رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
جماعه التبلیغ
امتیاز دهید
5 / 4.9
با 12 رای
امتیاز دهید
5 / 4.9
با 12 رای
نویسنده: علی ملا موسی میبدی - مهدی فرمانیان

جماعت التبلیغ و الدعوة یکی از جمعیت‌های گسترده اسلامی محسوب می‌شود که اغلب اسلام‌گرایان از هر حزب، جنبش و مرامی در مراحل ابتدایی فعالیت‌های خود، عضو این حزب تبلیغی بوده و در آن فعالیت داشته‌اند.
جماعت التبلیغ و الدعوة، صرفاً در زمینه وعظ و ارشاد انسان‌ها فعالیت دارد و پیام خود را به تمام مسلمانان و غیرمسلمانان به دور از تفاوت‌های مذهبی و دینی ارائه می‌کند. گستره نفوذ این جماعت، اغلب کشورهای اسلامی، اروپایی و ایالات متحدة آمریکا را فراگرفته است و به جذب نیرو و دعوت به اسلام می‌پردازد.
برخی آمارها اعضای این جماعت اسلامی را 85 میلیون نفر دانسته‌اند که حدود 30میلیون در هند، 25میلیون در پاکستان، 50هزار نفر در آمریکا و 100هزار نفر نیز در فرانسه عضو جماعت التبلیغ و الدعوة هستند. این جماعت هر ساله، تجمع بزرگی را در کشور بنگلادش ترتیب می‌دهد که بیش از سه میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند.

پیش از معرفی این جریان اسلامی لازم است به جایگاه مفهوم جماعت و چرایی انتخاب این اصطلاح برای برخی از جنبش‌ها اشاره شود؛ چرا که شاید این سؤال به ذهن بیاید که چرا به جای جماعت التبلیغ و الدعوة، عبارت حزب التبلیغ و الدعوة به کار گرفته نمی‌شود؟
پاسخ سؤالات فوق به طور خلاصه در این واقعیت نهفته است که تا پیش از سقوط خلافت عثمانی، اهل سنت، قرارگرفتن زیر پرچم خلافت و همچنین اطاعت از خلیفة مسلمین را به معنای تحقق مفهوم جماعت می‌دانستند، اما پس از سقوط خلافت اسلامی تاکنون سلفیان و اسلام‌گرایان سنی همواره در پی تحقق جماعتی اسلامی بوده‌اند؛ چرا که سید قطب نیز در کتاب معالم فی الطریق با تأکید بر ضرورت جماعت اسلامی، تحقق خارجی این مفهوم را مقدمه ایجاد حکومت اسلامی می‌داند. جماعت از منظر آنان تشکیلاتی منسجم است که بر اساس شریعت الهی گام برمی‌دارد. جماعت اسلامی در واقع تحقق موالات بین مؤمنان و تعاون و همکاری در نیکی و تقوا است. ازاین‌رو، اغلب جنبش‌های سلفی، عنوان جماعت را برای خود برگزیده‌اند. اسلام‌گرایان سلفی غالباً از عبارت حزب دوری گزیده‌اند؛ چرا که حزب را مفهومی خارج از دایرة مفاهیم اسلامی برگرفته از سلف می‌دانند و هرآنچه خارج از این دایره باشد، بدعت است.
از ‌این‌رو، مفهوم جماعت با دیرینه‌ای متصل به سلف صالح و برگرفته از سیرة سلف مورد تمسک و استفاده اسلام‌گرایان سنی و سلفی قرار گرفته است.
این جماعت که اعضای آن با عنوان "رجال الدعوه" خوانده می‌شود، به دست شیخ محمد الیاس‌بن‌محمد اسماعیل کاندهلوی در سال 1927میلادی تأسیس شد و محمد الیاس کاندهلوی در این تاریخ رسماً فعالیت‌های خود را در زمینه تبلیغ و فراخوانی به اسلام بر اساس افکار و مسلک خاص خود آغاز کرد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1397/02/18

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جماعه التبلیغ

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
جماعه التبلیغ
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک