رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
حقوق مدنی - دوره 6 جلدی
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 46 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 46 رای
حقوق مدنی مهم‌ترین شاخه حقوق خصوصی است که به بررسی و تنظیم روابط افراد جامعه با یکدیگر صرف نظر از عنوان و موقعیت اجتماعی آن‌ها می‌پردازد.
حقوق مدنی در انگلیسی سیویل لا (Civil law) و در فرانسه دغوا سیویل (Droit civil) نامیده می‌شود که از واژهٔ لاتین ژوس سیویله (jus civil) گرفته شده‌اند که در امپراتوری روم به حقوق حاکم بر روابط شهروندان جامعهٔ روم اطلاق می‌شد و در مقابل حقوق بشر به کار می‌رفت که ناظر بر قواعد عمومی حاکم بر روابط رعایای دولت روم با یکدیگر و با شهروندان بود.
در قرون وسطی حقوق مدنی در مدارس و دانشگاه‌های اروپا به معنی حقوق رم و در مقابل حقوق مسیحی به کار می‌رفت.
رفته رفته با اهمّیّت پیدا کردن دوباره حقوق عمومی به ویژه پس از انقلاب کبیر فرانسه (۱۷۸۹) این اصطلاح در معنای حقوق خصوصی (روابط افراد با یکدیگر) به کار رفت و در تقابل با حقوق عمومی (روابط افراد با دولت) به کار رفت.
قانون مدنی فرانسه در سال ۱۸۰۴ میلادی پایان یافت و در سال ۱۸۰۷ رسماً به عنوان «کد ناپلئون» نامگذاری شد. این قانون اساس حقوق مدنی در کشورهای پیرو حقوق نوشته امروز است و بیشتر قوانین مدنی دنیا تحت تأثیر «کد ناپلئون» تنظیم شده‌اند.
به تدریج با تحولاتی که در زندگی مردم پدید آمد مصالح عموم ایجاب می‌کرد برای برخی از روابط اجتماعی قواعد ویژه‌ای وضع شود و به این ترتیب شاخه‌های مختلف حقوق خصوصی همگی در اصل بخشی از حقوق مدنی بوده، اما اکنون از آن منشعب شده‌اند.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
عماد کرمی
عماد کرمی
1394/05/20
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی حقوق مدنی - دوره 6 جلدی

تعداد دیدگاه‌ها:
3
این کتاب یکی از بهترین شرح های قانون مدنیه اگه می خواید مدنی رو بفهمید خیلی می تونید ازش استفاده کنید.
با وجود قدمت یکی از بهترین کتابها در حقوق مدنی
مرحوم سید حسن امامی را میتوان بزرگترین مفسر قانون مدنی ایران دانست.ایشان از طرفی در فقه شیعه به درجه اجتهاد رسید و از طرف دیگر دکترای حقوق از دانشگاه لوزان سویس دریافت کرد.کتاب فوق در واقع دوره شش جلدی تفسیر و تشریح قانون مدنی ایران است و دقت فوق العاده ی امامی را میرساند.امامی در طول زندگی خود صدها دانشجو تربیت نمود که یکی از آنها مرحوم ناصر کاتوزیان بودند که همیشه از استادشان با احترام فراوان یاد میکردند.
امامی علاوه بر شخصیت علمی شخصیتی سیاسی نیز داشت و مدت کوتاهی رئیس مجلس ملی بود و سالها امام جمعه تهران ( قبل از انقلاب) بود و با دربار شاه رفت و آمد داشت و بخاطر همین نیز گاهی «آخوند درباری» خوانده میشود.حسن امامی همان شخصی است که « فریتهوف شووان» (از سنتگرایان معروف قرن بیستم )در نزد او در سویس شهادتین خوانده و مسلمان شده بود.
حقوق مدنی - دوره 6 جلدی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک