رسته‌ها
نظامی شاعر و داستان سرا
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 39 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 39 رای
(از مقدمه کتاب)
در قرن ششم هجری در گنجه به وجود آمد و یکی از بزرگان و نامداران شعرای زبان فارسی سربلند بود. این شاعر توانا و کم نظیر حکیم نظامی است که استاد مسلم داستانسرایی به شمار می‌رود. نظامی از شعرا و سخنورانی است که در فنون شعر و سخن دارای ابداع و ابتکار و ذوق و سلیقه خاصی است و پس از او بسیاری از گویندگان خواسته‌اند که در «مثنوی داستانی» از مکتب او پیروی کنند و مثنویات زیادی به تقلید از «خمسه نظامی» سروده‌اند ولی هیچکدام به پایه نظامی نرسیده‌اند.
در رساله حاضر از نظر مطالب کلی دو بخش وجود دارد:‌
بخش یکم درباره زندگانی نظامی و بخش دوم درباره افکار و آثار نظامی
در بخش دوم که از نظر نویسنده مهمتر و سودمندتر از آثار نظامی که به نام خمسه شهرت دارد مورد بحث و انتقاد قرار گرفته و به مزایا و اختصاصات لفظی و معنوی اشعار این سخنور نامدار و افکار سودمندی که مثنوی‌های او مشحون به آنها است اشاره شده و استناد در بیشتر مطالب به اشعار خود شاعر بزرگوار است.
نویسنده می‌تواند ادعا کند که تا کنون درباره نظامی از نظر ادبی و فکر نخستین دفعه است آثارش به اینگونه تحلیل و درباره مزایا و اختصاصات لفظی و معنوی آنها بحث و تحقیق می‌شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
407
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1394/04/07
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی نظامی شاعر و داستان سرا

تعداد دیدگاه‌ها:
4
خداوند استاد شهابی را اجر فراوان عطا فرمایند که با ارزنده کتب خود میراث ادبی باستانی ما را برای نسلهای آینده حفظ فرموده اند .
اثری بس ارزشمند و هدیه ای گرانبها از استاد رهی معیری به کتابخانه ملی که در آن به آثار و زندگی و خمسه نظامی با نگاهی استادانه پرداخته شده است.
نظامی بزرگ ترن داستان سرای پارسی زبان است و مثلث آثار جادویی او عبارت اند از:
لیلی و مجنون
خسرو و شیرین
هفت گنبد
البته مخزن الاسرار و دیوان و ... هم از دیگر سروده های این شاعر بلندپایه است
درود بر شما
کفر چو منی گزاف و آسان نبود ، محکم تر از ایمان من ایمان نبود ، در دهر چو من یکی و او هم کافر ، پس در همه دهر یک مسلمان نبود !!!
نظامی شاعر و داستان سرا
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک