رسته‌ها
دولت نادرشاه افشار
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 53 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 53 رای
این کتاب طرح کلی روابط اجتماعی ایران را در دوره حکومت نادرشاه افشار مورد بررسی قرار میدهد.
این اثر تحقیقی همراه با مدارک مستند، روایتی ست واقع گرایانه تر از بسیاری از تواریخ فارسی در مورد نادر و سلسله ی افشاریه. بر خلاف اغلب تواریخی که به فارسی نوشته شده، در این کتاب دوران هفده ساله ی حضور نادر، از ظهور او در خراسان تا کشته شدنش، بر مبنای دلایل و شواهد مستند و به مراتب واقع بینانه تر بررسیده شده است؛ بجز سال های اولیه که مردم از تسلط افغان ها و ترک ها بر کشور به تنگ آمده بودند و صادقانه در خدمت نادر بودند تا بیگانگان را از خاک خود بیرون کنند، لشکر کشی های طولانی و طاقت فرسای بعدی نادر، محروم کردن جنگجویان از غنایم جنگی، تعویق پرداخت حقوق عساکر، گرسنگی، بیماری، جریمه، اعدام و...، سبب نارضایی شدید قشون گردید. در گزارش یک مامور روسی (کالوشین) که در 1739 به پترزبورگ نوشته، آمده است که؛ "جنگجویان آشکارا شاه را فحش و ناسزا می گویند و خدا می داند که این وضع چه حادثه ای از طرف قشون برای شخص اعلیحضرت به بار خواهد آورد".
سفیر کبیر وقت روسیه در ایران، در سال 1747 وضع قشون را چنین ارزیابی می کند؛ "تمام ارتش او در چنان درماندگی ست که او حتی نمی تواند از عهده ی دشمنان داخلی خودش هم برآید... هیچ امیدی وجود ندارد (حتی) اگر تمام ایرانیان به خدمت احضار شوند". در حالی که وقایع نویسان ایرانی و برخی از مولفان غربی نادر را "ناپلئون شرق" و "اسکندر مقدونی دوم" می نامند و او را تحسین و تمجید می کنند. مدارک مربوط به سیاست مالیاتی نادر گواهی می دهند که سنگین ترین مالیات ها برای مردم، تهیه ی آذوقه، علیق، پول، مهمات، اونیفورم و غیره برای سپاهیان، ویرانی واحدهای تولید کشاورزی در ایران، در نیمه ی دوم قرن هیژدهم آغاز گردید و سبب زوال عمومی اقتصاد کشور شد و این امر نیز تضادهای طبقاتی را تشدید کرد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
391
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/03/16
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دولت نادرشاه افشار

تعداد دیدگاه‌ها:
3
دولت نادرشاه افشار
م.ر.آرونوا
کتاب دولت نادرشاه افشار، طرح کلی روابط اجتماعی ایران را در دوره حکومت نادرشاه افشار مورد بررسی قرار میدهد. این اثر تحقیقی، همراه با مدارک مستند، روایتی است واقع گرایانه تر از بسیاری از مدارک فارسی در مورد نادر و سلسله ی افشاریه. بر خلاف اغلب کتابهای تاریخی که به فارسی نوشته شده، در این کتاب دوران هفده ساله ی حضور نادر، از ظهور او در خراسان تا کشته شدنش، بر مبنای دلایل و شواهد مستند و به مراتب واقع بینانه تر بررسی شده است؛ بجز سال های اولیه که مردم از تسلط افغان ها و ترک ها بر کشور به تنگ آمده بودند و صادقانه در خدمت نادر بودند تا بیگانگان را از خاک خود بیرون کنند، لشکر کشی های طولانی و طاقت فرسای بعدی نادر، محروم کردن جنگجویان از غنایم جنگی، تعویق پرداخت حقوق عساکر، گرسنگی، بیماری، جریمه، اعدام و…، سبب نارضایتی شدید قشون گردید. در گزارش یک مامور روسی (کالوشین) که در ۱۷۳۹ به پترزبورگ نوشته، آمده است که؛ “جنگجویان آشکارا شاه را فحش و ناسزا می گویند و خدا می داند که این وضع چه حادثه ای از طرف قشون برای شخص اعلیحضرت به بار خواهد آورد". وقایع نویسان ایرانی و برخی از مولفان غربی نادر را “ناپلئون شرق” و “اسکندر مقدونی دوم” می نامند و او را تحسین و تمجید می کنند. مدارک مربوط به سیاست مالیاتی نادر گواهی می دهند که سنگین ترین مالیات ها برای مردم، تهیه ی آذوقه، علیق، پول، مهمات، اونیفورم و غیره برای سپاهیان، ویرانی واحدهای تولید کشاورزی در ایران، در نیمه ی دوم قرن هجدهم آغاز گردید و سبب زوال عمومی اقتصاد کشور شد و این امر نیز تضادهای طبقاتی را تشدید کرد.
کتاب خوبی است، یعنی اگر کسی بخواهد سازوکار اقتصادی و سیاسی نادرشاه را بداند باید به این کتاب رجوع کند. ولی این کتاب کاستی‌های بزرگی دارد، ازجمله ارجاعات گه‌گاه ضعیف (هرچند در مجموع ارجاعات خوبی دارد)، تاکید بر خوانش مارکسیستی و اینکه در این فئودالیسم وجود داشته (درحالیکه بنابر بخش‌های مختلف کتاب می‌شود چیزی برخلاف این نظر جزمی را درک کرد)، و استفاده از اصطلاحاتی مانند ملی‌پرستی و خیزش که قطعا به کار تحلیل رخدادهای آن‌موقع نمی‌خورد. ولی درمجموع کتاب خوبی است.
نادرشاه به حق یکی از بزرگ ترین پادشاهان تاریخ ایران است که ایران رااز تجزیه توسط همسایگانش نجات داد.این کتاب بنابر اندیشه های مارکسیستی تالیف شده است.
دولت نادرشاه افشار
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک