رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
ماکس وبر و کارل مارکس
امتیاز دهید
5 / 5
با 5 رای
امتیاز دهید
5 / 5
با 5 رای
هنوز توضیحاتی برای این کتاب ثبت نشده
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
simin
simin
1394/05/24

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی ماکس وبر و کارل مارکس

تعداد دیدگاه‌ها:
2
کارل لُویت فیلسوف آلمانی و شاگرد هایدگر معتقد بود؛ 'چپ' همان مذهب است. لویت می‌گوید ماتریالیسم/ایدئولوژی چپ، تاریخی قدسی است که با زبان اقتصاد سیاسی فرمول بندی شده. مارکسیسم یک کشف علمی نیست، بلکه ایمانی معادشناسانه است. چپ‌های ایرانی معادل آخوندهای شیعی هستند. حمالان مزدور ج‌ا.
« اقتصاد سیاسی » مارکس ادامه اندیشه های ویلیام پتی ، آدام اسمیت و دیوید ریکاردو است و مارکس با فرض مباله برابرها در فرایند گردش کالا ، ریشه سود را کار پرداخت شده دانست . این که این تحلیل درست باشد یا نه ، تأثیری بر استنباط او از عوامل افزایش سود _ به ویژه کاهش هزینه ناشی از کاربرد ابزارها ، مواد و روش های مبتنی بر « علم » ـ و از نتایج ناگزیر این روند ( تراکم و تمرکز سرمایه ، کاهش ارزش واحد اندازه گیری ارزش مبادله ، عرضه مازاد بر تقاضا .... ) ندارد . این پدیده ها را با واژگان دیگری جز آن چه ریکاردو و مارکس به کار برده اند ، می شود تحریر کرد ؛ چنان که می شود فرمول های مارکس ( در فصل 16 جلد اول سرمایه ) را بر پایه دستاوردهای 150 سال اخیر ، ساده ارزیابی کرد اما این ها ـ و جامعه شناسی مبتنی بر آن ـ ، مصداق تبیینی عینی و کمّی از فرایندهای اجتماعی است . نوشته های مارکس البته اجزاء و بندهای متعدد دارد از جمله در مورد دورنمای تکوین سرمایه ؛ بنا بر این حکم یکسانی در مورد همه آن ها نمی توان صادر کرد . مثلاً او تصور می کرد که با رشد سرمایه داری ، خادمان خانگی افزایش می یابند در حالی که ماشین لباس شویی و دیگر وسایل برقی ، درصد نیروی کار خدماتی در خانه ها را کم کرد و رشد بخش خدمات در شهرها در بخش توزیع و گردشگری و ... تحقق یافت . با این حال ، سناریوی مارکس از سرمایه داری در نوشته اصلی او ( کاپیتال ) ، پایان باز است : دو راهی « بربریت یا سوسیالیسم » ، سوسیالیسمی که بنا بر « مانیفست » با امکان شکوفایی فرد تعریف شده است ، شکوفایی ای که افزون بر رهایی فرد از محدودیت قبیله و تبار ، در پی رهایی از اسارت طبقه تحقق می یابد . این آرمان لیبرالی ، نشان می دهد که سوسیالیسم مارکس مصداق سوسیالیسم بورژوایی ( شهری ) بوده است . حتا اگر روایت های پیروان مارکس از تحقق قطعی « سوسیالیسم » را آموزه مارکس بدانیم ، بیشتر شبیه انگاره های منجی گرایانه و آخرالزمانی زرتشتی است . با این حال ، تبیین شالوده های جریان مارکسی با میراث یهودی ـ مسیحی بر گسست از آن میراث تأکید دارد و نه « این همانی » .
ماکس وبر و کارل مارکس
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک