رسته‌ها

تریانا : سیری در افکار و عقاید مندائیان یا صابئین

تریانا : سیری در افکار و عقاید مندائیان یا صابئین
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 47 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 47 رای
مندائیان یا صابئین، به عنوان اقلیت مذهبی دارای انجمن و مکان خاصی برای برگزاری مراسم های مذهبی خود هستند.حاشیه رودخانه کارون بخشی از از محل عبادت این افراد عمدتا صنعتگر است.
مندائیان پیروان حضرت یحیی(ع) هستند که اصلی ترین رکن دینشان غسل در آبهای جاری است. به واقع زندگی پیروان حضرت یحیی تعمید دهنده با آب عجین است. چون اعتقاد دارند که «یردنه» یا آب مقدس از زیر عرش جاری است و حیات از زیر «یردنه» و دنیای نورانی بالا مملو از آب زنده است.
عمده مندائیان جهان در عراق و ایران و در کناره های رودخانه دجله ، فرات و کارون سکونت دارند. آنان به عنوان کسانی که از نسل سام بن نوح هستند باور دارند که حضرت آدم اولین پیغمبرشان است.
این فرقه به نام های مندائیان، صبی ها ، صابئین و یا مغتسله شناخته می شوند.
کتاب حاضر دربردارنده خاطرات یک محقق از زندگی در میان مندائیان است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
129
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
amirghorbani
amirghorbani
1394/09/25

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تریانا : سیری در افکار و عقاید مندائیان یا صابئین

تعداد دیدگاه‌ها:
2
« ......آنها مذهب صائبین را با خود آوردند ، مذهب مزبور عبارتست از اعتقاد به خدای یگانه و پرستش اجرام سماوی . اعقاب این طایفه
که غالب آنها در حدود بصره و محمره سکنی دارند جهانگردان آنها را به طور غلط نصارای تابع یحیی می دانند ، در صورتی که این طایفه
خود را ماندیان می نامند ، در میان آنها غسل تعمید و رسم وضو جاری می باشد ، کتاب مذهبی آنها زبور و ستاره شمال را مقدس
می شمارند ....... » ( تاریخ ایران ، جلد اول ، سرپرسی سایکس ، ترجمه فخرداعی گیلانی ، موسسه انتشارات نگاه ، 1391 ، ص 621 )
صائبین یا مندانیان کلدانی افرادی اند که خود را پیرو یحیی بن زکریا می دانند. در ایران(اهواز) و عراق پیروانی دارند. در خوزستان به این افراد صبه می گویند . مردم محلی معتقد هستند که صائبین آب را پرستش می کنند که البته حقیقت عینی ندارد و فقط در معابد آنها آب مقدس است. اگر اشتباه نکنم در یکی از خیابان های اهواز هم معبدی دارند که البته نتوانسته ام بروم و فعالیت هایشان را مشاهده کنم.
تریانا : سیری در افکار و عقاید مندائیان یا صابئین
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک