رسته‌ها
تاریخ ادیان - جلد 1
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 68 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 68 رای
تاریخ تحلیلی ادیان و مذاهب در جهان از آغاز تا امروز

کتاب اول: نظامات مذهبی در جهان

مجموعه ای از مدارک و اکتشافات ثبت شده از اعمال، تفکرات و رویدادهای دینی بشر را از آغاز پیدایش انسانسایان تا شروع عصر باستان، ارائه می دهد، با وجود اینکه دوره ماقبل تاریخ عاری از هرگونه اسناد و متون مکتوب است و آثار دینی به جا مانده از آن همگی غیر مکتوب هستند و همچنین بر پایه نظریه‌ها و فرضیه هایی از منابع غیر مستقیم مثل یافته‌های پربحث و جدل باستان شناسی استوار هستند لذا تاریخ و رخدادشناسی ادیان به شکلی جدی از زمان اختراع خط یعنی حدود ۵۰۰۰ سال پیش در سرزمین‌های شرق نزدیک آغاز می گردد.خاور نزدیک یا شرق نزدیک به سرزمین هایی اطلاق می‌شود که در غرب آسیا مابین دریای مدیترانه و ایران واقع شده اند این عبارت جغرافیایی بیشتر برای باستان شناسان و تاریخدانان مصطلح می باشد، البته استفاده این اصطلاح در نزد روزنامه نگاران و سیاستمداران نیز کاربرد دارد. تاریخ ادیان دارای خط سیری است که به بررسی وقایع نگاری تطبیقی پیشامدهای مهم آیین‌های مختلف بشر در دوره‌های تعریف شده تاریخی و ماقبل تاریخی می پردازد.
گرایش به دین همواره در نهاد انسان بوده است. هیچگاه جامعه بدون دین در تاریخ وجود نداشته و هرچند افراد بی دین در جوامع بوده اند، هرگز اینها یک لایه قلمداد نمی شده اند و همواره انگشت شمار و در استثنا بوده اند.نفوذ دین در همه جوامع و دوام آن تا به امروز، خود نشانه فطری بودن دین در نهاد انسان است. اگر در گذشته از انسان به عنوان «موجود مستوی القامه » و «موجود اندیشه ورز» و «موجود ابزارساز» و «موجود سیاست پرداز» سخن می گفتند، امروزه یعنی در عصر موشک و ماهواره و رایانه از انسان به عنوان «موجود دین ورز» هم سخن می گویند.
این درست است که دین، بویژه در چند سده اخیر، بارها سکندری خورد و نقش بر زمین شد، اما سرانجام، افتان و خیزان، قد راست کرد و اینک، استوار و سرافراز، ایستاده است. و طرفه آنکه همانها که پس از رنسانس از فلاخن علم به دین سنگ پرتاب کردند و آن را از دایره زندگی بیرون نمودند، اینک فرزندانشان دین را قدر می نهند و بر صدر می نشانند. تازه این از نتایج سحر است و گزافه نیست اگر بگوییم قرن آینده را اگر باشد دین رقم می زند. آری به گفته آندره مالرو «قرن بیست ویکم یا قرن دین است و یا نیست ».
دین در تاریخ هم حربه ستمگران علیه ستمدیدگان و هم اسلحه ستمدیدگان علیه ستمگران بوده است. هم توجیه گر وضع اسفبار موجود و هم برهم زننده آن بوده است. هم موجب سکوت و سکون و هم مایه حرکت و اعتراض بوده است. هم ویرانگر علم و عقل و فرهنگ و هم گاهواره و پرورشگاه آن بوده است. و در یک کلام، هم انسان کش و هم انسان پرور بوده است. آری در کارنامه دین، هم آن و هم این به چشم می خورد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
494
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/11/29

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ ادیان - جلد 1

تعداد دیدگاه‌ها:
7
ممنون از کار با ارزشتان ...اول ترویج فرهنگ کتابخوانی و دوم به اشتراک گذاری آثار فاخر و ارزشمتد....
با سلام و درود
تاریخ ادیان شش جلد دارد؟
دو کتاب دیگر در یک دهه گذشته ترجمه و انتشار یافته که فکر میکنم برای مطالعه دوستان و علاقمندان به تاریخ ادیان و اسلام میتواند مفید واقع شود. کتاب گرایش های تفسیری در میان مسلمانان، تالیف ایگناس گلدزیهر(نویسنده کتاب معروف درسهایی از اسلام که نسخه الکترونیک آن در اینترنت نیز موجود است به ترجمه جناب علینقی منزوی) ترجمه این کتاب توسط سید ناصر طباطبایی وچاپ انتشارات ققنوس در سال 1383 چاپ گردید. و کتاب دیگر روانشناسی دین، تالیف دیوید ام. وولف ترجمه دکتر محمد دهقانی چاپ 1386 انتشارات رشد می باشد. کتاب روانشناسی دین از آن جهت قابل تامل است که برپایه نظرات برخی از روانشناسان و روانکاوانی معروف که در زمینه ادیان و نقش آن بر جامعه انسانی تحقیق و مطالعه داشته اند گردآوری گردیده، دین شناسان و روانکاوانی همچون زیگموند فروید،گوستاو یونگ،اریک اریکسون و... برخی دیگر که نظرات قابل توجهی در این رابطه را طی دهه ها تحقیق و مطالعه بر روی افراد و جوامع بیان داشته اند. به هر روی این کتاب نسبتا حجیم(1060 صفحه) مطالعه و تحقیق بسیار ارزنده ایست برای آن دسته از عزیزانی که به شناخت بیشتر از نقش دین در جامعه بشر و چگونگی پیدایش آن علاقمند می باشند.
[quote='hanieh']خواهش می کنم. بنده فقط به همین 3 جلد اول دسترسی داشتم.[/quote]
گذاشتن همین سه جلد هم خودش بسیار کار پسندیده و عالیست دوست گرامی، من جلد اول اون رو یکماه پیش اسکن کردم ولی فرصت برای تصحیح و تنظیم صفحات اسکن شده فراهم نشد، سعی میکنم در کنار اسکن دیگر منابع سه جلد(4و5و6) اون رو هم اسکن کرده و خدمت علاقمندان به این کتاب در سایت قرار دهم، این کتاب آنگونه که در جلد اول آن استاد هاشم رضی اشاره نمودن(اگر حافظه به درستی یاری کنه) قرار بر این بود که 3 جلد دیگر اضافه بر این 6 جلد،مختص به تاریخ دین اسلام و چگونگی پیدایش آن وچگونگی پیدایش نحله ها و گنوسیست های اسلامی گردید که متاسفانه این سه جلد آخر(جلدهای 7و8و9) گویا هرگز چاپ و منتشر نگردید. به همین دلیل نیز تنها بخشی از یکی از جلدهای چاپ شده این کتاب(فکر میکنم جلد ششم) به تاریخ اسلام اختصاص داده شده است. با این تفاصیل همین 6 جلد تاریخ ادیان نیز به عقیده من اثر بسیار ارزشمند و در نوع خود کاریست کامل در کتبی که به فارسی تاکنون به این موضوع تالیف گردیده است.
یک کتاب دیگر نیز در 3 جلد به نام تاریخ ادیان جهان توسط جناب عبدالعظیم رضایی(نویسنده کتاب تاریخ ده هزار ساله ایران) تالیف گردیده که باز به عقیده من چندان ارزش علمی و تحقیقی ندارد و در مقابل تاریخ ادیان هاشم رضی حرف چندانی برای گفتن ندارد.
[quote='kaydan']سپاس از آپلود این سه جلد کتاب ارزشمند.( یکجورایی کار من رو هم راحت کردید)[/quote]
خواهش می کنم. بنده فقط به همین 3 جلد اول دسترسی داشتم.
سپاس از آپلود این سه جلد کتاب ارزشمند.( یکجورایی کار من رو هم راحت کردید)
تاریخ ادیان - جلد 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک