رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
سفرنامه ژان اوتر در عصر نادر شاه
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 49 رای
نویسنده:
مترجم:
علی اقبالی
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 49 رای
ژان اوتر، فرستاده ویژه لویی‏ پانزدهم، پادشاه فرانسه بود که از سال 1734 تا 1743 به مدت 9 سال‏ در شرق به سر برد و مناطق مختلف‏ ایران را مورد بازدید قرار داد.
مسافرت او به ایران همزمان با جهانگشایی‏های نادرشاه بود از این‏ رو سفرنامه ژان اوتر یکی از منابع‏ ارزشمند برای آگاهی از جنبه ‏هایی‏ از حکومت نادر و اوضاع ایران و ممالک همجوار در زمان نادرشاه‏ است. کتاب با مقدمه‏ای انتقادی از مترجم آغاز می‏شود. دکتر علی‏ اقبالی در این مقدمه ژان اوتر را نیز از ماموران سیاسی می‏خواند که برای‏ خدمت به کشور متبوع خود به شرق آمد و اطلاعات و گزارش‌های لازم را به‏ فرانسه ارسال نمود. وی ضمن انتقاد از روحیه برتری‏جویی و تقدم‏طلبی‏ اروپائیان نسبت به شرق، در مجموع به انگیزه‏ها و اهداف و دستاوردهای‏ سفر اروپائیان از جمله اوتر، چندان خوشبین نیست. مترجم بخش‌هایی از مقدمه را نیز به گزارش و تحلیلی از نادرشاه و اوضاع ایران در آن‏ عصر اختصاص داده، سعی می‏کند علل ناکامی‏های نادر در کشورداری را روشن سازد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/06/08

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سفرنامه ژان اوتر در عصر نادر شاه

تعداد دیدگاه‌ها:
3
در نزدیکی ‏های غروب روز دهم‏ مارس، در همه ‏جا انتشار دادند که نادرشاه مرده است. مردم هند بپا خاستند و فریاد برآوردند و اسلحه به دست گرفتند و در کوچه و بازار به هر قزلباشی‏ (منظور سپاه ایران) که برخوردند او را کشتند و به سوی دژ دهلی شتافتند و در این قیام که در تمام شب دوام داشت می‏گویند بیش از ۲۵۰۰ سرباز ایرانی‏ را به قتل رسانیدند. نادرشاه فرمان قتل عام صادر کرد. در این کشتار، بیش‏ از ۲۰۰ هزار نفر جان باختند. (صص ۱۶۵-۱۶۶)
ژان اوتر جهانگرد معروف که به ایران در دوره نادرشاه سفر کرده بود نقل می کند
کشتار نادرشاه عملی تدافعی بود نه تهاجمی و رنگ و بوی جنایات چنگیز، اسکندر، عمر، تیمور را نداشت.
درود
با سپاس از خانم هانیه و تهیه و آپلود سفرنامه های گرانبها برای دسترسی کتاب دوستان. خوشبختانه این یکی رو بصورت کاغذی در کتابخانه دارم. لطفا تیتر معرفی کتاب اصلاح شود. سفرنامه مربوط به دوره نادرشاه است نه ناصرالدین شاه.
سپاس
باز هم همچون قند مکرر هانیه بانوی کتابناکی اثری را درباره پیشینه میهنمان با گشاده دستی در اختیار دوستداران فرهنگ و تاریخ قرار داده اند.
سپاس
به قول آقای دکترمحمدابراهیم باستانی پاریزی (اگراشتباه نکنم) به پاس خدماتی که نادر در دوران سرداری لشکروابتدای سلطنت برای ایران انجام داده است باید برایش مجسمه ای از طلا ساخت و همان مجسمه طلا را برای کارهای زشت پایان عمرش ، نابود کرد وبه آتش کشید.
جدا از کوشش هایی که او برای تمامیت ارضی ایران انجام داد تلاش وی برای از بین بردن اختلاف مذهبی میان ایرانیان شیعه و خلافت عثمانی سنی در ان هنگامه واقعا ستودنی است.
افسوس این سرباز شجاع و خوش فکر در آخر کار گرفتار ورطه بدبینی مفرط و جنون و مال دوستی فراوانی شد که شنیدن خبر مرگ او ایرانیان گرفتار مالیات های سنگین را خوشحال نمود.
ایکاش نادر مشاورانی امین و هوشمند داشت.
سفرنامه ژان اوتر در عصر نادر شاه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک