رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
چالش های تولید علم - 1
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 13 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 13 رای
گروه نویسندگان

مطابق سیاست‌های آرمانی طراحی‌شده در سند چشم‌انداز ایران 1404 و راهبردهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، اقتصاد و آینده جامعه ایران باید بر محور دانایی و دانش تنظیم و مبتنی شود. بر این اساس گسترش رویه تحقیق و پژوهش، انجام پژوهش‌های گسترده، حرکت در مرزهای دانش و تولید انبوه علم استراتژی بنیادین حرکت کشور به سمت تحقق اهداف توسعه‌ای به شمار می‌آید. در حقیقت از نگاه مدیریت ارشد کشور علم‌محوری و دانایی ملاک ستاره راهنمای حرکت دستگاه‌های اجرایی به شمار می‌آید و البته اتخاذ این رویکرد با توجه به مجموعه تحولات جهانی کاملاً منطقی و صحیح به نظر می‌رسد؛ چراکه برخورداری از روش‌ها، نظریه‌ها و اندیشه‌های جدید، کلید حل مشکلات و حرکت سریع به سمت رفع تهدیدات و استفاده از فرصت‌ها می‌باشد و ازآنجا که رقبا و حریفان و سایر ممالک نیز به این مهم عطف توجه کرده‌اند ضرورت توجه به تولید علم و این زمینه‌های تحقق استراتژی دانایی‌محوری به شدت احساس می‌شود.
ناگفته پیداست که فرایند تولیدمحوری و گسترش پژوهش‌ها و تحقیقات بنیادین و کاربردی در حوزه‌های مختلف علوم تنها با عنایت به شرایط موجده آن و شکل‌گیری زمینه‌ها، بسترها و عواملی مؤثر بر آن امکان‌پذیر خواهد بود و بدون تحقق این زمینه‌ها نمی‌توان توقع و انتظاری برای گسترش علم و انجام مطالعات علمی داشت. یکی از مهم‌ترین بسترها و نمادها و جایگاه‌های مؤثر برای تحقق استراتژی دانایی‌محوری دانشگاه‌ها و مراکز علمی- پژوهشی می‌باشد؛ چراکه تولید علم در بطن نهاد دانشگاه و آموزش عالی و توسط اساتید و پژوهشگران حاضر در مراکز علمی – تخصصی محقق می‌شود. در حقیقت بار اصلی در اجرای استراتژی تولید علم به عهده و بر دوش نظام علمی و دانشگاهی کشور به ویژه دانشگاهیان و اساتید است و تنها در پرتو فعالیت گسترده و همه‌جانبه و مشارکت‌جویانه استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که می‌توان در انتظار به بار نشستن درخت علم و فن‌آوری و پژوهش در کشور بود. بدین منظور و برای بررسی زمینه‌های حاکمیت رویکرد تولید علم و نیز تأمل در زمینه‌ها و شرایط و متغیرهای مؤثر بر تولید علم، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک از ابتدای سال جاری به انجام پژوهش‌ها و تحقیقات مختلفی همت گماشت و از پژوهشگران و اساتید فعال در این زمینه درخواست همکاری و مشارکت کرد که خوشبختانه این تلاش‌ها به نتیجه رسید که بخشی از آن در قالب پژوهشنامه حاضر ارائه شده است.
در این پژوهشنامه عمدتاً به مسائل، شرایط و ملزومات تولید علم که به نظام دانشگاهی و آموزش عالی کشور مربوط می‌شود توجه شده است. در این مسئله از زوایای مختلف جامعه‌شناختی و مدیریتی مورد بررسی قرار گرفته است. امید آنکه این اقدامات و مقالات ارائه‌شده بتوانند در زمینه شناسایی مشکلات و ارائه راهبردهای مؤثر بر حل آنها مؤثر باشند.

فهرست مقالات

پیشگفتار
بررسی چالش‌های فیمابین نهادهای علمی با نهاد سیاست و اقتصاد/ دکتر ثریا معمار
آسیب‌شناسی تولید علم در ایران/ حمید شفیع‌زاده
بسترسازی فرهنگی و تولید علم/ علی‌رضا قاسمی‌زاد
موانع و راهکارهای تولید علم با رویکرد SWOT/ مژگان امیریان‌زاده
نقش دانشگاه در فرآیند تولید علم/ رقیه وحدت- محمد آژیر
بررسی جایگاه تولید علم در توسعه/ مهتاب سلیمی
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
korouni
korouni
1394/05/04

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی چالش های تولید علم - 1

تعداد دیدگاه‌ها:
0
دیدگاهی درج نشده؛ شما نخستین نگارنده باشید.
چالش های تولید علم - 1
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک