رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
فلسفه و جامعه و سیاست
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 6 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 6 رای
فلسفه و جامعه و سیاست/ جمعی از نویسندگان/ عزت الله فولادوند/ نشر ماهی


سه یارِ جدایی‌ناپذیر

لُب کلام همان است که فولادوند در مقدمه گفته است:«سیاست بنیاد تشکیل جامعه، و فلسفه شالوده‌ی اندیشه‌ی سیاسی در ساختن و شکل دادن به‌زندگی اجتماعی است». به‌بیان دیگر فلسفه، جامعه و سیاست سه یارِ جدایی‌ناپذیر هستند که با کمک یکدیگر رشد می‌کنند و حیات بالندگی‌شان نیازمند این هم‌زیستی است: جامعه‌ای شکوفا نمی‌شود مگر با سیاستِ هدایت‌گری که راهنمای آن باشد و سیاست برای کاربردی شدن به‌فلسفه‌ای روشن‌گر محتاج است.

کتاب‌ِ فلسفه و جامعه و سیاست مشتمل بر سی‌و‌شش مقاله است که موضوعات مطروحه‌ی خود را با جداسازی مهم‌ترین عوامل تشکیل‌دهنده ی ارکان اصلی بحث، تقسیم‌بندی کرده است. موضوعاتی نظیر ارتباط آزادی و ارزش‌های اجتماعی، رویارویی اسلام و غرب، نگاه روشن‌فکران به موضوع سیاست، اخلاقِ سیاسی و نقش سیاست در شکل‌گیری و سقوط یک جامعه. آنچه در کتابی این چنین، مهم‌ترین عامل توجه و مورد تایید قرار گرفتن است، نامی‌ست که به عنوان گرد‌آورنده و مترجم بر کتاب نقش می‌بینند و نام عزت‌الله فولادوند به عنوان یکی از وزنه‌های سنگینِ ترجمه آثار ارزشمند فلسفی، نامی قابل اعتماد است. در هر صورت چنان که مشخص است خیل مقالات کتاب، این شکل از برخورد با کتاب را پیش پای خوانندگان می‌گذارد که به‌فراخور دل‌مشغولی‌شان ‌سراغ دسته‌ای خاص از مقالات بروند و خواندن دسته‌ی دیگر را به‌زمانی دیگر موکول کنند. بدیهی است که خواندن نظرات کارل پوپر در موضوع برخورد فرهنگ‌ها ممکن است برای کسی که دل بسته‌ی کثرت‌گرایی است، جذابیت بیشتری نسبت به نظرات کلی نگر توماس مان در نامه‌ای به‌تاریخ داشته باشد(و همین طور برعکس).با این حال خواندن تمامی مقالات کتاب خالی از لطف نیست به خصوص که با آنها به‌شکل تخصصی برخورد نکنیم. در این حالت، فلسفه و جامعه و سیاست مملو از نظرات روشن ساز و کاربردی خواهد بود که برخی از بزرگان این سه عرصه ابراز داشته‌اند و فهم ما را نسبت به مسائل پیران‌مان از دلایل بروز جنگ‌ها بگیرید تا فهم ما از مفهوم آزادی بالا خواهد برد.خوشبختانه کتاب پیش رو اثری متنوع است که می توانید از هر گلی بویی در آن بیابید.

مقالات فلسفه و جامعه و سیاست را می توان به دو دسته‌ی ماهوی تقسیم کرد: دسته‌ی اول مقالاتی که به کاوش در اندیشه‌های یک اندیشمند نامی می‌پردازند و به بررسی درستی یا نادرستی تفکرات وی پرداخته می‌شود. به عنوان مثال سه مقاله‌ی پیاپی از بخش اول کتاب، به‌بررسی اندیشه‌های برلین اختصاص دارند که خود در مقاله‌یِ طولانیِ ابتدایی، خلاصه‌ای از سیرِ شکل‌گیریِ جریان فکری‌اش را توضیح داده است. دسته‌ی دوم،مقالاتی هستند که عموماً توسط یک شخصیت دانشگاهی نوشته شده‌اند و به یک موضوع خاص از منظری آکادمیک نگریسته شده. بحث اصلی جست جویی است که در راه یافتن ارزشی مطلق و یا نگاهی واحد به موضوعی مورد مناقشه صورت گرفته. نتیجه‌ای که حاصل می‌آید نیز جالب توجه است: در عصر مدرنیته و نگاه مدرن به‌جامعه و سیاست، هیچ ارزشی را نمی‌توان به شکل مطلق در نظر گرفت و زمانه دیگر زمانه‌ای نیست که جامعه بتواند بر اساس یک ارزش واحد و یا نگاه یک رهبر تمامیت خواه به‌شکوفایی برسد در نتیجه کثرت‌گرایی جای وحدت‌گرایی را می‌گیرد و ارزش‌های دنیای آزاد جای خود را در میان دنیای اسطوره زده باز می‌کند. نمونه‌ای هم که در کتاب به‌خوبی به آن پرداخته می‌شود، ظهور و سقوط فاشیسم است که همان‌طور که با رهبری تمامیت خواهِ هیتلر شکل می‌گیرد و به شکوفایی می‌رسد به‌دلیل تعارض با ارزش‌های مدرن باعث سقوط یک جامعه و شهر برلین می شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
shamlo
shamlo
1395/06/31

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فلسفه و جامعه و سیاست

تعداد دیدگاه‌ها:
1
به واقع کتاب کم ارزشیه من اگه جای آقای فولادوند بودم دیگه دلیلی برای چاپ شدن اش نمی دیدم
شما اگه دو تا از مقالات اش که در مورد نیچه و دریدا هست رو بخونید دلیل اش رو میفهمید یعنی اطلاعات ویکی پدیا انگلیسی خیلی دقیق تره
فلسفه و جامعه و سیاست
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک