رسته‌ها

دوازده روز در کوهساران بختیاری، جنوب غربی ایران

دوازده روز در کوهساران بختیاری، جنوب غربی ایران
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 34 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 34 رای
ویتا سکویل-وست از روشن فکران انگلیسی در نیمه اول قرن بیستم به شمار می آید که در سال 1926 میلادی، یعنی همزمان با خلع سلطنت از قاجار و به سلطنت رسیدن رضا خان، به ایران سفر کرده است. "سکویل وست" گزارش خود را از حرکت گروهشان از تهران آغاز می کند و پس از آن به دیده های خود از اصفهان و سرزمین بختیاری اشاره می نماید. مقصد سفر او و همراهانش مرکز مناطق نفتی در کوه تپه های مسجدسلیمان بوده و هنگامی که به نزدیکی این منطقه می رسد سکویل وست تقارن بافت سنتی عشایری با مدنیت صنعتی در ایران را اینگونه توصیف می کند :
چادر های سیاهی که دشت را نقطه چین کرده بودآخرین اثری بود که از عشایر می دیدیم.آنچه انتظار ما را می کشید مدنیت بود که با آن تضادی حاد داشت.
او به جامعه شناسی مردمی که می دیده نیز توجه داشته است.در گزارش خود از مردانی یاد می کند با پوستهای تیره .ایرانی و هندی که احتمالا حتی خواندن و نوشتن هم نمی دانستند و این سوال را مطرح می کند که: "واقعا این مخلوقات ساده از موتورهای صنعتی چه ادراکی داشتند؟در دنیای تخیلات آنها دنیایی که از کار آنان تغذیه می کردچه شکلی داشت؟آیا هیچگاه به خود زحمت داده بودند تا درباره آنچه ماورای حوزه وظیفه بلاواسطه آنها قرار داشت بیندیشند؟
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
162
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mtabrizi
mtabrizi
1395/09/10

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دوازده روز در کوهساران بختیاری، جنوب غربی ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
1
ویتا ساکسویل وست از نویسندگان و زنان برجسته ی انگلیسی زبان است. دو کتاب در مورد ایران نوشته. کتاب دیگرش بنام مسافری به تهران است که بفارسی هم ترجمه شده. ویتا ساکسویل ۹ مارس ۱۸۹۲ در قصر بزرگ نول حومه ی شهر کنت بدنیا آمد ویتا در نوجوانی شعر می گفته و نول می نوشت. بین سالهای ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۰ هشت رمان نوشت از آنها پنج نمایشنامه و یک رمان بزبان فرانسوی
و دو جایزه گرفت. همسر ویتا کنسول در تهران بوده به همین دلیل ویتا دو بار به تهران آمد. در اولین سفرش بخاطر علاقه به شیوه زندگی بختیاری ها از اصفهان به مسجدسلیمان مسیر کوچ بختیاری ها را طی کرد در دوازده روز.
دوازده روز در کوهساران بختیاری، جنوب غربی ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک