رسته‌ها
فلوت زن رنگارنگ
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 20 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 20 رای
مقدمه کتاب: «روزی روزگاری، در یک شهر کوچک اما ثروتمند به نام «هاملین»، مردی غریبه با فلوت جادوییش به مردم پولدار اما نادان آن شهر درسی بسیار بسیار وحشتناک داد. تا همین امروز مردم هاملین اجازه ندارند فراموش کنند که در تاریخ بیست و دوم جولای سال هزار سیصد و هفتاد و شش م. چه اتفاقی برایشان افتاد!»

توضیحات مترجم:
داستان «نی نواز هاملین» یا «فلوت زن رنگارنگ»، در اصل از افسانه های سده های میانه اروپا و مشخصا کشور آلمان است. شاید رخدادی وحشتناک برای کودکان شهر هاملین سبب شده، که این داستان شکل بگیرد. به شکلی ساده برای کودکان میتوان گفت، تاکید اخلاقی ماجرا این است که: وقتی یک شخص یا یک عده از مردم به قول خود عمل نمیکنند و حق دیگران را زیر پا میگذارند، باید منتظر عواقب شوم آن باشند.

اما درحالیکه شخصیت اصلی این قصه اسم و ظاهری شاد (رنگارنگ) دارد، و تا اواسط ماجرا هم به نظر نمیرسد، این داستان حاوی اتفاق و هشداری وحشتناک به خواننده خود است! این ماجرا از آنجا که زمینه ای فولکلور و عامیانه دارد، چندان در گیر و دار ارزشهای مطلق اخلاقی یا عقلانی نیست. در داستانهای عامیانه اتفاقات و احوالات ملل به شکلی که در اذهان عمومی شکل گرفته و شاخ و برگ یافته، منعکس میشود. ولذا چنین گونه ای را نباید با داستانهایی که یک نویسنده با ذهنیت، ارزشها و افکاری مشخص نوشته یکی دانست. بنابراین ارزشگزاری اخلاقی یا تحلیلی عقلانی در مورد شخصیت و داستان فلوت زن رنگارنگ کار ساده ای نیست. چون قصد نویسنده از اصل چنین نگرشی نبوده. شاید رویکرد روانشناختی بیشتر بتواند به محتوای داستانهای عامیانه نزدیک شود. اما به طور ساده چنین داستانهایی انعکاسی از زندگی واقعی در آیینه خیال مردمان است، و نه صرفا ایده های ذهنی یک نویسنده.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
32
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mj1361iran
mj1361iran
1395/10/07

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فلوت زن رنگارنگ

تعداد دیدگاه‌ها:
1
سپاس برای ترجمه ی این اثر ارزشمند و جذاب 8-)8-)8-)
فلوت زن رنگارنگ
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک