رسته‌ها

تاریخ ایرانیان و عربها در زمان ساسانیان

تاریخ ایرانیان و عربها در زمان ساسانیان
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 74 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 74 رای
توجه: بخشی از اعلام کتاب موجود نیست.

این کتاب بخشى از تاریخ ابوجعفر طبری شمرده مى‏شود که پروفسور نولدکه آن را به آلمانى ترجمه کرده و با تعلیقات مفصل به چاپ رسیده است.
در راس حکومت ساسانی شاه قرارداشت که دارای اختیارات کامل بود. نخستین مقام اداری پس از وی وزرگ فرمادار نام داشت که باید کشور را تحت نظارت شاه اداره می‌کرد. اداره کشور در زمانی که در سفر یا جنگ بود معمولا به نیابت از وی در اختیار وزیر اعظم یا وزرگ فرمادار بود.
وی گاهی یه سرداری سپاه نیز گماشته می‌شد و در جنگها شرکت می‌کرد. مذاکرات سیاسی نیز از وظایف وزرگ فرمادار بود. از وزرای مشهور ساسانی می‌توان ابرسام وزیر اردشیر و مهرنرسه وزیر یزدگرد اول و سورن پهلو وزیر وهرام پنجم را نام برد.
جامعه ایران در دوره ساسانی به صورت طبقاتی اداره می شد.در راس جامعه خاندان شاهی بود و پس از آن روحانیان (آسَروَن)، جنگاوران(ارتیشتاران)، دبیران، و سپس توده مردم.
عضویت در یک طبقه موروثی بود اما در قوانین امکان انتقال ارتقای طبقاتی هم وجود داشت که بسیار نادر اتفاق می افتاد. برای ارتقای طبقه شخص باید هنر یا قابلیت ویژه ای از خود بروز می داد تا بتواند به طبقه مناسبش ارتقا پیدا کند. قانون چنین بود که وی باید هنرش را به شاه عرضه کند و پس از تایید موبدان و هیربدان به طبقه مورد نظر ارتقا یابد.
هر طبقه خود به طبقاتی جزیی تر تقسیم می شد که البته ترتیب یا جزییات کامل آنها مشخص نیست.طبقه روحانیان شامل قاضیان (دادوران) مغان، موبدان، هیربدان، دستوَران، اندرزبدان (آموزگاران) می شد.این دسته ها هریک وظایف مجزایی داشتند.
دبیران نیز دسته هایی داشتند که برخی را امروز می شناسیم عبارتند از منشیان، محاسبان، نویسندگان احکام دادگاه ها، نویسندگان قراردادها، مورخان، پزشکان، منجمان.
تفکیک بین طبقات در ایران به شدت مراعات می شد به طوری که اگر شاه در حالت مستی از یک خواننده می خواست با نوازنده از طبقه دیگر همنوایی کند وی باید عذر می خواست. حقوق مدنی در این دوره بر اساس اوستا و زند بود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
752
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/11/08

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ ایرانیان و عربها در زمان ساسانیان

تعداد دیدگاه‌ها:
6
با آن که نولدکه به عنوان یک غربی بی تعصب نیست اما این همه تلاش و کار و دانش او در زمینه تاریخ ایران و خاورمیانه درخور قدردانی است و از شما بابت این که این کتاب قدیمی را در دسترس قرارداده اید صمیمانه سپاسگزاری می کنم.
خانم هانیه! تقریبا هر کتابی که نیاز داشتم دیدم توسط شما آپلود شده است...از این بابت از شما سپاسگزارم
نگاه او به تاریخ ایران تا حدودی از روی غرض و بعضا کینه توزانه بوده است
نمی خواهم با نگاه بدبینانه و دشمن تراشانه به پیشینه روابط ایرانیان و ساسانیان نگاه کنم ولی من نوعی تا حال فیلمی از نبرد اشکانیان و ساسانیان با روم غربی و یا بیزانس ندیده ام.
جناب armandom گرامی سپاس از توضیحات شما، تئودور نولدکه خاورشناس آلمانی معروف به شهسوار تاریخ عرب و اسلام است، از محدود محققین تاریخ عربیست که نیم قرن عمر خود را صرف شناخت و بازخوانی تاریخ عرب نمود ولی از سویی تحقیقات او در رابطه با تاریخ ایران باستان چندان خالی از عیب نبوده و نگاه او به تاریخ ایران تا حدودی از روی غرض و بعضا کینه توزانه بوده است. زنده یاد استاد شهبازی 7 سال پایان عمر خود را صرف نقد برسی نظرات نولدکه نمود و ترجمه او از تاریخ طبری را خالی از عیب نمی دانست، از این روی با برسی دستاوردهای جدید باستان شناسی از جمله سکه ها و کتیبه های پهلوی ساسانی و کعبه زرتشت و آثار نقش رستم و.... همچنین تاریخ طبری ،تاریخ بلعمی. تاریخ ثعالبی(غرراخبار ملوک الفرس وسیرهم) کتاب ارزشمندی را در بازخوانی تاریخ طبری(بخش ساسانی تاریخ طبری)، در نقد و رد برخی نظرات نولدکه تالیف نمودن که بسیار ارزنده می باشد. کتاب درخور توجه دیگری که به تاریخ اعراب و ایرانیان پرداخته است نظرات محقق روس خانم پیگولوسکایا در اثر ارزشمندی به نام "اعراب حدود مرزهای روم شرقی و ایران در سده های چهارم تا ششم میلادی" ترجمه دکتر عنایت الله رضا، موسسه مطالعات تحقیقات فرهنگی می باشد. این اثر حدود یک قرن پس از اثر نولدکه(تاریخ ایرانیان و عربها در زمان ساسانیان) تالیف گردید و با تحقیق بر مآخذ یونانی- لاتین، سریانی ، ایرانی و عرب آن را تکمیل کننده نظرات مارکورارت،بازورث،بارتلمه، بارتلمه و... دیگر خاورشناسان دانست.
مرداد ماه امسال بود که از دوستان درخواست این کتاب و دین های ایران باستان نیبرگ رو کرده بودم که جزو منابع دکترای تاریخ ایران باستان هستند و متاسفانه مدت هاست تجدید چاپ نشده اند؛ از بانوی گرامی برای در اختیار گذاشتن این کتاب سپاسگزارم.
ایراداتی بر این کتاب وارد بوده که در کتاب: تاریخ ساسانیان اثر شادروان دکتر علیرضا شاپورشهبازی چاپ مرکز نشر دانشگاهی، به آنها اشاره و با پژوهشی گسترده تر سعی در رفع آنها شده است.
جامعه ایران در دوره ساسانی به صورت طبقاتی اداره می شد.در راس جامعه خاندان شاهی بود و پس از آن روحانیان (آسَروَن)، جنگاوران(ارتیشتاران)، دبیران، و سپس توده مردم.
چه تقسیم بندی آشنایی!!!!! :)):)):)) الان دبیران و توده مردم رو تو یه دسته قرار دادن که تقسیم بندی کمتر بشه :D:D
تاریخ ایرانیان و عربها در زمان ساسانیان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک