رسته‌ها
حاکمیت بر رسانه‌ها
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 223 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 223 رای
این کتاب شاید هم کوتاه ترین اثر چامسکی به شمار آید، و هم از نظر سبک نگارش به زبانی عامیانه تر از دیگر آثارش ارائه شده. ولی، به جرأت می توان گفت که نظریه ای را چامسکی در این کتاب توسعه داده، که بی شک یکی از مهمترین نکات زندگی امروزی بشر شده، به عبارتی ساده تر: نقش هیاهوی سیاسی در زندگی ما
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
55
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
mohsenmokhtabad
mohsenmokhtabad
1388/10/13
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی حاکمیت بر رسانه‌ها

تعداد دیدگاه‌ها:
10
«حاکمیت بر رسانه‌ها» ترجمه سعید ساری اصلانی است، مطالب همین کتاب به همراه سخنرانی چامسکی با عنوان «خبرنگاری از کره مریخ» در کتاب «کنترل رسانه‌ها» با ترجمه ضیاء خسروشاهی در کتابناک وجود دارد.متن لینک
با نگاهی به متن اصلی و این دو ترجمه باید گفت مترجمان هرکجا خواسته‌اند بیشتر به الفاظ و عبارات متن پایبند بمانند بیشتر نامفهوم است!
ارائه غیرواقعیت‌ها به جای واقعیت‌ها
تاریخ باید تحریف شود. باید طوری جلوه داد که وقتی حمله می‌کنیم و کسی را از بین می‌بریم گویی به راستی در مقابل عاملان خشونت، دیوان و ددان از خود دفاع می‌کنیم. از زمان جنگ ویتنام به این طرف تلاش عظیمی صورت گرفته که چنین تاریخی بازسازی شود. اگر ما ویتنام جنوبی را بمباران می‌کنیم فقط بدین دلیل است که ما از ویتنام جنوبی در مقابل کسی دفاع می‌کنیم! ولی در واقع در ویتنام جنوبی به جز مردم آن کشور هیچکس دیگری نبود.
در پژوهشی در دانشگاه ماساچوست که از باورها و گرایش‌های حاصل از تماشای برنامه‌های تلویزیون انجام شد،
یک پرسش این بود که گمان می‌کنید تلفات جنگ ویتنام چند نفر بود؟ میانگین جواب آمریکایی‌ها صدهزار نفر است! اما آمار رسمی دو میلیون نفر و آمار واقعی به احتمال زیاد بین 3 تا 4 میلیون نفر!
طراحان این پژوهش سوال دیگری مطرح کرده‌ بودند: اگر امروز از مردم سئوال میکردیـد چنـد یهـودی در اردوگـاه هـای مـرگ نازی‌ها جـان سپرده‌اند، و پاسخ میدادند که حدوداً 330 هزار تن. این پاسخ چه زاویـه‌ای از فرهنـگ سیاسی آلمان را به ما نشان میداد؟
شرکت کنندگان در این آمار به این سئوال پاسخ ندادند!
ولی میتوانید آن را پیگیری کنید که این برخورد نشانگر چه زاویه‌ای از فرهنگ خود ما است و مسائل فراوانی را برای ما بازگو میکنـد.
حال خودتان موضوعی را به میل خویش انتخاب کنید، مانند: خاورمیانه، تروریسم جهانی، امریکای مرکزی... تصویری که این مطالب به مردم امریکا ارائه میدهد کوچکترین ارتباطی با واقعیت‌ها ندارد. حقایق زیر خروارها لایه دروغ پشت سر دروغ دفن شده است... (صفحه 36 کتاب کنترل رسانه‌ها)
ساحره گرامی! چامسکی روشنفکری چپ گراست. یکی از کمترین ایراداتی که به روشنفکران پ گرا وارد است درباره ایران است. روشنفکران چپ در تمام این سالها به تصور مقابله وضع حاکم با امپریالیسم جهانی از انتقاد از وضع ایران خودداری کردند. حتی اخرین حرف چامسکی درباره ایران را بخوانید می بینید اوایل حرفش از وضع حاکم دفاع می کند و فقط در اخر حرفش از گمان بردن در زنده بودن جنبش سبز صحبت می کند. مطلبی که رسانه های دیجیتال فقط بخش اخر را دیدند.
بد نیست اگر روشنفکران و وقایع جهانی را از دید ملی خودمان ببینیم.
به تمام کسانی که از خواندن کتاب های معمولی خسته شده اند .
به تمام کسانی که احساس می کنند دارند کنترل می شوند
و به تمام کسانی که می خواهند بدانند در زنجیر چه هستند
پیشنهاد می کنم این کتاب را بخوانند
حالا این یعنی مثلا عامیانه هم بوده؟
ترجمه ش خوب نیست
با سلام
كتابي وجود دارد با نام روح جهان بي روح اثر ميشل فوكو و ترجمه دكتر تاجيك اگر كسي از دوستان دارد pdf آن را در كتابناك وارد كند تا بشود استفاده كرد.
كار بسيار خوبي است كه امكان استفاده از كتابها را براي علاقه مندان فراهم مي كنيد. متشكرم
چامسکی روشنفکری بشر دوست است که شهامت انتقاد درست و آگاهانه و آشکار ساختن حقیقت و چهره کثیف دنیای کنونی را دارد و به وضوح و بدون تعصب آنها را در نوشته هایش منعکس می کند.
من بیشتر کتاب های چامسکی را به زبان فارسی خوانده ام. تمام نوشته های چامسکی پر محتوا و آموزنده است. و دو نکته ی اساسی در تمامی نوشته هایش برای من قابل تامل است. اول: وسعت اطلاعات و توانایی تفسیر آنها به شکل واقعی و
دوم: اهمیت وی به بشر دوستی و رنج مردم و حتی موجودات زنده و تاکید وی بر شراکت مردم تمامی دنیا برای مبارزه با مشکلات امروزی دنیا از جمله جنگ ها ترور ها و فجایع زیست محیطی!
به همین دلیل شاید بسیاری از خوانندگان کتاب های چامسکی وی را نه فقط روشنفکر آمریکایی بلکه روشنفکری جهانی که متعلق به تمام جهان است (و نه تنها ایالات متحده و قاره ی آمریکا) می دانند.
با تشکر فراوان از شما که این کتاب ها را در اختیار ما قرار می دهید!
به تمام کسانی که از خواندن کتاب های معمولی خسته شده اند .
به تمام کسانی که احساس می کنند دارند کنترل می شوند
و به تمام کسانی که می خواهند بدانند در زنجیر چه هستند
پیشنهاد می کنم این کتاب را بخوانند
به نام خداوند سیاست اسلامی، خدایی که دین و سیاست را از هم ناگسستنی آفرید...
سلام
کار بزرگی برایمان کردید. متشکرم. خیلی کار راه انداز بود. ولقعا ممنون
باتشکر
Islamic Politics/Mim Re Taha
حاکمیت بر رسانه‌ها
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک