رسته‌ها

کاروند کسروی: مجموعه 78 رساله و گفتار از احمد کسروی

کاروند کسروی: مجموعه 78 رساله و گفتار از احمد کسروی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 60 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 60 رای
به کوشش: یحیی ذکاء

این کتاب مجموعه‌ای از 78 نوشتار و رساله از احمد کسروی در این موضوعات است: مقاله‌های تاریخی، جغرافیای تاریخی، زبان‌شناسی ـ واژه‌شناسی، اخترشناسی ـ گاه‌شماری، مقاله‌های ادبی و گوناگون. نهاوند ـ دماوند، اسپرانتو را چگونه آموختم، نام‌های شهرها و دیه‌های ایران (1 و 2)، آذربایگان، آذری یا زبان باستان آذربایجان، دویست یا ده بیست، در پیرامون شمیران و تهران، یکی از لغزش‌های فرهنگی و .... نوشتارها و رساله‌هایی هستند که در بخش زبان‌شناسی ـ واژه‌شناسی آورده شده‌اند. در بخش مقاله‌های نیز ادبی این نوشتارها آمده است: نمونه‌ای از ادبیات محلی، انتقاد مقاله راجع به طرزی افشار، یولیوس قیصر و قطران شاعر آذربایجان.

این کتاب پیشتر با کیفیت نه چندان مطلوب در سایت قرار گرفته بود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
617
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
شازده
شازده
1395/12/06

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی کاروند کسروی: مجموعه 78 رساله و گفتار از احمد کسروی

تعداد دیدگاه‌ها:
4
افسوس که تحقیقات علمی و زبان‌شناسانه با سیاست‌های روز آلوده می‌شود. در محو زبان‌ها و گویش‌های دیگر و حفظ زبان فارسی در ایران:
«... آنچه من گفته‌ام و خواسته‌ام، این بوده که زبانهای گوناگونی که در ایران سخن رانده می‌شود، از ترکی و عربی و ارمنی و آسوری و نیمزبانهای استانها (از گیلکی و مازندرانی و سمنانی و سرخه‌یی و سدیهی و کردی و لوری و شوشتری و مانند اینها) از میان رود و همگی ایرانیان دارای یک زبان (که زبان فارسی است) باشند. این بوده خواسته من و در این راه بوده که کوشیده‌ام. ... این زبانها همه نیک است، چیزی که هست بودن آنها در ایران مایه پراکندگی این توده است. ...)
[صفحه‌ی ۵۴۲ از کتاب «کاروند کسروی ...»]
و یا در هنگامه‌ی دفاع از سرپاس مختاری و پزشک احمدی پس از برکناری رضاشاه که موضوع «ماتاوسخان ملیکیان» پیش آمد:
«... یک پیرمردی را باتهام نوشتن یک نامه‌ای با حروف روزنامه مدت متمادی در زندان نگه داشته‌اند ولی حقیقت چیست؟ حقیقت آنستکه از سالیان دراز در ایران یکی از آرزوهای توده برانداختن زبانهای گوناگونی بوده که در این کشور رواج دارد.
این آرزوی ایرانیان است، آرزوی همگی ماست ما اینرا بیاری خدا از پیش خواهیم برد و همه زبانها را جز از فارسی از میان خواهیم برداشت. من در اینجا ایستاده‌ام زبان مادرزادی من ترکی بوده ولی همه میدانند که چه کوشش‌هایی بکار میبریم که آن زبان نیز از ایران برافتد. ترکی برافتد، عربی برافتد، آسوری برافتد، ارمنی برافتد، کردی برافتد، ارمنیان اگر از مایند باید با زبان ما درس خوانند و سخن گویند. ... ولی دیده میشود ماتاوسخان که رئیس مدرسه ارمنیان بوده با این مقصود موافقت نداشته و کینه رضاشاه را در دل گرفته و چون شجاعتی که آشکاره نامه نویسد نداشته حروف روزنامه را چیده و از ترکیب آنها یک نامه‌ای که دشنام‌آمیز بوده برای شاه فرستاده و بر سر همین رفتار گرفتار زندان گردیده و شما بیندیشید که کارش تا چه اندازه بد بوده. در اینجا گفتگو از پیری او رفت ولی بهتر بود از دل پرکینه‌اش نیز یادی کرده میشد.»
[صفحات ۴۹-۵۰ از کتاب «دفاعیات احمد کسروی از سرپاس مختاری و پزشک احمدی - برگرفته‌شده از پرچم روزانه و هفتگی ۲۲-۱۳۲۱»]
من طرح یک ماهه خریدم اما اجازه دانلود نمیده خواهشمندم رسیدگی کنید
دانلود و خواندن این کتاب را به همه ی اعضای کتابناک توصیه میکنم.
خدا با ماست
بسیاری با نام احمد کسروی آشنایند ولی کمند کسانی که به ژرفای اندیشه‌های او پی برده باشند. علت این دو چیز می باشد :
از یک سو خواندن انبوهِ نوشته‌های او (بیش از شصت جلد کتاب‌ ـ نزدیک به سیزده هزار صفحه) کار آسانی نبوده بویژه که بیش از نیمی از آنها چه در زمان شاه و چه در حکومت ملایان غدغن بوده و از دسترس مردم دور نگاه داشته شده. از دیگر سو دشمنانِ اندیشه‌های او با غرض‌ورزیها ، پا بروی حقایق گزارده و با تحریفهایی کوشیده‌اند ذهنها را درباره‌ی او تاریک گردانند. با راه‌ انداختن این پایگاه میخواهیم کتابها و نوشته‌های او را در دسترس خوانندگان بگزاریم تا ایشان خود مستقیماً بخوانند و خود داوری کنند.
برخی واژه‌ها را برای تازه‌آشنایان شرح داده‌ایم :
آیین : نخستین کتاب احمد کسروی در زمینه‌های اجتماعی است در دو بخش که بخش یکم آن در زمستان سال1311 چاپ گردید. مغز سخن در این کتاب درباره‌ی اروپاییگری است.
اروپاییگری : در ستایش غرب راه گزافه پیمودن و پیروی بی‌چون و چرا از ایشان کردن است.
پیمان : نام ماهنامه‌ایست که کسروی در 1312 بنیاد گزارد و تا خرداد 1321 منتشر می‌گشت.
پرچم : نام روزنامه‌ای است که کسروی و یارانش در بهمن 1320 بنیاد گزارد ولی در آذرماه1321 همراه دیگر روزنامه‌ها بازداشت شد. سپس به شکل نیمه ماهه در سال 1322 منتشر گردید ولی پس از دوازده شماره بازداشت گردید. سپس در پایان همان سال به شکل هفته‌نامه منتشر گردید که این بار هم پس از هفت شماره به بهانه‌ی دروغ توهین به اسلام بازداشت گردید.
[edit=نرگس]1395/12/17[/edit]
کاروند کسروی: مجموعه 78 رساله و گفتار از احمد کسروی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک