رسته‌ها
دنیای ارانی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 37 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 37 رای
دنیای ارانی برای مدتی کوتاه ، یعنی کمی بیش از یک سال ، در دوازده شماره ، به سرپرستی خود او و با یاری دو تن از برجستگان ادب و فرهنگ و دانش آن زمان جامعه ی ما انتشار یافت . چنان که امروزه پس از هفتاد سال ، با وجود جثه ای کوچک ، پدیده ایست بزرگ که نه تنها اهمیتی تاریخی دارد ، بلکه مطالب آن ، همانند بنیانگذارانش همچنان زنده است ...
ارانی و یارانش توانستند با زیرکی و با زبانی ساده ، در محیط عقب مانده و بسته ی زمان خویش ، که استبداد سیاسی همه را خفه می کرد ... پیشرفته ترین اندیشه های علمی و فلسفی و اجتماعی را بسط دهند .
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
344
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mtabrizi
mtabrizi
1395/02/28
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دنیای ارانی

تعداد دیدگاه‌ها:
3
بعضی معنای سوسیالیسم را هم نمیدانند ولی به ان فحش میدهند سوسیالیسم هیچ ربطی به کمونیسم ندارد سوسیالیسم یعنی اقتصاد در خدمت جامعه یعنی دولت بگوید چه تولید شود با توجه به نیازهای جامعه نه منافع طبقات بالای جامعه در سوسیالیسم تولید در دست بخش خصوصی است البته تولید تعاونی هم وجود دارد و تولید دولتی محدود به انحصارهای طبیعی مثل خطوط انتقال نیرو و... در سوسیالیسم دولت از هر فردی با توجه درآمدش مالیات میگیرد یعنی افراد پولدار باید مالیات بیشتری بدهند و با این پول مالیات سیاست بهداشت و آموزش و پرورش دولتی رایگان در اختیار افراد جامعه قرار میگیرد مثل سوئد و فنلاند و نروژ
تمام بیچاره گیهای ما ایرانیان بدست عوامل احزاب توده و کمونیست ها رقم خورده تاکنون . حتی امروز هم این نگرش دین اسلامی برخاسته از نگرش های ریاکارانه و دزدانه و کثیف کمونیستها و سوسیالیزم منحوس است امروز در ایران همه چیز رنگ و بوی خفقان و اسارت جامعه کمونیستی شوروی سابق و روسیه کنونی است . تمام لجن پراکنی ها از افکار و ایده های سرکوبگرانه این نگرش کثیف نسبت به موجودیت انسانهاست . اما متاسفانه با رنگ و لعاب دینی و پیوند با خرافات موجب نابدی اخلاق و شرافت و انسانیت در ایران گشته است .
تقی ارانی فعال سیاسی کمونیست و ناشر ایرانی و آغازگر فکری حزب توده در ایران بود.
وی از اعضای برجسته گروه ۵۳ نفر بود که از اواخر سال ۱۳۱۵ تا اوایل سال ۱۳۱۶ به تدریج دستگیر و در زندان موقت تهران و قصر زندانی شدند.
این گروه که به گروه ۵۳ نفر معروف شدند متهم بودند که از مرام اشتراکی و کمونیستی پیروی می‌کنند. اعضای گروه ۵۳ نفر تا پیش از دستگیری با هم ارتباطی نداشتند و این نام پس از دستگیری به آنها اطلاق شد. آنها عمدتاً زیر شکنجه‌های جانکاه مأموران اداره آگاهی (تأمینات) شهربانی رضاشاه قرار گرفتند و با پرونده‌هایی که برای آنها ساخته شد به زندان‌های درازمدت محکوم و راهی زندان قصر شدند.
دکتر تقی ارانی در ۱۳ شهریور ۱۲۸۲ خورشیدی در تبریز زاده شد و بین روزهای ۱۰ تا ۱۴ بهمن ۱۳۱۸ به طرز مشکوکی در زندان درگذشت.
دنیای ارانی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک