رسته‌ها
اختناق هندوستان
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 58 رای
نویسنده:
مترجم:
رحیم نامور
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 58 رای
ويل دورانت در كتاب اختناق هندوستان مي‌نويسد:
«دولت انگليس به جاي گسترش فرهنگ، مشروب‌خواري و ميگساري را در ميان مردم وسعت داد. با اولين پست تجارتي كه توسط بريتانيا تاسيس گرديد، سالن‌هاي متعددي براي فروش مشروب باز شد و كمپاني هند شرقي از اين راه منافع بي‌شماري تحصيل نمود. در ابتداي تصرف هندوستان، قسمت اعظم عوايد دولت از همين سالن‌‌ها تامين مي‌گرديد.»
وي در بخش ديگري از اين كتاب مي‌نويسد: «من جمعيت كثيري را ديده‌ام كه در مقابل چشمم از شدت گرسنگي جان مي‌دادند. به من ثابت شده است كه اين قحط و غلا، برخلاف آنچه كه بعضي‌ها مدعي‌اند، به هيچ‌وجه نتيجه ازدياد جمعيت يا رواج ناداني و تعصب نيست، بلكه تمام اين تيره‌بختي‌ها معلول اين است كه دسترنج ملتي به طرز فجيعي كه در تمام تاريخ بي‌سابقه و بي‌نظير بوده است، توسط ملت ستمگر ديگري به غارت مي‌رود. من مي‌خواهم نشان دهم كه چگونه انگليس سال به سال خون هندوستان را مكيده، و آن را به پرتگاه مرگ و نيستي نزديك كرده است.»
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
262
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1394/11/30
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی اختناق هندوستان

تعداد دیدگاه‌ها:
2
بانوی جوانی که با استعمار انگلیسی ها جنگید
17 ژوئن 1858 روزی است که بانو «لاکشمی بای (Lakshmi Bai (Rani)» از قهرمانان ملی هند در جنگ با انگلیسی ها کشته شد. وی که از دلاوران تاریخ است هنگام مرگ 23 ساله بود. لاکشمی (در هند معروف به رانی Rani = ملکه) زوجه راجه (حاکم) «جانسی Jhansi» هند بود. انگلیسی ها که سرگرم تصاحب هند بودند با خودشان قرار گذاشته بودند برای هر منطقه هند که راجه اش فوت کند و وارث آنچنانی (ولیعهد) نداشته باشد حکمران انگلیسی منصوب کنند. راجه «جانسی» در 1857 درگذشت و چون فرزند نداشت نماینده دولت لندن در صدد تعیین حکمران انگلیسی برآمد که لاکشمی مردم منطقه ـ از زن و مرد را بسیج کرد و با انگلیسی ها به جنگ پرداخت و اعلام کرد که تنها با عبور از جنازه او می شود به جانسی (واقع در ایالت اوتار پرادش) وارد شد. همزمان، افراد هندی که به استخدام دولت لندن درآمده و عنوان سپوی Sepoy (تلفظ هندی واژه فارسی «سپاهی») داشتند در منطقه «میروت Meerut» دست به یک شورش خونین زده و انگلیسی ها حتی زنان و فرزندان آنان را کشتار کرده بودند که در تاریخ به بپاخیزی هندیان معروف است. حکمران انگلیسی هند یک واحد نظامی مجهر به توپ به جنگ بانو لاکشمی فرستاد و دو نیرو در در «پول باغ» ناحیه کوتاه ـ کی سرای (همه این کلمات فارسی اند) در 200 کیلومتری شهر «لوک نو» به یکدیگر تلاقی و ضمن نبرد، بانو لاکشمی که همانند ژاندارک لباس مردانه پوشیده و بر اسب سوار بود و افرادش را هدایت می کرد کشته شد. وی پس از استقلال هند در 1947 قهرمان ملی لقب گرفت و مجسمه او سوار براسب در نقاط مختلف این کشور دیده می شود و مورد احترام است.
اختناق هندوستان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک