رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
شاه عباس صفوی
امتیاز دهید
5 / 5
با 1 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 5
با 1 رای
آغاز سلطنت صفویه که شاه اسمعیل مؤسس آن است در واقع پایان دوره فترت و نخستین مرحله زندگانی تازه ایران به شمار می‌آید، به طوری که عصر شاه عباس بزرگ، پنجمین پادشاه این سلسله، مهم‌ترین دوره پیشرفت کشور ما محسوب می‌شود. در زمان حکومت این سلسله، در نتیجه تغییر اوضاع عمومی دنیا، مخاطرات جدیدی به کشور ما روی می‌آورد که در کتاب حاضر به بررسی علل و موجبات آنها با یک نظر اجمالی پرداخته شده و اوضاع باختر و خاور و تأثیرات آن نسبت به ایران و نیز اوضاع داخلی ایران در این عصر بررسی شده است. اقدامات شاه عباس از گوشمالی رؤسای قزل‌باش تا ایجاد ارتش نوین و ذکر ویژگی‌های آن، جنگ‌های وی با عثمانی‌ها و پرتقالی‌ها و نیز بازماندگان شاه عباس از دیگر مباحث مطرح شده در کتاب است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
mtabrizi
mtabrizi
1395/03/30

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شاه عباس صفوی

تعداد دیدگاه‌ها:
2
این تصور ذهنی که شاه عباس قدرت را انحصارا قبضه کرده و توانسته بود جامعه را به طور کامل تحت تسلط و نظارت همه جانبه خود بگیرد و این تصور که همه این ها در دوران حکومت جانشینانش از دست رفت، تصوری ساده انگارانه و ضمنا گمراه کننده و نادرست هست. شاه عباس بزرگ علی رغم همه اقدامات مرکزگرایانه، هرگز جامعه ایرانی را تحت نظارت و تسلط خود نگرفت. البته سلطه و نظارت دولتی به احتمال قوی در دوران حکومت جانشینانش ضعیف تر شد. اما شاهان متاخر صفوی حتی در شرایطی که بخش اعظم وقت شان را صرف تفریح و خوشگذرانی می کردند، معمولا وزیران اعظم خود را بر اساس کاردانی و تجربه گذشته و قابلیت و توانایی اثبات شده شان انتخاب می کردند. این وزیران وقتی به قدرت می رسیدند، عملا نشان می دادند که از مسایل و مشکلات جاری به خوبی باخبر و برای برطرف کردن شان سخت کار می کردند.
زوال صفویه و سقوط اصفهان اثر رودی مته برگردان مانی علامه مجلسی ص 39 انتشارات نامک
آن مشکل پسندانی که در انتخاب خوراک خود آنچنان سخت گیر بودند اکنون اگر گوشت اسب پیدا کنند شکرگزار خواهند بود! آن افراد خوش سلیقه و خوش لباسی که از پوشیدن پیراهنی از پنبه مصری شرمگین بودند، اکنون شادند به اینکه پیراهن هایی از پوشش کهنه چادر که زانوهایشان را هم نمی پوشاند به دست می آورند! آن پهلوانان مغرور که در قهوه خانه ها قزلباش را به خاطر بزدلیشان مسخره میکردند اکنون هنگامی که سرباز ساده ای از آنان را در یک فرسنگی می بینند، او را با رستم دستان مقایسه می کنند!
نامه ای از یکی از افسران ارشد عثمانی به دوستش در استانبول در شرایطی که در بغداد توسط شاه عباس بزرگ محاصره شد بود نشانی از شم تاکنیکی بی نظیر شاه عباس در جنگ
1605 میلادی
شاه عباس صفوی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک