رسته‌ها
تاریخ سال سوم دبیرستان - سال 1348
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 48 رای
این کتاب بوسیله آقایان: محسن حداد،دکتر حکیم الهی،عبدالعلی زنهاری،جواد حیدری،دکتر بهمن کریمی، دکتر محمد حسن گنجی،حسن مشحون،رضا خزائل،علی اکبر جلائی فر،موسوی ماکوئی،مرتضی مدنی،عباس پرویز،نصرالله فلسفی،ابراهیم برهان ازاد،رضا مرفت هادی بابا هادی نگارش یافته و برای تدریس در سال سوم دبیرستان اختصاص یافته است.
موضوع کتاب در باره تاریخ ایران از دوره افشاریه تا تاریح دوران پهلوی دوم است.
در بخش دوم نیر حوادث و تاریخ برخی از کشورهای اروپائی مورد بحث قرار می گیرند
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
95
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khosro1952
khosro1952
1394/01/09
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ سال سوم دبیرستان - سال 1348

تعداد دیدگاه‌ها:
7
دو روز مانده به پایان سال تحصیلی ۱۳۳۲ – ۱۳۳۳ (خرداد ۱۳۳۳)، به دانش آموزان دوره دوم متوسطه ایران گفته شد که پس از امتحانات، اگر کتاب های درسی تاریخ را [که در دوران حکومت مصدق چاپ شده بود] تحویل دفتر مدرسه دهند، به رایگان کتاب تاریخ چاپ تازه و یا ۳ دفترچه سفید و قلم دریافت خواهند کرد!
متون کتاب های تاریخ چاپ تازه، درحقیقت همان بود که در کتابهای چاپ پیش از خرداد ۱۳۳۰ مندرج بود. دولت مصدق کتاب های درسی تاریخ برای دوره متوسطه را تجدید نظر کامل کرده ازجمله در قسمت تاریخ آمریکا توجه ویژه به قانون اساسی این کشور و مفاد اصلاحیه معروف به «بیل آو رایتز Bill of Rights» شده بود که انعکاس دمکراسی و آزادی ها بود ازجمله آزادی انتشار روزنامه (نداشتن نیاز به دریافت پروانه نشر). عنوان «اکتشافات جغرافیایی» شده بود «استعمار ملل و سلطه اروپاییان». عکس تبلیغاتی تجمع کشتی های نظامی انگلستان [در فصل مربوط به جنگ جهانی اول] حذف شده بود. تاریخ اشکانیان که در کتب پیش از سال ۱۳۳۰ تنها دو صفحه بود و در این دو صفحه هم آمده بود که اطلاع زیادی از این دوره در دست نیست ده برابر شده و دمکراسی اشکانی و ایجاد مجلس مِهستان، انتخابی بودن شاه و چگونگی عزل او، توجه به فلسفه یونان در این دوره و … به تفصیل تشریح شده بود. در کتب چاپ تازه از تاریخچه نفت، تاریخ اندیشه و روشنگری [در اروپا] و … اثری نبود و فصل انقلابات و … حذف شده بود. در کتب درسی دوران حکومت مصدق در فصل انقلابات، بپاخیزی های بزرگ در طول تاریخ بشر از کاوه آهنگر و اسپارتاکوس تا انقلاب فرانسه، انقلابات سال ۱۸۴۸ اروپا، انقلابات قرن نوزدهم آمریکای لاتین به رهبری سیمون بولیوار و انقلاب روسیه آمده و نتیجه گیری شده بود که اگر نشر روزنامه و تشکیل حزب و اتحادیه در یک کشور آزاد باشد انقلاب به آن شکل روی نخواهد داد و تظاهرات ـ راهپیمایی های محدود خیابانی و اعتراض «انقلاب» نیست که دگرگون کننده اوضاع باشد.
دکتر مهدی آذر، وزیر فرهنگ حکومت مصدق به این تغییرات و از گور درآوردن کتب درسی سابق اعتراض و این عمل را در تاریکی باقی گذاردن نوجوان ایرانی و بی خبری او از دمکراسی و آزادی و عظمت فکری گذشته اعلام کرد و گفت: مجسمه ها و سکه های همه پادشاهان اشکانی ایران و خرابه های شهر اشک آباد و نسا (عشق آباد) که ساخته اند، دامغان، ایوانکی (شهر ری نوین)، تیسفون که به دست آنان ساخته شده است و صورت جلسات سنای روم و … موجود است چرا باید به نوجوان دروغ گفت و … چرا باید از بردن نام دمکراسی ترسید؟!، ژاپنی ها ساعات درس تاریخ را در مدارس خود سه برابر کردند و به آن قدرت رسیدند، استعمار اروپایی را از آسیا برانداختند و ….
تنها اثر این اظهارات این بود که بر اوراق پرونده او [دکتر آذر] در دادرسی ارتش افزود و دو اتهام تازه بر اتهامات قبلی وی اضافه شد. زدن این حرف ها در آن زمان (۹ ماه پس از براندازی ۲۸ امُرداد) دلاوری فراوان لازم داشت و دل شیر می خواست.
[quote='Mr.parsa0321']تشکر می کنم به خاطر این همه سانسوری انجام دادید و تلاش های بی وقفه برای محو کردن ۳ صفحه ی اول و اخر کتاب ها و همینطور بر داشتن آرم نظام سلطنتی ایران.
انقدر که روی این چیز ها حساسید روی هیچ چیز دیگه ای حساس نیستید.[/quote]
درود بر شما دوست گرامی
خدمت شما عرض کنم که کتابناک چیزی رو سانسور نمیکنه اگر هم صفحاتی از کتاب نباشه یا خط خطی باشه مربوط به خود نسخه فیزیکی کتاب هست که ممکنه مخدوش باشه یا کنده شده باشه
یا شاید قبلا کتاب در سایت دیگه سانسور شده
میتونید برای نمونه این کتابها در همین سایت رجوع کنید و ببینید نه عکسی حذف شده نه آرمی سانسور شده :
فارسی برای سال دوم دبیرستانها - سال 1348
خانه‌داری 4 دبیرستان
و خیلی کتابهای درسی و غیر درسی دیگر در این سایت هست که کامل و تمیز و بی نقص هست و لیست تمامشون در این مختصر نمی‌گنجه
برقرار باشید
تشکر می کنم به خاطر این همه سانسوری انجام دادید و تلاش های بی وقفه برای محو کردن ۳ صفحه ی اول و اخر کتاب ها و همینطور بر داشتن آرم نظام سلطنتی ایران.
انقدر که روی این چیز ها حساسید روی هیچ چیز دیگه ای حساس نیستید.
سلام دست مریزاد ، یاد آن ایام را زنده کردید خیلی وقت بود منتظر بودیم. مطالب این کتاب خیلی مغتنم است.با آقای Daftarpour موافقم.الا اینکه دستور زبان دکتر فرشیدورد و پنج استاد هم ارزشمند است .
با عرض سلام و تشکّر از دوست گرامی، khosro1952، از ایشان یا عزیزان دیگر استدعا می‌کند زحمت ارائۀ کتب تاریخ اوّل و دوّم دبیرستان را در همین سالها نیز تقبّل بفرمایند. سال اوّل از مادها تا انقراض ساسانیان و سال دوّم از پیدایش اسلام تا انقراض صفویه را در بر می‌گرفت که با این کتابِ سال سوّم تاریخ کامل امّا مختصری به زبان آسان پدید می‌آوَرَد. با تشکّر قبلی.
ضمناً جای کتب فارسی پنجم و ششم ابتدائی و نیز فارسی اوّل دبیرستان و خصوصاً دستور زبان فارسی دورۀ اوّل (3 سال نخست) دبیرستان در همین سالهای اواخر 1340 در کتابناک خالی است. این کتابها تألیف اساتید گرانقدر خانلری و خانم ایشان و همگی بی تالی و بی بدیل و بسیار ارزشمند بودند و همین الآن هم حتّی برای افرادی با مدارک پس از کارشناسی مفید هستند.
وزیر آموزش و پرورش - دکتر فرخ رو پارسای
روحش شاد و یادش گرامی
با تشکر از خسرو گرامی
تاریخ سال سوم دبیرستان - سال 1348
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک