رسته‌ها
چرا شاه سرنگون شد؟
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 65 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 65 رای
کتاب حاضر حاوی سه مقاله است که یکی از آنها یک دهه پیش و دو مقاله دیگر اندکی پس از پیروزی انقلاب برشته تحریر درآمده اند. هر سه مقاله به خوبی نشان می دهد که هیچ رژیم و رهبری بدون داشتن پایگاه واقعی توده ای و بابی توجهی نسبت به نیازهای معنوی و چشمداشت های مادی آنها نمی تواند به حکومت ادامه دهد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
164
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1394/05/30
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی چرا شاه سرنگون شد؟

تعداد دیدگاه‌ها:
12
1 ـ این کتاب را سال 65 گرفتم ، از کتاب هایی بود که در خط مقدم می خواندیم و درباره اش بحث می کردیم . می خواستیم بدانیم که چرا انقلاب شد ؟ چرا آن شور مهر و نوع دوستی و آرمان گرایی ... ، به کشمش و خونریزی و جنگ ... ختم شد ؟ و از کتاب هایی بود که مثل جنایت و مکافات داستایفسکی و کویر شریعتی و گزیده دیوان شمس به انتخاب شفیعی کدکنی ، برای سربازان پس از خود گذاشتم ، مانند دیگرانی که قبل از ما آنا کارنینای تولستوی و چگونه فولاد آبدیده شد و .. را برای ما گذاشته بودند . 2 ـ انقلاب 57 از جنبه های گوناگون و متناسب با سطح نگرش نویسندگان ، در سطوح روان شناختی فردی و گروهی ، نهادی ، طبقات اجتماعی ، تغییرات زیرساختی اقتصادی ، تحلیل شده است ؛ تحلیل هایی که از منظر تلفیقی ، حتا همراه با ارزشداوری نویسندگان ، بخشی از ماجرا را نشان می دهد . روایت کاتم هم یکی از این روایت هاست ؛ روایتی که با فرعی انگاشتن عوامل بنیادی ، تعلیلی عدمی به دست می دهد : وقوع انقلاب ناشی از عدم استفاده از زور بود ؛ تعلیلی که متضمن این نگرش نظامی بود : بکش تا نمیری . از این روایت ، دستور کاری غیرکاربردی و گمراه کننده بر می آید : برای حفظ قدرت بکشید ! ( خوشبختانه با افزایش و تراکم جمعیت و ایجاد شهرهای بزرگ ، اهمیت روزافزون نهادهای آموزشی و رسانه ها ، پیشرفت ابزار ها و روش های رزمی نیازمند سطح برتری از دانش و مهارت ... اکنون فهم نادرستی دیدگاه سیاسی و اجتماعی کوته فکرانه مشاوران نظامی آسان تر شده است . )
من فقط مقاله‌ی اول که نام کتاب از اون گرفته شده رو خوندم، نوشته‌ی والتر لاکر. این مقاله سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) نوشته شده و برای کسی که با مطالعات انقلاب آشنایی داشته باشد یا اصلا فقط دو تا چشم بینا داشته باشد بسیار راهگشاست. نویسنده می‌گوید روحانیت از این رو با انقلاب سفید مشکل داشت که باعث می‌شد زمین‌های خود روحانیون ملّاک ازشون گرفته بشه. ولی آقای خمینی بلافاصله بعد از انقلاب میگه ما با اصلاحات ارضی مشکلی نداریم. چرا؟ چون حالا میشه بقول دیوید هاروی، رفت و به اسلام انقلاب از دیگران سلب مالکیت کرد. و نکات بسیار زیاد دیگه، ازجمله چرایی عدم مداخله‌ی دولت کارتر در جریان انقلاب (که البته پس از انتشار اسناد CIA در سال ۲۰۱۶ متوجه شدیم آمریکا اتفاقا نقش خیلی زیادی در این انقلاب داشته است).
باری، مقاله‌ی اول این کتاب رو از دست ندید.
منصفانه ایران 1357 رو با 1394 در تمام ابعاد مقایسه کنید . اصلا ایران نه . خاورمیانه 1979 و پیش از اون رو با 2015 و آینده ای که براش میشه تصور کرد.خواهش می کنم آمارها رو بخونید.
[quote='mahan bahram khan']شاه زمانی که فهمید امریکا پشتش نیست فرار کرد کلا ادم ترسو و بزدلی بود[/quote]
خاطرات ژنرال هایزر رو مطالعه نمایید.دیدگاهی متناقض با شما رو ارایه می کنه
شاه زمانی که فهمید امریکا پشتش نیست فرار کرد کلا ادم ترسو و بزدلی بود
[quote='mazyar_nosrati']جناب kolakajhossein با تو جه به سکوت منابع اصلی و ذکر آمارهای متناقض، از شما درخواست میگردد آمار دقیق کشته های این دو حادثه را با ذکر منبع ارائه فرمایید. با تشکر[/quote]
منبع موثق را شما می توانید از گزارش های عماد الدین باقی که زمانی در بنیاد شهید مسئولیت داشت مطالعه بفرمایید. این منابع هم در اینترنت با ذکر اسامی هست هم در روزنامه های زمان خاتمی.
براساس گزارش های عمادالدین باقی از 15 خرداد 42 تا 22 بهمن 57 شمار افراد کشته شده و اعدامی و مفقود و جریان انقلاب پنجاه و هفت، 3200 نفر بوده.
جناب kolakajhossein با تو جه به سکوت منابع اصلی و ذکر آمارهای متناقض، از شما درخواست میگردد آمار دقیق کشته های این دو حادثه را با ذکر منبع ارائه فرمایید. با تشکر
نقش انگلیش
بازی امریکا
جوشش دیگ انقلاب
خیزش ملت
من تعجب میکنم که میگید اگه میخواست حکومتش رو به زور نگه داره
واقعا "اگه" میخواست
یعنی از دیدگاه شما نخواست
برادر من 15 خرداد و 17 شهریور میدونی توی یه روز چند هزار نفر آدم کشته شدن
تازه این دو روز از تاریخ انقلاب اسلامی هستش که شدت کشتار مردم خیلی شدید بود
ساواک میدونی چقدر آدم کشت
مصاحبه اوریانافالاچی با شاه رو بخون که یه اشاراتی به جو اختناق شدید زمان شاه میکنه
بگید با انقلاب اسلامی ایران مخالفم و مردم اون زمان اشتباه کردن ولی دیگه تاریخ رو تحریف نکنید صرفا به این دلیل که طرفدار شاهید
درباره کلام آخرتون هم باید بگم که دیر شرش رو کم کرد
توی طول تاریخ هیچ دیکتاتوری طرفدارای پر رو تر از شماها نداشته
چرا شاه سرنگون شد؟
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک