رسته‌ها

جایگاه مناطق اطراف دریای خزر در تاریخ جهان اسلام

جایگاه مناطق اطراف دریای خزر در تاریخ جهان اسلام
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 44 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 44 رای
«جایگاه مناطق اطراف دریای خزر در تاریخ جهان اسلام»، مجموعه سخنرانی‌های شرق شناس و آکادمیسین گرانمایه روسی واسیلی ولادیمبر بارتولد می‌باشد که به تاریخ نوامبر و دسامبر ۱۹۲۴ در دانشگاه باکو ایراد گردیده است.
در این مجموعه بارتولد پیرامون تاریخ مناطق ماورا قفقاز و نواحی مجاور دریای خزر، به ویژه آذربایجان، داغستان، مازندران و گرگان بحث نموده و به تاریخ مناسات اران (جمهوری آذربایجان) با همسایگان ساکن اطراف دریای خزر و ارتباط متقابل آن با مناطق آسیای مرکزی و اطراف ولگا پرداخته است که توسط لیلا ربن شه ترجمه شده است.
با توجه به این که کتاب، رونوشت سخنرانی‌های ولادیمبر بارتولد می‌باشد، لذا ساختار مشخصی ندارد، فقط می‌توان گفت که کتاب در یک جلد؛ شامل چند پیش گفتار و ده سخنرانی می‌باشد که در این سخنرانی‌ها، به بررسی موقعیت مناطق ساحلی دریای خزر از روزگار باستان تا قرن هفدهم میلادی پرداخته است و در پایان آن خلاصه‌ای از تاریخ آذربایجان ذکر شده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
206
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mojtaba1111
mojtaba1111
1395/01/31

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی جایگاه مناطق اطراف دریای خزر در تاریخ جهان اسلام

تعداد دیدگاه‌ها:
2
کتابی بسیار خوب ،استاد بارتولد که از ترکشناسان سرشناش بوده است ، و حتی در غرب هم پژوهش های او را گرامی میدارند ، در این کتاب با دیدگاه کسروی درباره ریشه های تاریخی آذربایجان همراستا است ،
در صفحه 11 این کتاب « درباره کلمه توران باید بگویم تورانیان شاخه ایی از قوم آریایی با فرهنگ نازلتربودند ..هنگامیکه در سده ششم میلادی ترکستان (سرزمینهای آسیای میانه گرداگرد دریای خزر ) به زیر سلطه ترکان در آمد ، این دو واژه با یکدیگر آمیختند و نام توران بر ترکان اطلاق شد، حال آنکه در آغاز این نام ربطی به ترکان نداشت..»
در صفحه 71« هر گاه لازم بود برای همه مناطقی که خاک کنونی جمهوری آذربایجان را شامل میشود نامی برگزینیم بهتر میبود نام اران برآن نهاده شود ..منظور و مقصود کدامیک از این دو آذربایجان است ،آذربایجان ایران یا این آذربایجان؟ این دو سرزمین در سده های میانه بویژه هنگام حمله مغولان و زمانی که آذربایجان ایران و این آذربایجان (اران) زیر سلطه ترکان قرار گرفت سرنوشت مشترکی داشتند..»
در صفحه 73« پرسش : کدامیک از عناصر ترک یا ایرانی در اسکان دائمی مردم کرانه های دریای خزر موثر بوده اند ؟ پاسخ : آن زمان در اسیای مرکزی و ترکستان ایرانیان نماینده عناصر یکجا نشین بوده اند »
آکادمیسین، شرق شناس ، دانشگاه باکو. به گوش من واژگان شناسایی است.
در اتحاد شوروی سوسیالیستی آدم بی طرف و محقق تاریخی که جدا از حزب کمونیست و دستورات حزب طبقه کارگر کار کند وجود داشت؟
نداشت؟
جایگاه مناطق اطراف دریای خزر در تاریخ جهان اسلام
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک