رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
مهد علیا به روایت اسناد
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 37 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 37 رای
در این مجموعه, 185 برگ سند درباره مهد علیا ـ مادر ناصرالدین شاه قاجار ـ که در 'سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران' و 'موسسه تاریخ معاصر ایران' نگهداری می‌شود, بازنویسی و چاپ شده است. اسناد ذیل این موضوعات گرد آمده است: وقفیات, فرامین, نامه‌های مهد علیا به ناصرالدین شاه, نامه‌های مهدعلیا به اشخاص, نامه‌های اشخاص به مهدعلیا, نامه‌های اشخاص درباره مهدعلیا, قروض مهدعلیا, مداخل و مخارج مهدعلیا, ماترک. در پایان کتاب شرح و معنی برخی اصطلاحات, شجره‌نامه مهدعلیا و نمایه اسامی آمده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/11/04

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مهد علیا به روایت اسناد

تعداد دیدگاه‌ها:
4
به مهدعلیا (در اصل "ملک جهان" ) اتهامات جنسی زیاد وارد می شد. حتی گویا دلیل طلاق محمدشاه از او ،گذشته از خلق و خوی تندش، به دلیل همین اتهامات بود. حتی می گویند دلیل بی علاقگی محمدشاه به ناصرالدین میرزا گمان این بود که فرزند خودش نباشد!
اما در زمان صدارت امیرکبیر واقعیت این بود که مهدعلیا به خاطر دسیسه کردن علیه او مجبور به ملاقات های مکرر با اعیان قاجار و نمایندگان سفارت خانه ها بود. همین ملاقات ها در جو فرهنگی آن عصر دوباره آن شایعات رو احیا کرد و حتی به تبعیدش به قم به دستور ناصرالدین شاه (و شاید تحریک امیرکبیر) منجر شد. در حالی که بعید بود انگیزه ی مهدعلیا از این دیدارها جنسی بوده باشد.
داوری کردن در مورد شخصیت های تاریخی خیلی دشواره و تا حدی هم در طول زمان دچار دگرگونی میشه. مثلا امروزه شاید فمنیست ها نگاه مثبت تری به مهدعلیا داشته باشند.
نظر شخصی من این هست که نقش مثبتی در تاریخ معاصر ایران نداشت.
مهدعلیا هیچگاه از محمدشاه طلاق نگرفت. ضمنا این رو باید در نظر داشت که در مورد جزئیات زندگانی شخصیت های تاریخی هیچگاه نمی توان نظر داد و قضاوت کرد زیرا امکان تحریف مطالب تاریخی وجود دارد. درباره تاریخ ۴۴ سال پیش که خیلی هم دور نیست و هنوزم خیلیا اون دورانو به یاد دارن، صدتا چیز دروغ از خودشون درمیارن، چه برسه به تاریخ ۱۵۰ سال پیش.
مهد علیا به روایت اسناد :درستش این است خیانت-- سیاهی--- فاحشه گر--- فاحشه گری-- فاحشه گری --- فاحشه گری
مهد علیا محموعه ای از بسیاری از صفات بود. می گویند پس از مرگ محمد شاه در تهران دو چهارقد بر روی هم بر سر کرد یکی سیاه برای عزاداری جهت شوی تاجدار و دیگری رنگین و فاخر به یمن تاجدار شدن پسر خویش.
فاصله مرگ شاه کهنه و بر تخت نشینی شاه نوجوان در حدود چهل روز بود و در این مدت مهد علیا با قدرت تمام تهران را اداره نمود.
در گذشته اصطلاحی به نام شاه مرگی وجود داشت. پس از مرگ شاه و تا بر تخت نشینی تاجداری دیگر به دلیل ضعف حکام و نداشتن یک مدیر و مسئول ایران گرفتار آشوب و بلوا و جنگ های داخلی می شد که پس از مرگ فتحعلیشاه این دوران تجربه شده بود.
شیوه برخورد امیر نظام نیز با مهد علیا قابل نقد می باشد و بجای جبهه گرفتن در برابر مادری که خود را قیم پسر خویش می دانست باید به هر شکل ممکن با او مصالحه می کرد.
مهد علیا به روایت اسناد :درستش این است خیانت-- سیاهی--- فاحشه گر--- فاحشه گری-- فاحشه گری --- فاحشه گری
مهد علیا به روایت اسناد
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک