رسته‌ها

چالش های مدیریت در کشورهای در حال توسعه (به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس)

چالش های مدیریت در کشورهای در حال توسعه  (به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس)
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 3 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 3 رای
سازمان به عنوان یکی از ارگان¬ها و حقایق روزمره برای نیازهای نامحدود و آسایش عمومی عنصر اصلی و سازندة خود یعنی انسان به وجود آمده، ضمن اینکه جزئی از جامعه بوده و به عنوان یک واقعیت پذیرفته شده و آشکار است. ( با توجه به اینکه ما در جامعه به صورت مستمر با آن سر و کار داریم این دیدگاه را در ما به وجود می¬آورد که به بهبود سازمان به عنوان دانشی که براساس علوم رفتاری که به مجموع و کل سازمان نظر دارد و با همکاری و مشارکت مدیریت عالی سازمان مورد اجرا گذارده می¬شود، بنگریم.) قبل از ورود به مبحث بهبود و بازسازی سازمان¬های فنی واجتمایی، باید بدانیم که بهبود سازمانی توسط مدیر سازمان هدایت و رهبری می¬شود. و برای نیل به این منظور قبل از بهبود و بازسازی سازمانی قابلیت¬های مدیر باید افزایش یابد. ما در ابتدای هر سال با دعای (یا مقلب القلوب ...) استراتژی¬ها و خط مش¬های خود را در قالب برنامه¬های از پیش تعیین شده جهت رسیدن به احسن الحال که همان بهبود است و در سازمان¬ها از آن یاد می¬شود، به وسیله دعا از خداوند خواستار می¬شویم. در سازمان¬ها، ( اَحسنِ الحال) یا بهترین حال ممکن که همان هدف بهبود است را نشانه قرار داده، و با امید رسیدن به آن، تلاش در جهت تحول را با برنامه ریزی¬های استراتژیک سازمانی آغاز می-کنیم، که در این جا درجه اﻫﻢﱢ دعا به عنوان یکی از عوامل ﺗﺄثیر گذار بر مشکلات و بحران ها و تغییر مسیر آنها از نقصان به سمت تحول و بهبود سازمانی مشخص و ایمان به غیب را برای مدیران توانا و شایسته و آگاه، آشکار می¬کند. بر اساس محیط متحوﱢل امروزی و زمینه ای که علوم رفتاری کاربردی فراهم آورده، بهبود و بازسازی سازمانOD(مدیریت تحول) مطرح می¬شود.
در راستای حرکت به سمت تغییر و تحول در جهت تکامل و اهداف مطلوب و ارتقاء سطح بهره¬وری از منابع و امکانات موجود، اعضای مجموعه از سازمان و مدیریت انتظارات معقولانه¬ای همچون تشویق و ترغیب و ایجاد نظم و امنیت و عدالت و توجه بیشتر به روابط و مناسبات اجتماعی کارفرما(سرپرست یا مدیران سطوح مختلف سازمانی) با توجه به رفتار سازمانی کنشی یا فراکنشی در برخورد با کارکنان و عوامل انگیزاننده¬ای از این قبیل را دارند. رفتار سازمانی به عنوان یک دانش میان رشته¬ای و نظام یافته است. که بهبود سازمانی براساس آن شکل می¬گیرد. برای رسیدن به ارزش¬ها، باورها، نگرش¬ها و هنجارهای مطلوب سازمانی و در نهایت بهبود سازمانی ابتدا مدیران سازمانی باید به بهبود عملکرد فردی به عنوان یک رکن اساسی دست یابند و آن را نهادینه و درونی کنند و به حقایق و اهداف نهایی که همان حداکثر کردن نقطه-رضایتمندی و بهبود مستمر در قالب برنامه¬¬های بلند¬مدت و همسو و همساز کردن برنامه¬های میان مدت و کوتاه مدت با برنامه¬های بلندمدت است، برسند، سپس مدیران و اعضا ء سازمان با تجزیه و تحلیل علمی و عمیق سیستم سازمانی با توجه به اطلاعات موجود و قابل دسترس، به سرعت با تبادل اطلاعات به حقایق جزء و بهبودی فردی دست پیدا کرده و از بهبود فردی به بهبود جمعی (سازمانی) با توجه به برداشتن مرزهای سلسله مراتب سازمانی به وسیله سیستم¬های کامپیوتری و مشارکت گروهی با سرعتی بالا دست یابند. و باید خلاقیت و نوآوری را وسیله¬ای برای حرکت به سمت تغییر تحوﱡل برانگیز درجهت بهسازی یا بازسازی سازمان قرار دهند. همه تلاش‌ها، مبارزه‌ها، رقابت‌ها و قوانین و دستورالعمل‌ها آیین نامه‌ها، جهت آسایش انسان و برای رفع نیازهای بشری صورت می‌پذیرد و رسیدن به نقطه‌ی رضایت¬مندی و مطلوب، همان موفقیت است و حد اکثر کردن رضایت¬مندی انسان چه به صورت عضوی از سازمان و چه به صورت مشتری بالاترین جایگاه را دارد. با توجه به اینکه هدایت و رهبری سازمان‌ها توسط انسان صورت می‌گیرد، سازمان¬های مختلف نیز در شکل¬گیری جامعه ﻣﺆثر بوده و جامعه به عنوان یک محیط گسترده در تدوین شخصیت افراد می‌تواند نقش آفرین و ﻣﺘﺄثر از سازمان‌ها باشد. که این خود رفتار و عملکرد افراد و گروه¬ها را در نیل به اهداف سازمانی تعیین و در نهایت، اعتماد را برای سازمان و در سطح وسیع‌تر جامعه به ارمغان می¬آورد.
اکثر سازمان¬ها به وضوح دارای عناصر مشابه و دارای ساختارهای متفاوت هستند، مشابه اثر انگشتان انسان و این ساختارهای متفاوت دلیل بر تفکیک سازمان به صورت مجزا از هم نیست، بلکه ساختارها در عین متفاوت بودن با هم تعامل متقابل دارند. که این تعامل باعث ایجاد هماهنگی مستمر و در نهایت نظم در سازمان می‌شود. پژوهشگران و محققان بزرگی همچون Amita Etzioni، پیتر دراکر، برنارد شلد، الوین تافلر، پلاسکو، پیترسنج، ماری پارکت فالت، چارلزوست چرچمن، ای¬کاف، فرد امری- اریگ تریست، سن سیمون، ویلیام اوچی نظریه¬ها و تئوری‌های مختلفی در مورد سازمان‌ها ارائه دادند، که این خود ﺩﺭﺟﻪ اهمﱟ سازمان را بیان می‌کند. Amita Etzioni در مورد درجه‌ی ﺍﻫﻢ سازمان چنین سخن به میان می‌آورد ، " که انسان در یک سازمان متوﻟﱟﺪ و در سازمان¬های آموزش می‌یابد و در سازمانی مشغول بکار می‌شوند و سازمان‌های گوناگون را تجربه می‌کند وتوسط سازمانی جواز مرگ او صادر می‌شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
237
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
pyramider
pyramider
1394/06/06

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی چالش های مدیریت در کشورهای در حال توسعه (به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس)

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
چالش های مدیریت در کشورهای در حال توسعه  (به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس)
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک