رسته‌ها

حیرت نامه: سفرنامه ابوالحسن خان ایلچی به لندن

حیرت نامه: سفرنامه ابوالحسن خان ایلچی به لندن
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 40 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 40 رای
بکوشش: حسن مرسل وند

حیرت نامه عنوان کتابی است که میرزا ابوالحسن خان ایلچی در شرح سفر خود به انگلستان با منصب سفیر ایران در دوره ی فتحعلیشان قاجار نوشته است. میرزا ابوالحسن خان، خواهرزاده ی حاج ابراهیم خان کلانتر، صدراعظم مقتول فتحعلی شاه است که پس از بر هم خوردن روابط ایران و فرانسه و اخراج ژنرال گاردان از ایران، در سال 1224 هجری قمری به همراه مستر موریه به انگلستان اعزام شد و در سال بعد به همراه سر گور اوزلی به ایران بازگشت. وی خود در توضیح علت نامگذاری سفرنامه اش می نویسد: نظر به اینکه غرایب بسیار و بدایع بیشمار ملاحظه و در این دفتر ثبت افتاده بود. البته سامعین و مطالعه کنندگان این اوراق را تعجب و تحیری بی اندازه دست می داد. لهذا این رساله را حیرت نامة سفرا موسوم گردانید. در زیر نمونه هایی از حیرت این سفیر از مشاهداتش نقل شده است.

… [ به من گفتند ] روزی که هوا صاف باشد خبر ورود کشتی از هر بندری به پلیموت و از آنجا تا به دارالخلافة لندن در بیست و پنج دقیقه می رسد. من از این سخن متحیر شده گفتم سخن اغراق و دروغ در فرنگ کسی نشنیده است چگونه می تواند شد که سیصد مایل مسافت بعیدی را که می گویند، در اندک زمانی خبر به دارالخلافة لندن خواهد رسید. ص 119
...غریب تر آنکه یک کاغذ نازکی را چاپ کرده از یک تومان تا هزار تومان و آن چاپ را نوت می گویند و اعتبار نوت بیش از زر رایج است و صبح تا شام محرران که دویست نفر البته می باشند به چاپ کردن آن مشغولند. و آن کاغذ چاپ شده علامتی دارد که تقلب در ساختن آن کمال اشکال دارد. بلکه شبه آن، مانند ذات خالق بیچون و چند محال است و آن کاغذ بهتر از زر رایج مرغوب سلیقة تجار آن دیار است. ص149
...از آنجا که من در مجلس حیران بودم. میسس پرسول گفت: چنان می فهمم که از اکل نمودن مرد و زن به جمعیت، ترا حیرت دست داده خود انصاف ده که شیوة ما بهتر است یا شیوة شما که زنان را مستور دارید؟ من در جواب گفتم: طریقة شما بهتر است. از رهگذر اینکه زن مستوره چشم بسته و همچو مرغی که در قفس حبس شود می باشد و چون رهایی یابد قوت پرواز به طرف گلشن ندارد. و زن پر گشوده به مصداق اینکه: مرغان گلشن دیده اند سیر گلستان کرده اند. بهر کمالی آراسته گردند و چون من سیاحت بسیار کرده ام مانند شما زنی به این همه کمالات معنوی و صوری و آراستگی ندیدم. ص 162 و 163
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
388
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
kaydan
kaydan
1395/11/13

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی حیرت نامه: سفرنامه ابوالحسن خان ایلچی به لندن

تعداد دیدگاه‌ها:
11
آیا به جز نسخۀ این مصحح! نسخۀ دیگری که بدون فحاشی به مؤلف در مقدمه و پانویس‌ها و حذف بعضی صفحات باشد موجود هست؟
مردکۀ جاهل برداشته صفحه را به خاطر «بی عفتی» مؤلف حذف کرده است(ص ۱۰۵)! حالا منظورش از بی‌عفتی چه باشد خوب است؟! بیچاره ایلچی از زیبایی یک زن در فلان مجلس چند خط نوشته(ص ۸۳)؛ یا گریبان مؤلف را گرفته که او «عامل» قرارداد گلستان است(ص ۷۱) و مورخ مملکت در ابتدای انقلاب این اندازه درک ندارد که قرارداد بین دو دولت معاملۀ ملکی نیست که امضاکنندۀ قرارداد «عامل» آن باشد. به قول آن ارباب رجوع سراوانی خاک بر سر مملکتی که تو مورخش باشی.
عجب سیر قهقرایی طی کردیم در این دویست سال؛ انقلاب ۵۷ و ۵۷ی‌ها حقیقتا بلیه‌ای بودند که کمتر ملتی به آن دچار می‌شود.
با سلام
مطالعه این کتاب برای کسانی همچون من که اطلاع زیادی از وادادگی های روشنفکری در تاریخ ایران ندارند ، مفید بود
[quote='padshah nashnas']باسلام ،
بنده مدتی است با وبلاگی آشنا شدم که کتاب های نفیس و ارزشمند بسیاری در آن است اما بنده به موجب عللی توان بارگذاری آن در سایت را ندارم ، دوستان برای بهره برداری عموم از این کتب لطفا آنها را بارگذاری فرمایند.
متن لینک.
[/quote]ببخشید ، به نظر آدرس رو اشتباه نوشتم :
متن لینک
باسلام ،
بنده مدتی است با وبلاگی آشنا شدم که کتاب های نفیس و ارزشمند بسیاری در آن است اما بنده به موجب عللی توان بارگذاری آن در سایت را ندارم ، دوستان برای بهره برداری عموم از این کتب لطفا آنها را بارگذاری فرمایند.
متن لینک.
بله تو همین سایت کتابناک به صورت هفتگی شاید بیش از ۱۰۰ جلد کتاب برای دانلود به اشتراک گذاشته میشه به نظر من هرکس باید طبق زمینه و موضوعی که مورد علاقه اش است کتاب دانلود کنه مشخصا وقتی شما هر دو روز یکبار چندین جلد کتاب رو دانلود میکنی نمیشه همه رو تو فاصله ی زمانی کم مطالعه کرد البته این برای کسی هست که با هدف باشه کسی که بی هدف باشه مطمئنا دچار سزدرگرمی میشه و اصلا شاید هیچکدوم رو مطالعه کنه. البته خود سایت هم میتونه برنامه های تشویقی برگزار کنه مثلا یک کتاب رو معرفی کنه و برای هفته ی بعد به بحث بگذاره و ...
به هر روی مخاطب این نظر عام و جمع است نه شخص یا یک فرد مشخص،از خود نوعی گرفته تا تمامی آن عزیزان و علاقمندانی که لزوما در این سایت عضو شده اند برای استفاده و بهرمند شدن از منابع و کتابهای آن، از سوی دیگر خوب بخاطر دارم که تا یک دهه پیش در این فضای مجازی تنها دو سه سایت همچون کتابناک و کتاب فارسی در این زمینه و معرفی کتاب و منابع جهد و کوشش می نمودن، ولی امروزه روز با وسعت یافتن تکنولوژی وفضای مجازی در تلگرام و اینستاگرام و انواع سایت ها و وبلاگهای اینترنتی شاهد بوجود آمدن چنین مراکزی هستیم که گویا برای بسیاری هدف از تاسیس آن به نوعی مارکتینگ و مکانی برای خودنمایی بدل گردیده آنهم با سعی برای جذب هرچه بیشتر عضو و با معرفی انواع و اقسام کتب(از کتاب آشپزی و شعر و تاریخ گرفته تا روانشناسی و ارتوپدی و فلسفه و بیماری های گوارشی ووو....الی ماشاالله بدون در نظر گرفتن هیچ ضابطه و قانونی.) در هر زمینه ای با روزانه ده ها کتاب بدون کمترین توضیح و شرحی بر موضوع هر کتاب گویی تنها ملاک بالا بردن تعداد آپلود کتابها در اینگونه سایتها بوده نه ملاک قرار دادن ارزشهای علمی و فرهنگی.
به هرحال اشاره به این موضوعات به این دلیل است که مراقب باشیم که مبادا ابتذال فرهنگی به شکل و شمایلی دیگر در جامعه فرهنگی ما خود را نشان دهد و مبادا تنها سهم مان از مطالعه فقط آپلود و معرفی کتاب و از طرفی فقط دانلود و اضافه نمودن ده ها جلد کتاب به آرشیو کتابخانه مان باشد!
[quote='mahan bahram khan']درود بر شما برای بارگزاری اینهمه کتاب درجه یک امید همیشه در همین سطح بمونید.[/quote]
خواهش میکنم دوست گرامی،امیدوارم که این منابع بتواند مورد استفاده عموم قرار گیرد و به نوعی از بودن در آرشیو کتابخانه شخصی ،خارج گردیده و بتواند برای آن دسته از عزیزان و علاقمندانی که علاقمند به مطالعه این آثار بوده و به دلایلی دسترسی به آن ندارند مفید واقع شود، امید که زمان و همت برای اسکن نمودن تمامی این آثار وجود داشته باشد. کتاب تاریخ اجتماعی ایران راوندی(12 جلد) در نت موجود است ولی کیفیت بسیار پایینی دارد که باید در تجدید اسکن این کتاب ارزشمند اقدام شود، تاریخ بیست ساله ایران(8جلد) کتاب سیاه(8جلد) حسین مکی، الاغانی اثر بسیار ارزنده ابوالفرج اصفهانی مورخ مشهور قرن پنجم این کتاب 20 جلد و از آثار بسیار ارزنده ایست که متاسفانه زنده یاد فریدون بدره ای تنها فرصت ترجمه از عربی به فارسی دو جلد اول و دو جلد تلخیصی از این 20 جلد را داشتن که در نوع خود اثریست ارزشمند،تاریخ کمبریج،تاریخ ادیان(6جلد) هاشم رضی،مسالک الممالک استخری(2 نسخه مجزا از این اثر توسط جغرافیدان ایرانی ابن خردادبه ترجمه و به کوشش زنده یاد ایرج افشار تصحیح و چاپ گردیده) و روضه الصفای میرخوانده میر به تصحیح و تلخیص استاد زریاب خویی(7جلد در دو مجلد)و...آثار بسیار دیگری که امید است مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد و دوستداران کتاب تنها به دانلود و ذخیره نمودن آنها همچون ده ها و صدها کتاب دیگر در آرشیو سیستم خود بسنده نکنند.( از اسکن و بارگذاری کتاب کودتای 28 مرداد حسین مکی در کتابناک حدود یکی دو هفته می گذرد. این کتاب با بیش از 9300 دانلود تنها در این سایت از جمله کتابهای برتر هفته شناخته شده(!!!) یعنی بالغ بر 9300 هموطن عزیز فارسی زبان از اقصی نقاط ایران و جهان این کتاب رو دانلود کردن ولی مایه تاسفه برای من که بگوییم حتی یک نفر ذیل معرفی این کتاب گزارش نداده است که چرا 17 صفحه از این کتاب(از صفحه 424تا441) این کتاب موجود نیست، بجز اینکه این کتاب توسط این چند هزار و چند صد دانلود کننده تاکنون خوانده نشده باشد که اگر اینگونه باشد مایه تاسف است) مطمئنا نه داشتن آرشیو کتابخانه ای به تعداد چند هزار نسخه کتاب بدون مراجعه و مطالعه آنها هنر است و نه داشتن آرشیو چند ده هزار کتاب به صورت فایل الکترونیک یرو روی سیستم میتواند برای گردآورنده آن هنر و نشانه باسواد بودن باشند، به عقیده من مطالعه یک اثر در قدم اول میتواند به منزله احترام به نویسنده آن اثر باشد که با سعی و تلاش و همت کتابی را جهت ارتقاء دانش دیگران گردآوری نموده که مشخصا خود چکیده ای از مطالعه ده ها و صدها کتاب دیگر میتواند باشد و در وحله دوم میتواند باعث کسب آگاهی و شناخت برای فرد و در نتیجه برای جامعه ای باشد که یحتمل جامعه کنونی ما بیشترین احتیاج را به آن داشته و تک تک ما در ساختن آینده آن به نوعی سهیم هستیم.
درود بر شما برای بارگزاری اینهمه کتاب درجه یک امید همیشه در همین سطح بمونید.8-)
حیرت نامه: سفرنامه ابوالحسن خان ایلچی به لندن
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک