رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

تحقیقاتی در تاریخ ایران عصر صفوی

تحقیقاتی در تاریخ ایران عصر صفوی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 55 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 55 رای
مجموعه حاضر شامل شانزده مقاله از «راجر سیوری » ، ایران شناس و صفویه پژوه برجسته معاصر انگلیسی است . این مقالات در چهار بخش موضوعی تدوین شده است . در بخش اول با عنوان «برآمدن قدرت صفویان » سه مقاله درج گردیده است : 1_ جنگ قدرت در ایران پس از مرگ تیمور، 2_ یک مبلغ صفوی در هرات در قرن پانزدهم (قاسم انوار)، 3_ تحکیم قدرت صفوی در ایران . بخش دوم حاوی چهار مقاله درباره نظام اداری صفویان با این عناوین است : 1_ مناصب اصلی دولت صفوی در خلال سلطنت شاه اسماعیل اول 1501 _ 1524 / 907 _ 930 ، 2 _ مناصب اصلی دولت صفوی در خلال سلطنت تهماسب اول 1524 _ 1576 / 930 _ 984 ، 3_ یادداشت هایی بر نحوه اداره ولایات در اوایل شاهنشاهی صفوی ، 4_ زندگانی یک منشی در دوره تهماسب اول 1524 _ 1576 م . در بخش سوم ، پنج مقاله با موضوع مشترک «دولت و طرز حکومت صفویان » آمده که از این قرارند : 1 _ ظهور دولت نوین ایران در دوره صفویه ، 2 _ دولت و طرز حکومت صفویان ، 3 _ گرایش های توتالیتری در دولت صفوی ، 4 _ افسانه شرلی ، 5 _ متن بسیار سنگین و سخت (ارزیابی تاریخ شاه عباس کبیر بر اساس نوشته اسکندر بینگ منشی ) . در بخش چهارم با موضوع «تنش های قومی و ایدئولوژیکی در دولت صفویان » چهار مقاله با این عناوین به طبع رسیده است : 1 _ منصب خلیفه الخلفا در عصر صفوی ، 2 _ پرده ای بسیار مهم از تاریخ صفویان ، 3 _ اهمیت سیاسی قتل میرزا سلمان وزیر ، 4 _ تعالیم و فنون قزلباش .
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/04/13
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تحقیقاتی در تاریخ ایران عصر صفوی

تعداد دیدگاه‌ها:
3
مهارت های نظامی شاه طهماسب ماهیت دفاعی داشتند، اما او چاره ای جز نبردهای دفاعی نداشت. برای مثال در 1533 میلادی او توانست با تنها هفت هزار نفر برای مقابله با نیروی نودهزار نفری عثمانی به فرماندهی وزیر اعظم ابراهیم پاشا فراهم کند که حتی وفاداری آن هفت هزار نفر هم مورد تردید بود! توانایی بقا در برابر چنین نارسائی های میرساند که شاه طهماسب استاد تکنیک های محافظه کارانه بود. او از تاکنیک های امحای منابع حداکثر بهره برداری را می کرد. نواحی مرزی آذربایجان که ارتش مهاجم عثمانی می بایست از آن بگذرد به طور منظم ویران می شد هنگامی که عثمانیان به مرز ایران می رسیدند در انتهای خطوط مواصلاتی طولانی قرار می گرفتند و رساندن تدارکات به افرادشان به صورت معضل بزرگی در می آمد و هر چه بیشتر به داخل آذربایجان پیشروی می کردند در موقعیت مشکل تری قرار می گرفتند سپاهیان غالبا با کمبود آذوقه مواجه می شدند و حیوانات بارکش، به واسطه فقدان علوفه تلف می شدند. هنگامی که عثمانیان ناچار به عقب نشینی نواحی کوهستانی آذربایجان و کردستان می شدند، کردها و دیگر قبایلی که با حمله به قافله ها و چپاول مسافرین روزگار می گذرانیدند به ستوهشان می آوردند زمستان های سخت این نواحی نیز تلفاتی بر آنها وارد می کرد شاه طهماسب به خوبی میدانست یک کشور دیگر در مقیاس چالدران به معنای پایان عمر صفویه و ایران است نیروی کوچکش را با همان محافظه کاری اداره می کرد که از خزائنش مراقبت کند درس های چالدران را به خوبی آموخته بود و او هرگز نیروهای کوچکش را در یک نبرد تمام عیار با عثمانیان درگیر نمی کرد.
ایران عصر صفوی اثر راجر سیوری ترجمه کامبیز عزیزی صص 58و59
لازم به ذکر هست دوره شاه طهماسب مصادف هست با دوره پادشاهی سلیمان یکم بزرگ؛ که تنها شاه تاریخ عثمانی هست که تاریخ به او لقب بزرگ داده و اوج امپراتوری عثمانی را رقم می زند و او به شدت شیفته اسکندر و فتوحاتش در ایران بود که در نهایت توسط رهبری شاه طهماسب ناکام میماند.
درود
بنابر روایت سنتی صفویه، تیمور لنگ خواجه علی را احضار کرد و جامی آلوده به زهر به وی داد بنوشد. عده ای از دراویشش حاضر آهنگ ذکر (لا اله الا الله) بلند کردند. چون التهاب آنان فزونی گرفت خواجه علی به خلسه رفت و برخسات و به سماع آنان پیوست و حرارت حاصل از فعالیت جسمی، زهر را به صورت عرق از بدنش خارج ساخت تیمور چنان حیرت کرد که دامن خرقه خواجه علی را گرفت و مرید و پیرو مخلص او شد.
روایت سنتی صفویه در مورد احضار خواجه علی به دست تیمور لنگ. ایران عصر صفوی : راجر سیوری ص 13
البته چنین روایتی را در کتاب معتبر عالم‌آرای عباسی که توسط اسکندر بیگ ترکمان نگاشته شده نخواندم.
تحقیقاتی در تاریخ ایران عصر صفوی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک