رسته‌ها

سرگذشت زندگی من، خاطرات شیخ ابراهیم زنجانی

سرگذشت زندگی من، خاطرات شیخ ابراهیم زنجانی
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 51 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 51 رای
شیخ ابراهیم زنجانی ایلخانی از آزادی‌خواهان ، روشن‌فکران و عضو علنی لژ بیداری در دوران انقلاب مشروطه ایران بود. در ۱۹ سالگی عازم نجف شد و مدت ۲۰ سال نزد اساتید حوزه نجف مانند آخوند ملاکاظم خراسانی، شیخ محمد لاهیجی و حاجی میرزا خلیل کسب فیض کرد. پس از برگشت به زنجان بتدریج با علوم جدید آشنائی پیدا کردو بدلیل سخنرانی های آزادی خواهانه قبل از مشروطیت، مورد حسد علمای دیگر قرارگرفت. پس از پیروزی مشروطه، طرفداران بسیاری پیدا کرد و در مجلس دورهٔ اول مشروطه (۱۳۲۴ قمری) از زنجان و در دورهٔ دوم از تبریز و در دورهٔ سوم و چهارم از زنجان به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شد. وی با مهدی‌خان غفاری کاشانی دست به اقدامات مشترکی در زنجان زد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
274
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mtabrizi
mtabrizi
1394/11/18
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی سرگذشت زندگی من، خاطرات شیخ ابراهیم زنجانی

تعداد دیدگاه‌ها:
5
از قرار دادن چنین کتاب هایی در جهت بیداری و آگاهی قشر علاقمند به تاریخ ایران اهورایی سپاسگزارم.
شیخ ابراهیم زنجانی ایلخانی از آزادی‌خواهان ، روشن‌فکران و عضو علنی لژ بیداری در دوران انقلاب مشروطه ایران بود.
دست مریزاد با تشکر از مدیریت سایت. ...از اینکه با کتاب های گوناگون به وسعت دانسته های مردم میافزاید سپاسگزارم.
باتشکر از دوستی که این کتاب را آپلود کرد خیلی دنبال این کتاب گشتم .تاریخ مشروطه را در مقطعی از زمان بازگو میکند.
شیخ ابراهیم زنجانی یکی از رجال سیاسی عصر مشروطه و بعد از آن است و خانواده ما نیز با ایشان قرابت فامیلی دارند( دقیقتر بگویم شیخ ابراهیم، برادر جد مادری من است).شیخ در نوجوانی به قصد تعلم علوم دینی عازم عتبات شد و بعد از 20 سال به درجه اجتهاد رسید و به وطن خود بازگشت. مدتی در زنجان امام جماعت بود( در مسجدی که امروزه به نام مسجد حاج تقی شریعت معروف است)از همان ابتدا با علمای دیگر شهر آبشان به یک جوی نمیرود و مخصوصا با شیخ قربانعلی زنجانی دشمن میشوند.عمده تضاد او با سایر علماء به افکار متجدد شیخ ابراهیم و بی پروایی او در ابراز این افکار بر میگردد.شیخ ابراهیم، دو دشمن مهم داشت:1- بابی ها 2- علمای سنتی.او اگرچه هیچگاه جامه ی آخوندی را از تن در نیاورد ولی تمام عمرش را صرف مبارزه با هم لباسان خود کرد.ظاهرا مدتی نیز عضو لژ ماسونی بیداری بوده است.
چندی بعد، به دعوت تهرانی ها به تهران میرود و کارش بالا میگیرد. در مجلس اول، نماینده زنجان میشود و بعد از قضایای استبداد صغیر و فتح تهران، یک مشروطه خواه دوآتشه شده است. در همین زمان هم حکم اعدام شیخ فضل الله نوری را میدهد(خدا از سر تقصیرات هر دو شیخ بگذرد!).شیخ ابراهیم، چند دوره دیگر نیز وکیل مجلس میشود .او سرانجام در سال 1313 ش در تهران وفات کرد.
شیخ در طول زندگی اش دوبار ازدواج نمود.یک بار با دختر خاله اش و بار دیگر پس از فوت همسر اولش، با دختر یکی از تجار معروف شهر(میر بهاء الدین زنجانی). جالب اینکه فرزندان او از همسر اولش همگی جزو ملاهای سنتی شدند و حتی با پدرشان قطع ارتباط هم کرده اند. ولی فرزندان شیخ از همسر دومش همه متجدد و سفیر و سینمادار و هنرمند و ... شدند.
شیخ چندین کتاب نوشته است.از جمله ی این آثار خاطرات اوست که کتاب فوق است که ظاهرا با سانسور چند بخش از آن، چاپ شده است(اوایل توقیف شد ولی به تازگی تجدید چاپ شده است)دیگری کتاب "بستان الحق" است که چند سال پیش منتشر شد و موضوعش سیاست و فقه سیاسی است.کتابی با نام "شهریار هوشمند" دارد که داستان واره است سیاسی. شیخ ابراهیم از اولین رومان خوانان و رومان نویسان عصر خود است.او در همین خاطراتش مینویسد که در ایام فراغت "سه تفگدار" و "کنت مونت کریستو" و... را میخوانده. کتابی که بعدها به "بینوایان" مشهور شد، اولین بار توسط او با نام "ژان والژان" از ترکی عثمانی به فارسی ترجمه شده است.( البته کتاب خلاصه است).ظاهرا اولین مترجم "دور دنیا در هشتاد روز" هم اوست. شیخ کتابی ترکی به نام "اصلی و کرم" نیز دارد که به تازگی توسط آقای علی محمد بیانی منتشر شده است که داستانی عاشقانه و فولکلوریک است( متاسفانه مقدمه شیخ به این کتاب در زمان انتشارش مورد ممیزی قرار گرفته و حذف شد) شیخ، به واسطه ارادت به "حکیم هیدجی" در جای جای این اثر غزلیات ترکی او را می آورد. علاوه بر آن، خود نیز اشعاری به عربی و فارسی و ترکی نیز دارد.
سرگذشت زندگی من، خاطرات شیخ ابراهیم زنجانی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک