رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

درآمدی بر جامعه شناسی نگرش های فمینیستی

درآمدی بر جامعه شناسی نگرش های فمینیستی
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 24 رای
امتیاز دهید
5 / 4.4
با 24 رای
نگرش‌های فمینیستی و پژوهش فمینیستی هر چند اکنون از سوی جامعه‌شناسی مردمحورِ رایج به‌رسمیت شناخته می‌شود اما هنوز در حاشیه مانده است. این کتاب نشان می‌دهد که این مقولات در آموزش و پژوهش جامعه‌شناختی نقشی محوری دارند.
نظریه‌های مردمحورانه و یافته‌های پژوهشیِ آن‌ها، در بهترین حالت خود، ناقص‌اند زیرا نمی‌توانند دیدگاه زنان را به‌درستی مورد توجه قرار دهند. جامعه‌شناسی را باید از اساس بازسازی کرد تا بتواند دانشی را که فمینیست‌ها تولید کرده‌اند در دل خود جای دهد.
آشنایی با مطالبی که در این کتاب عرضه شده برای دانشجویانی که به رشته جامعه‌شناسی وارد می‌شوند ضرورتی انکارناپذیر است.
جامعه‌شناسي علمي است که به مطالعه رفتار‌ها يا کنش‌ها‌ي اجتماعي انسان و رابطه ميان تجربيات انسان‌ها و ساختار‌هاي جامعه مي‌پردازد. اما در دهه ۱۹۶۰ زنان به اعتراض برخاستند که جامعه‌شناسي با زندگي و تجربيات ايشان ارتباطي ندارد، زيرا به جهان صرفاً از ديد مردان مي‌نگرد. به نظر زنان معترض، اگر ديدگاه‌هاي زنان نيز به حساب مي‌آمد، نظريه‌ها و تعابير موجود، جاي ترديد بسيار داشت. فمينيست‌ها معتقدند علت اينکه جامعه‌شناسي به رغم بي‌طرفي، جانب مردان را مي‌گيرد اين است که اين علم، تجربيات و مسائل زنان را ذهني و شخصي مي‌داند و در نتيجه زنان را از دريچه چشم مردان تصور مي‌کند و به عبارت ديگر از نگاه فمينيست‌ها جامعه‌شناسي در بهترين حالت، کور جنس است و تشخيص نمي‌دهد که موقعيت زنان در ساختار اجتماعي و تجربيات ناشي از آن با مردان يکسان نيست و در بدترين حالت جنس‌پرست است و تجربيات زندگي زنان را عملاً تحريف مي‌کند يا ناديده مي‌انگارند
اولين ادعاي فمينست‌ها اين است که به تجربه زنان در تفسير واقعيت‌هاي اجتماعي توجه نشده است؛ زيرا از آنجا که مردان عهده‌دار تفسير واقعيت‌هاي اجتماعي هستند، نحوه تفسير واقعيت‌ها در نهايت به نفع مردان و نظام مرد‌سالاري تمام مي‌شود و از سوي ديگر زنان در تحقيقات جامعه‌شناسي به ندرت موضوع پژوهش‌ها بوده و به فعاليت‌هاي مختص آنان مثل کار خانگي توجه کمي مبذول شده است...
پاملا آبوت و کلر والاس که تجربه ی تدریس چندین ساله ی مقدمات جامعه شناسی را در دانشگاه های انگلستان دارند، معتقد به بازسازی جامعه شناسی و ایجاد جامعه شناسی دیگری از چشم اندازهای زنانه هستند، تا بتوان علاوه بر نگاه به جهان از دیدگاه مردانه، به آن از دید زنانه نیز نگریست. این دو جامعه شناس معتقدند ادعای بی طرف بودن علم جامعه شناسی در میان دو جنس حرفی یاوه است و جامعه شناسی نیز هم چون همه ی علوم دیگر نگاهی جانبدارانه و مردانه دارد.
کتاب جامعه شناسی زنان با نام فرعی «نگرش های فمینیستی»، کتابی نوشته ی این دو نویسنده و جامعه شناس که در سال 1991 به چاپ رسیده است، سعی در داشتن نگاهی زنانه در جلمعه شناسی زنان دارد و گرایش آن به سمت فمینیسم سوسیالیستی است که آبوت و والاس در کتاب آن را اعلام می دارند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1394/12/25

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی درآمدی بر جامعه شناسی نگرش های فمینیستی

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
درآمدی بر جامعه شناسی نگرش های فمینیستی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک