رسته‌ها
پرتغال و دیکتاتوری آن
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 36 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 36 رای
پرتغال غربی‌ترین کشور سرزمین اصلی اروپاست و خاک پرتغال به همراه تنها همسایه خود اسپانیا شبه‌جزیره ایبری را تشکیل می‌دهد. پرتغال از سوی غرب به اقیانوس اطلس محدود شده‌است و دو مجمع‌الجزایر آزور و مادیرا واقع در این اقیانوس نیز جزء خاک پرتغال هستند.
در ۱۹۳۲ ژنرال «آنتونیو اولیویرا سالازار» یک حکومت دیکتاتوری را که از فاشیسم ایتالیایی الهام می‌گرفت در پرتغال برپا داشت. دیکتاتوری سالازار مانند دیکتاتوری فرانکو در اسپانیا متکی به ارتش و اقتدار اخلاقی کلیسای پرتغال بود. سالازار هرگونه تحول و پیشرفت اجتماعی در درون کشور را سد کرد و از سوی دیگر جنبش‌های ملی در مستعمرات پرتغال را سرکوب کرد. او پس از سقوط فاشیسم در آلمان نیز توانست بر مسند قدرت باقی بماند و آمریکا و حتی اروپای زخم دیده از فاشیسم، از بیم نفوذ کمونیست‌ها در پرتغال و اسپانیا، این دو ژنرال متحد هیتلر را حمایت کردند تا بر قدرت باقی بمانند و با موج سقوط فاشیسم از صحنه حذف نشوند.
آنها بتدریج به دیکتاتورهای مصلح پرتغال و اسپانیا مشهور شدند. البته روی امواج خونی که در هر دو کشور از انقلابیون و نیروهای مترقی براه انداخته بودند. سالازار، دیکتاتور پرتغال، به همراه ژنرال فرانکو در اسپانیا، آخرین بازمانده‌های دوران سلطه فاشیسم بر بخش مهمی از اروپا بودند.
در کل حکومت پرتغال از سال 1932م تحت حاکمیت آنتونیو سالازار دیکتاتور پرتغال قرار داشت که به عنوان نخست‏وزیر در حدود 40 سال این مقام را حفظ کرد.
دکترین "سالازاریسم" مبتنی بر دیکتاتوری سیاسی و اجتماعی و اصلاحات اقتصادی و تأمین رفاه عمومی بود. ایجاد نظام تک حزبی و اعمال دیکتاتوری مطلق باعث شد تا گالوائو که از نویسندگان و نظامیانِ این کشور بود در جریان یک شورش، در 15 فوریه 1960م، کشتی سانتاماریا که متعلق به پرتغال بود را تصرف نماید. این عملیات که به عنوان یک شورش تلقی گردید با پس دادن کشتی به پرتغال و پناهنده شدن گالوائو به برزیل خاتمه یافت.
دو سال بعد در جریان یک قیام داخلی، سربازخانه‏های این کشور به تصرف طرفداران گالوائو درآمد که آنهم ناکام ماند. سالازار تا اواخر سال 1968م به حاکمیت خود ادامه داد و سرانجام در سال 1970م درگذشت...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
274
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/01/31

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی پرتغال و دیکتاتوری آن

تعداد دیدگاه‌ها:
1
آیا ماندگاری دو رژیم متمرکز اسپانیا وپرتقال نشان دهنده تفاوت باطنی مردمان ایبری با بریتانیایی ها وبویژه انگلیسی ها دارد که در قرن هفدهم با برکناری شارلز اول وسه دهه بعد انقلاب باشکوه واخراج جیمز اول از کشور بدان گونه پایه های نظام پارلمانی را محکم نمودند که سیستم های تمامیت خواه ومطلقه توانایی برپایی تشکیلات خویش را نداشتند.
این احتمال را باید در نظر گرفت که در نبود آگاهی های اجتمایی و اجزاب سیاسی قدرتمند ومستقل در صورت فقدان مردان نیرومندی چون سالازار پرتقال نیز همچون اسپانیای بحران زده دهه 1930 از یک جمهوری ضعیف به قعر جنگ های خونبار داخلی می غلتید که در عمل آوردگاه زورآزمایی قدرت های بزرگ شده بود.
نگاهی به وضعیت شکننده اقتصادی پرتقال در در عمل انگشت ششم کشور های اروپای غربی به حساب می آید نشان از تفاوت اساسی میان جامعه آن با فرانسه و بریتانیا و آلمان دارد.
پرتغال و دیکتاتوری آن
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک