رسته‌ها

سلیمان خان قانونی و شاه طهماسب - جلد 2

سلیمان خان قانونی و شاه طهماسب - جلد 2
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 42 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 42 رای
✔️ دوره صفویه، از نظر تحول سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بدون شک از مهم‌ترین ادوار تاریخ کشور ایران است. صفویه خاندانی بودند که ایران را بار دیگر ملتی متکی به خود، توانا، متحد و نیرومند گردانیدند و آن را به صورت یکی از کشورهای مهم دنیای آن روز درآوردند. بدون شک یکی از مهم‌ترین مهره‌های سیاسی این خاندان، شاه اسماعیل اول، نخستین فرمانروای این سلسله است که در سن پانزده سالگی زمام امور ایران را به دست گرفت. وی در آغاز کودکی با مصایب بسیار خو گرفت و در دامان چند تن از مریدان و صوفیان فداکار خاندان صفوی تربیت شد. در نتیجه بی‌باک وجسور و حادثه‌جوی بار آمد. شاه اسماعیل به نیروی صفات خوب و بدی که داشت، هم? مخالفان خود را مرعوب کرد و پس از تصرف شروان، ارمنستان و آذربایجان در تبریز به سلطنت نشست و مذهب شیع? دوازده امامی را مذهب رسمی ایران اعلام کرد. او هم‌چنین موفق شد از نفوذ دولت عثمانی به خاک ایران جلوگیری کند. در کتاب حاضر، حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شاه‌اسماعیل صفوی با نگرشی بر خصوصیات جسمی، روحی، ذوقی، اخلاقی، مذهبی و روابط او با دول خارجی بررسی شده است. آن‌چه بر اهمیت کتاب حاضر افزوده، دسترسی نگارنده‌ به منابع، مدارک، اسناد و کتب معتبر و دست اول است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
917
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mojtaba1111
mojtaba1111
1395/11/18

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سلیمان خان قانونی و شاه طهماسب - جلد 2

تعداد دیدگاه‌ها:
4
ابراهیم پاشا اشتباه کرده و در حضور سفرای کشورهای خارجی می گوید که اگر حتی سلیمان خان بخواهد تا او اجازه ندهد کار انجام نمی شود.وی که مدتی قبل با تحریک روکسلان از دیوان استیفا و مالیات برکنار شده و هنوز صدر اعظم است شبی توسط سلیمان خان دعوت و بعد شام در قصر خوابیده و صبح روز بعد او را در حالی که اثار طناب کلفت خفگی در گردنش است پیدا می کنند.بعد شراره پاشا صدر اعظم و بعد رستم پاشا که دختر روکسلان را گرفته و داماد شاه شده صدر اعظم می شود.
سلیماتن قانونی از فرش های ایرانی خوشش امده و به مصطفی امر به تجیز مراکز قالیبافی می نماید.روکسلان و رستم پاشا با نیرنگ به مصطفی شراب خورانیده و وی در مستی می گوید هر که مانع سلطنت او ولو سلیم دوم شود به قتل می رساند که انها نام سلیمان خان را به ان اضافه کرده و به گوش شاه می رسانند.شاه در بازگشت از مرزهای شرقی به ظاهر بیمار شده و مصطفی که برای عیادت خود را به او رسانده با جلادان کر و لال مواجه شده و خفه می شود.روکسلان 3 سال بعد در اثر سرطان سینه و رستم پاشا 5 سال بعد در اثر درد مفاصل و سلیمان قانونی 13 سال بعد در محاصره مجدد مجارستان و بوداپست می میرد که با تدبیر محمد کوتوالی صدر اعظم مرگ او مخفی نگاه داشته شده تا سلیم دوم خود را به استانبول رسانده و بر تخت می نشیند.
بعد سلیم دوم که سلیم خمار و شرابخوار است و تنها حرکت مهم زمان وی فتح جزیره قبرس و دشمنی ونیز است پسرش سلطان مرادسوم که تحت نفوذ مادر است و کشیدن تریاک و شراب و بعد معاشرت با زنان که اولاد زیاد در حدود 120 نفر من جمله بیست پسر و بعد محمد چهارم پسرش به قدرت می رسد
سلیمان قانونی 4 بار مشابه به ایران حمله می کند و با مقاومت شاه طهماسب که سپاه دائمی به وجود اورده و عشایر اذربایجان مواجه می شود.کتاب به بررسی وضع عثمانی در ادامه در زمان مصطفی اول و عثمان دوم و پادشاهی مجدد مصطفی اول و قتل هر دو بدست سپاه ینی چری و سلطنت سلطان مراد چهارم اخرین پادشاه قدرتمند دوره تزلزل عثمانی و اقدامات وی و برادرش ابراهیم و کشتن تمام برادران و تصرف جزیره کرت که 25 سال در محاصره عثمانی بود و نقش وزارت خاندان تیوپ لی محمد و احمد پدر و پسر در عثمانی و تقویت و مبارزه با فساد توسط انان می پردازد...
شهر تبریز تسلیم شده و سلیمان قانونی در ارک مستقر گردیده و بواسط درگیری بین سوداگران و سربازان عثمانی دو سوداگر و چهار سرباز عثمانی کشته شده و سلیمان قانونی خسارت ان را روزانه 50 هزار سلیمانی از مردم تبریز طلب می کند.مردم قیام کرده ور به محاصره ارک.بستن دروازه ها و حمله از تونل مخفی بیرون به درون ارگ می کنند.
لطیف گویون در بیرون شهر متوجه شده و به کمک داخل امده دو هزار سرباز شاه طهماسب رسیده و درگیر می شوند.سلیمان قانونی و پسرش را از دیوار قلعه خارج و نامه قیام کیقباد ار سران نیمه مستقل اناتولی و تصرف انقره(انگوریه یا انکارای امروزی) می رسد و سلیمان قانونی فرمان عقب نشینی و ترک خاک ایران را می دهد و اولمه تکلو اسیر ایرانیان می شود.
سلیمان قانونی که تابستان به ایران حمله کرده پاییز به عثمانی برگشته و در زمستان از برف عبور کرده و به دیار بکر که کیقباد در ان سنگر گرفته می رسد که یک تومان(10 هزار نفر) سواره و یک تومان نفر پیاده تعدادی کوه نشین دارد بیرون شهر به جنگ می رود و چند روز مقاومت کرده و سرما کمک می کند.باروت ها در عبور خیس شده و در اثر سهل انگاری نابود می شود.لطیف گویون برکنار و عبدا... ازمیر فرمانده لشگر شده کیقباد با نیروهایش می گریزد و سلیمان به دنبال او و راه را اشتباه می رود و با حرکت دایره ای کیقباد دوباره پشت سر لشگر سلیمان خان و درون قلعه دیار بکر برمی گردد.سرلشگر ازمیر با کارد گلوی خود را در حضور سلیمان قانونی بریده و خود را مجزات می کند.
سپاه عثمانی 5 قسمت شده راه های فرار کیقباد را می بندد و شهر را محاصره و روش قلعه گیری با نردبان و حمله را در پیش گرفته.نقبی در پای دیواره قلعه حفر و با باروت منفجر و با اسیر شدن کیقباد زخمی جنگ پایان می یابد.دیواره به پیشنهاد فرمانده لشگر ترمیم و در اینده مورد استفاده خود سلیمان خان قانونی قرار می گیرد.سلیمان به طرف استانبول و به کمک قاری عبدا... رفته و با تقویت او شورشیان سرکوب و مجازات می شوند.
کتاب را مطالعه نمودم.در ادامه جنگ در دره برج ها که دو سپاه ایران و عثمانی درگیر هستند فشار عثمانی برای رسیدن به رودخانه و اب زیاد شده و لشگر ایران عقب نشینی تدریجی و تاکتیکی می نماید.در دشت ایرانی ها زیاد درگیر نشده و چوهه سلطان تصمیم می گیرد که نبرد اصلی در نزدیکی تبریز اخرین معبر تنگ عبور باشد.
ابراهیم پاشا با تعدادی سوار به تصرفسلماس و ارومیه می رود و با کمک اولمه تکلو باغ های زیادی می خرد و در جنگ اخرین دره به سلیمان شاه می پیوندد.از وقایع مهم جنگ فرار ماران در دشت و زلزله تبریز که روستا را بر سر نیروهای عثمانی خراب کرده،ایجاد شکاف های عمیق در زمین که نیروهای ایرانی چون برج های متحرک چوبی و توپ نمی تواند عبور کند در انجا مقاومت کرده و در محاصره نیروهای عثمانی می افتند.فریاد لا ا... الا ا... ایرانیان قبل از مر بلند شده و لطیف گویون خیال می کند سپاه ایران قصد تسلیم شدن دارد و امان می دهد که شب نیروهای ایران از محاصره می گریزند و در دشت 500 سوار پارکابی شاه طهماسب و نیمی از هنگ اردبیل قبل دره به انها پیوسته و با زد و خورد تدریجی و روش جنگ و گریز پیشروی نیروی عثمانی را کند می کنند.
از وقایع مهم ریختن موش ها در اردوگاه ینی چری بعد زلزله و جویدن وسایل،اتش گرفتن چند برج متحرک چوبی بدلیل اتش چپق یکی از نیروها و ممنوعیت توتون کشیدن بعد ان در عثمانی بدستور شاه سلیمان در جنگ دره ایرانیان در وسط راه خندقی حفر کرده که نیروی عثمانی بدو قسمت تقسیم و نبرد اسان شود.نامه حاکم استانبول مبنی بر شورش سرزمین های اروپای شرقی و بازگرداندن قاری عبدا... با 50 هزار نفر و در رفتن شیر قاری عبدا... در میدان جنگ و گرفتار کردن مجدد وی و کشته شدن چوهه سلطان در دره و خیانت دیگر اولمه تکلو در نشان راه صعود به بلندی های جنوبی دره به عثمانی ها و نابودی مدافعین ایرانی در جنوب و تیراندازی به دره عثمانی ها و عبور قشون عثمانی...
مدت زیادی بود به علت مشغله به سایت وزین شما محترمان سر نزده بودم خوشحالم دوباره این سعادت پیش آمد سلامت باشید
سلیمان خان قانونی و شاه طهماسب - جلد 2
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک