رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
سفرنامه کمپفر
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 64 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 64 رای
سفر کمپفر به ایران صفوی

انگلبرت اولین کسی نبود که به ایران سفر کرد و مشاهدات خود را به رشته تحریر بعد از معرفی ابتدایی ایشان اشخاصی مانند یوهاسن شلیت برگر و یا آدام الئاریوس و یا بسیاری دیگر نیز این کارا را انجام داده اند که مطالعات تاریخی گویای این مطلب است.
...خود می گوید من هیچ چیز را که حاصل خیالفافی باشد یا بوی منشیگری و دود چراغ از آن به شام برسد در این اثر نیاورده ام .
کار خود را بدان محدود کرده ام چون سیاحی محقق بودم هدفی دیگر نداشتم جز اینکه مشاهدات خود را در باره مطالبی که در هیچ کجا بدان دسترسی نیست یا بقدر کافی شناخته نشده یاداشت و جمع آوری کنم...
مباحث مهم مورد بحث در کتاب برای نمونه از دربار دوره صفویه و شاهان آن دوره :
اقتدار شاه، پادشاه صفوی بر خلاف آنچه گفته شده به هر کاری مجاز است و هیچ مانعی در سلطنت نمی شناسد عقد قراردادها ، اعلان جنگ و صلح ، تغییر دادن در قوانین مملکت ، وضع مالیاتهای جدید و حتی اختیار جان و مال هر زن ومرد و فرزندان او همه دوست شاه است و هیچ قاعده و قانونی برای زیر دستان در مقابل هوی وهوس یک فرمانروا حفظ و حراست نمی کند .
- تقدس و مقدس بودن شاهان که به القاب و انصاب پیامبر و امامان می رسند و با تنها با نفس خود بدون هیچ دارو شفا میدهد .
دوران صفوی، دوران رواج و رونق سفر سیاحان و جهانگردان به ایران است و جهشی که در این دوران در این زمینه صورت گرفت، موجب گشت سیاحت اروپاییان به ایران مورد توجه قرار گیرد و در ادوار بعد (یعنی در زمان افشاریه و زندیه و بعداً در زمان قاجاریه) استمرار یابد و به اوج خود برسد، به‌طوری‌که اکثر سفرنامه‌هایی که درباره‌ی ایران نوشته شده، مربوط به دوران صفویه و بعد آن است.
در این دوران متقابلاً سیر و سفر ایرانیان به کشورهای اروپایی نیز توسعه یافت. سفر به دیگر سرزمین‌ها قبل از دوران صفوی بیشتر به‌منظور تجارت و بازرگانی و به‌ندرت برای گسترش روابط با دیگر ممالک صورت می‌گرفت و سفر بازرگانان نیز معمولاً با سفرنامه‌نویسی همراه نبود و ماموران دولتی اعزامی هم کم‌تر رغبت بدین کار داشتند.
از دوران صفوی به بعد، نوشتن سفرنامه توسط ایرانیان نیز بسیار پررونق شد، به‌نحوی‌که بیش‌ترین تعداد سفرنامه‌های ایرانیان که از دیگر ممالک جهان دیدار کرده‌اند، مربوط به دوران صفوی تا حال است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
simin
simin
1395/04/18

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سفرنامه کمپفر

تعداد دیدگاه‌ها:
8
کتاب بسیار خوبی بود و تقریبا به همه‌ی ابعاد کشور پرداخته، از وضعیت اداری تا وضعیت اقتصادی و معماری و باغ‌ها و ویژگی کاخ‌‌های شاه و لباس مردم و مشخصات شهر اصفهان و مراسم تاجگذاری و ... . کتاب خیلی خوبی است. من این کتاب رو بابت تحقیقات اقتصادی وخوندم و تقریبا توی چهار ساعت تموم شد ولی اگر کسی به این موضوع علاقه داشته باشه و وقتش به میزان شش ساعت خالی باشه میتونه به ایران صفوی سفر کنه. ضمنا کتاب فصل‌بندیِ منظمی داره و فصول مورد علاقه رو میشه خوند. با تشکر از کتابناک البته!
باسلام. مخاطبان شما دانشجویان بی‌بضاعت بودند. کاش تحت تاثیر شرایط مریض اقتصادی قرار نمی‌گرفتید.
خسته نباشید ازکاری که برای ارتقا فرهنگ این مرزوبوم درپیش گرفتید .دستتان دردنکند
کتاب مناطق حفاظت شده جهان پیشکش من است به سیمین بانو:
http://www.the-eis.com/data/literature/The%20worlds%20protected%20areas.pdf
مطالعه این سفرنامه ها به ما می فهماند که استبداد چه بلایی می تواند بر سر هر کشوری بیاورد. شاه هر کاری که می خواست می کرد. صدها کنیز و زن. لذت را به حدی می رساند که خودش قربانی ان می شد و زود می مرد. در همین اصفهان در زمانه کمپفر زمان شروع علم نوین بود که دتیا را تغییر دارد. زمانه کپلر، گالیله ، بیکن و .... بود و پادشاه ما .....
ها!
چی؟
آها!!
بععله!؟
آمدم یک پاچه خواری بکنم که نشد.

اما در هر صورت شما دو بانوی بزرگوار خوانی رنگین از ادب و تاریخ برای دوستداران دانش گسترده اید.

سفرتان همواره گسترده و رنگین بادا!
[quote='هیرکان']سپاس و درود بی کران بر بانوی کتابناکی هانیه!
[/quote]
جناب هیرکان کتاب رو خانم سیمین آپلود کردن نه بنده! :D
سپاس و درود بی کران بر بانوی کتابناکی هانیه!
سفرنامه کمپفر و خاطرات سیاسی امین الدوله نشان دهنده تغییر ناپذیری بافت سیاسی ایران و بویژه در بحث داخلی در قرن هفدهم و نوزدهم می باشد.
دودمان ها جایگزین هم شدند اما همان مردم طماع و فرصت طلب می امدند و می رفتاند که جز منافع آنی و کوتاه مدت چیز دیگری در خاطرشان نبود.
انسان متعجب می شود که با توجه به روحیه ایرانی چگونه افرادی همچون شاه عباس بزرگ از خواب و خور خود زده و در کنار جنگ و نبرد به فکر احیای فرهنگ و رونق اقتصاد بوده اند.

چگونه ایران در هم آشفته همچو موی مجعد زنگی پس از طغیان افغان به خود نادره مردی از خراسان, نادر قلی قرخلوی افشار, را به خود می بیند که با همتی بلند و ریختن خون فراوان از دوست و دشمن کشوری در هم پاشیده را متحد می نماید.
و اگر نبودند انگشت شمار ایرانیای همچون نادر و آقا محمد خان اکنون ایرانستانی چون افغانستان بهشت برین و آرمان شهر چپولان کاپو چینو نوش شده بود.

سفرنامه کمپفر
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک