رسته‌ها
صادق هدایت در آینه آثارش
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 41 رای
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 41 رای
این کتاب به ما این شناخت را می دهد که از آثار صادق هدایت به چگونگی جامعه او دست یابیم و نیز تاثیر آثار او را بر جامعه درک کنیم. در این کتاب کوشش شده که جدا از هرگونه غرض شخصی یا عقیدتی با نویسنده به بررسی جامعه او و آثارش پرداخته و شناختی از جامعه و آثار صادق هدایت به خواننده ارائه بدهد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
244
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1394/07/26
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی صادق هدایت در آینه آثارش

تعداد دیدگاه‌ها:
3
برای شناخت هدایت بهتر است کافکا را بشناسیم. کافکا یکی از غول های زیبای گلستان ادب است. روحی لطیف و شاخک های حسی بسیار قوی باعث می شود او سمت و سوی تاریخ بشر را پیش بینی کند. جنگ جهانی دوم ، کوره های آدم سوزی، فاشیسم و اردوگاه های کار اجباری و اتاق های گازو ...نبوغ او باعث شد که حشره شدن انسان را درک کند ( مسخ). او به درستی می گوید: " ما در عصر شر زندگی می کنیم. عصری که در آن گناه وجود ندارد. از مرداب دست ساز ما انسان ها بزودی هیولایی سربرخواهد داشت که انسان را چون حشره له کندو ...". ( به خاطر داشته باشیم او این حرف ها را در دهه ی سی میلادی می زند) زمانی که شب ها بعضی آثارش را برای دوستان و از جمله خواهرانش می خواند. آنها می خندیدند.... چند سال بعد آنها در صف کوره های آدم سوزی هیتلر در انتظار سوختن بودند!...کافکا نابغه ای پیشگو و نویسنده ای کم نظیر است.
هدایت کافکای ایرانی است. هدایت هم با مشاهده ی محیط رجاله پسند دچار تهوع می شود. انسان لطیفی که لب به گوشت نمی زند و مانند کافکا گیاه خوار است. در میان مشتی رجاله ی ضد هنر مخاطبی ندارد. او هم چون کافکا انسان حشره شده، مسخ شده را تیزبینانه می بیندو هشدار می دهد...هدایت می خواهد انسان را در شمایل "شرف کیهان" و "خمب فرزانگی" ببیند و نه "دهانی که با چند متر روده به ماتحت اش وصل است!"...
صادق هدایت پدر داستان نویسی مدرن ایران هست ولی آثارش ملال انگیز و افسرده کننده و موجب زایش ناراحتی است. شکی نیست وی نهیلیست بوده است و نباید بعنوان اسطوره برای داستان نویسان قرار گیرد
صادق هدایت فردی بود در جامعه . نمی توان او را موجودی جدا از جامعه و تحولات آن به حساب آورد.
پس وقوع جنگ جهانی دوم بر این نویسنده نیز تاثیر گذاشت. این نویسنده بر اثر جنگ جهانی دوم و قرار گرفتن در بازتاب های آن و سایر افراد جامعه خود دچار نوعی سرشکستگی جامعه و حیرانی شد. این حیرانی و سرشکستگی جامعه او را با یک دید نا امیدانه آشنا کرد. جامعه روشنفکری که صادق هدایت در آن قرار داشت ، همه تلخ نگر و پوچ گرا بودند. طبقه متوسط در آن زمان وضع دهشتناکی روبرو بود. صادق هدایت خود در طبقه متوسط قرار گرفته بود. بحران موجود در این طبقه گریبانگیر او نیز بود.
علاوه بر آشنایی صادق هدایت با غرب - یعنی آنجایی که جنگ جهانی دوم شدت بیشتری داشت- تلخ نگری و حس ناامیدی را در او تقویت کرده بود.

از صفحه 131 کتاب
سپاس از آپلود کننده بسیار محترم و عزیز :-)
صادق هدایت در آینه آثارش
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک