاریخ معاصر
رسول زاده، فرقه دموکرات و تحولات معاصر ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک