رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

جستاری درباره یک نماد هخامنشی: فروهر، اهورامزدا، خورنه

جستاری درباره یک نماد هخامنشی: فروهر، اهورامزدا، خورنه
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 36 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 36 رای
جستاری در باره یک نماد هخامنشی(فروهر،اهورامزدا،خورنه)
این کتاب، ترجمه و پژوهش ارزشمند و ماندگار از زنده یاد پرفسور شاپور شهبازی، باستان شناس و هخامنشی شناس بزرگ ایران و جهان است. وی با استدلال هایی منطقی در مخالفت با تفسیرهای سنتی و نادرست در باره نماد بالدار هخامنشی، و دادن پاسخ هایی پذیرفتنی به پژوهندگانی که این دایره بالدار را نماد فروهر، و یا اهورامزدا خدای بزرگ ایرانیان باستان خوانده اند، ضعف ها و کاستی های چنین تفسیرهایی را نشان داده و عقیده دارد که باید برای همیشه این گونه تفسیرها و خیال بافی ها فراموش شود.
استاد شهبازی با مطالعه الگوهای بازنمایی شده این نماد هخامنشی و مفاهیم ضمنی گوناگون آن، و همچنین با ردیابی جانشین های نماد بالدار تا دوره ساسانیان، تفسیر دیگری برای مفهوم نماد بالدار هخامنشی پیشنهاد داده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
settareh
settareh
1395/10/12
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جستاری درباره یک نماد هخامنشی: فروهر، اهورامزدا، خورنه

تعداد دیدگاه‌ها:
9

درود.
در Wörterbuch der Mythologie I نوشتۀ Haussig برگ 44 چاپ 1965 اشاره هایی شده است. در A Dictionary of Ancient Near Eastern Mythology زیر نام آشور نیز به کوهستان شمالی اشاره شده است.
از سویی، یکی از باژنام های آشور، خدای کوهستان های اَبِه (= جَبَل حَمرین در خاور میانرودان) می باشد. نام «اَبِه» با واژه کهن آریانی «آپ» یکی می نماید. معمولاً کوهستان در نوشته های ایشان، به کوه های زاگرُس اشاره می کند. پارسال به این برآیند رسیده بودم که میان آشور و اهورامزدا پیوندی هست، و شکل بومی به خود گرفته است، ولی دودل بودم.
در کجا گفته شد که خدای کوه های خاوری بوده؟
[quote='mt1397']به فرهنگ پذیری از آشور، این نماد را ساختند، اما سویۀ پرستش نداشته است.[/quote]
بنده پیش تر به این برآیند رسیده بودم که میان نام خدای ملی آشوریان، و واژۀ آریایی اَسورَ زبان سَنسکریت و اَهورَ (سرور) زبان اوستایی پیوستگی هست. ریشه تمثال فرّ کیانی را ریشه در تمثال آشور و حوروس مصریان می دانستم، که امروزه از این دیدگاهم برمی گردم. باختری ها خاستگاه نخستین این خدا را آشکار نکرده اند، اما خستو شده اند که وی خدای کوه های خاوری بوده است. این کوه ها همان کوه های زاگرس است. حُوروس نیز یک خدای غیرمصری و خاوری بوده است.
بنیانگذاران پایتخت و نیایشگاه آشور، به دست فرمانروایان سوبَری، یعنی اوشبیَه و کیکیَه بوده است. این نام ها هندوایرانی هستند آیین آسور می توانسته است که از آریاییان باختری وارد شده باشد، و بنیان گذاران آشور متاثر از مردم هندوایرانی ها بوده باشند. در فهرست خدایان دوران آشوربانیپال به اسَرَه مَزاش برمی خوریم که همان اهورامزدا است. نشان می دهد که باستانی ها به یک خدای یگانه باور داشته اند، اما به شرک آلوده شده است. چنان که تا پیش از فرمانروایی سناخریب (سده 7 پیش از ترسایی) هیچ فرزند و همسر و همتایی نداشته است. اما سپسین تر او را به شرک آلودند.
نام خدای آموری ها، اَشَر نیز با این واژه هندوایرانی پیوند دارد.
[quote='Sigurd']سلام. mt1397 عزیز، نظر شما درباره این نماد چیه؟ نظرات مختلفی دادن، یه سری ها میگن اهورامزدا، یه سری میگن فروهر و...[/quote]
درود.
نمادِ فرّ کیانی است. در خبر هرودوت ایرانیان برای خدایشان تندیس نمی ساختند. این نماد، مشروعیت شاهان را نشان می داد، به فرهنگ پذیری از آشور، این نماد را ساختند، اما سویۀ پرستش نداشته است.
سلام. mt1397 عزیز، نظر شما درباره این نماد چیه؟ نظرات مختلفی دادن، یه سری ها میگن اهورامزدا، یه سری میگن فروهر و...
تحقیقات بیشتری در این زمینه توسط زنده یاد پرفسور شهبازی صورت گرفت که متاسفانه به این کتاب افزوده نشده. هرچند که آنچه که در این کتاب آورده شده خود نگاهی کاملا متفاوت به موضوع خورنه و نماد فره کیانیست که بسیاری به اشتباه آن را اهورا مزدا می نامند.
سپاس و درود بر اپلود کننده محترم
کتاب را تمام نکردم اما از همان مقدمه دریافتم قرار نیست نوشتاری تکراری بخوانم.
چو خورشید تابنده نور افکند به دلها امید و سرور افکند
براند پلیدان بدکار را کف کاردان پسپرد کار را
پاینده باد ایران ورجاوند ما
دانلود کردم تاریخ میهن ام را :x
واقعا معرکه ست.... هم کتاب همم نویسنده ی کتاب.... ممنون
جستاری درباره یک نماد هخامنشی: فروهر، اهورامزدا، خورنه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک