رسته‌ها

فرهنگ فارسی معین: (غ - ی) - دوره 2 جلدی

فرهنگ فارسی معین: (غ - ی) - دوره 2 جلدی
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 106 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.8
با 106 رای
فرهنگ معین یکی از فرهنگ‌های مهم واژگان فارسی است. نویسنده این فرهنگ دکتر محمد معین است. این فرهنگنامه اولین بار در سال ۱۳۵۰ پس از فوت دکتر محمد معین با همت مرحوم دکتر جعفر شهیدی چاپ گردید.

فرهنگ فارسی معین: (الف - ع) - دوره 2 جلدی
http://ketabnak.com/book/65980
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
1053
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1394/02/18
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی فرهنگ فارسی معین: (غ - ی) - دوره 2 جلدی

تعداد دیدگاه‌ها:
10
با تشکر از شما بابت آپلود این کتاب خوب..:-)
ا تشکر از شما بابت آپلود این کتاب خوب
دکتر محمد معین نهم اردیبهشت ماه سال 1297 هجری شمسی در محله زرجوب شهر رشت به دنیا آمد.
تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسه شماره یک رشت به پایان رساند، سپس برای ادامه تحصیل به تهران آمد. دوره دوم متوسطه را در دارالفنون تهران گذرانید. در دوران تحصیل همیشه شاگردی برجسته و ممتاز به شمار می رفت زیرا علاوه بر استعدادی که در ادبیات فارسی داشت در عربی نیز دارای معلومات و اطلاعات بود، در سال 1313 در شانزده سالگی لیسانس ادبیات فارسی و فلسفه و علوم تربیتی را از دانشگاه تهران گرفت و موضوع رساله او که به زبان فرانسه نوشته شد "لوکنت‌ دولیل‌ و مکتب‌ پارناس‌" بود . در سال 1314 پس از فراغت از تحصیل و انجام خدمت نظام به ریاست دانشسرای مقدماتی اهواز منصوب شد در حالی که تنها 17 سال داشت.
و در همین زمان توانست دوره روانشناسی عملی، خط شناسی، قیافه شناسی و مغز شناسی را به صورت مکاتبه یی در آموزشگاه روانشناسی بروکسل بلژیک بگذراند و تصدیق نامه آن دوره را کسب کند. در سال 1321 در سن 24 سالگی با نوشتن رساله " مزدیسنا و تاثیر آن در ادبیات فارسی" اولین کسی بود که در ایران به اخذ درجه دکترای ادبیات فارسی نایل شد.
دکتر محمد معین بعد از اخذ دکترا به عنوان استاد کرسی " تحقیق در متون ادبی" دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و استاد در دانش سرای عالی مشغول تحقیق و تدریس شد. در سال 1324 طبق تصویب مجلس شورای ملی و توصیه علامه قزوینی همکاری با علامه دهخدا را در تنظیم لغت نامه شروع کرد و معاون او در کار لغت نامه بود و پس از وی ریاست سازمان لغت نامه را به عهده گرفت و با کمال دقت در انتشار این اثر کوشید.
دکتر محمد معین به زبانهای اوستایی، پارسی باستان، پهلوی، عربی، فرانسوی، انگلیسی، آلمانی، لاتینی و سانسکریت آشنایی داشت.
از آثار تالیفی معین می توان به " ستاره ناهید" یا "داستان خرداد و امرداد" ، " یوشت فریان مرزبان نامه( به فارسی و روسی)"،" یادنامه پورداوود"،" برگزیده شعر فارسی (دوره طاهریان، صفاریان، سامانیان، آل بویه)"،" قاعده های جمع در زبان فارسی"،"مزدیسنا و ادب پارسی ( در دو جلد)"، " برگزیده نثر فارسی(دوره های سامانیان و آل بویه)"،" مفرد و جمع"،" تحلیل هفت پیکر نظامی"،" اسم جنس"،" حافظ شیرین سخن (در دو جلد)"و " مجموعه مقالات (در دو جلد)" اشاره کرد و تحصیحات او شامل " برهان قاطع ( در 5 جلد)" ، " دانشنامه علایی ابن سینا"،" چهار مقاله نظامی عروضی"،" جامع الحکمتین ناصر خسرو"،" شرح قصیده فارسی خواجه ابوالهیثم"،" مجموعه اشعار دهخدا"،"جوامع اشعار دهخدا"،" جوامع الحکایات و لوامع الروایات محمد عوفی"،" عبهرالعاشقین روزبهان بقلی شیرازی" و " حواشی بر اشعار خاقانی" هستند و ترجمه های او نیز عبارتند از: "روانشناسی تربیتی"،" کتبیبه های پهلوی"،" خسرو کواتان و ریدک وی" و" ایران از آغاز تا اسلام".
مرحوم معین یکی از پژوهندگان پرکار بود که در عمر نسبتا" کوتاه خود آثار بسیار ارزنده ای به جامعه فرهنگی ایران عرضه داشت.
سپاس از اپلود کننده محترم ، بابت اسکن با کیفیت عالی
سلام و درود ...
غنیمت بزرگی است این کتاب گرانبها و ارزشمند..8-)8-)
آپلود کننده گرامی و محترمه از بابت این کتاب و همه زحماتی که کشیده اید و می کشید "سپاس"
:-)
با مهر و احترام
با تشکر از شما بابت آپلود این کتاب خوب .:-*
دست آپلود کننده درد نکنه که این کتاب با ارزش رو در اختیار گذاشته, ممنون!
ازدوستان درسایت وزین کتابناک وهانیه خانم بخاطرآپلوداین کتاب گرانسنگ
فرهنگ فارسی معین: (غ - ی) - دوره 2 جلدی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک