رسته‌ها

درباره جنبش دموکراتیک ملی در آذربایجان

درباره جنبش دموکراتیک ملی در آذربایجان
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 26 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 26 رای
✔️فرقه دموکرات آذربایجان نام حزبی سیاسی است که در ۱۲ شهریور ۱۳۲۴ در تبریز، سه ماه پس از فرمان محرمانه دفتر سیاسی کمیته مرکزی اتحاد شوروی در تبریز اعلام موجودیت نمود. این حزب با انتشار بیانیه‌ای ۱۲ ماده‌ای به زبانهای ترکی و فارسی به رهبری جعفر پیشه‌وری و همراهی چندین فعال سیاسی آذربایجانی دیگر تشکیل شد. اختیارات گسترده‌تر محلی از لحاظ اداری، تدریس زبان ترکی در مدارس در کنار زبان فارسی و اصلاحات ارضی و اقتصادی از جمله مهمترین خواسته‌هایی بود که در توضیح اهداف و خواسته‌های این تشکل جدید سیاسی عنوان شده بود. ماجرای تأسیس و نابودی حکومت خودمختار آذربایجان توسط فرقه به بحران ایران که یکی از سرآغازهای جنگ سرد بود معروف است. تأسیس این فرقه بر اساس تصمیم دفتر سیاسی حزب کمونیست شوروی انجام شد و فرقه مورد حمایت شوروی قرار داشت
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
64
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1395/03/02
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی درباره جنبش دموکراتیک ملی در آذربایجان

تعداد دیدگاه‌ها:
2
جالب آنکه در تیتر مهوع کتاب این فرقه ی کثیف را ملی و دموکرات هم معرفی میکند . اتفاقا خانواده ی من در همان سالها در تبریز بوده اند و از جنایات و خیانت های فرقه و شخص پلید پیشه وری حکایت ها دارند . و البته سیاست گسترش طلبی شوروی هم دیدیم که نهایتا به فروپاشی اش منجر شد.
مرسی برای به اشتراک‌گذاری این کتابچه.
این هم نمونه‌ی خوبی است از سوءاستفاده‌ی نویسنده‌ی کتاب از مشکلاتی که آذری‌ها در ایران دارند به نفع جدایی‌طلبی و «میهن سوسیالیسم» استالینی!
مطمئنا اگر «آذربایجان شمالی» زمان استالین بخشی از شوروی نبود این نوع نوشته‌های دلسوزانه به نفع «آذربایجان جنوبی» هم وجود نداشت.
درباره جنبش دموکراتیک ملی در آذربایجان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک