رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

حکومت شیخ خزعل بن جابر و سرکوب شیخ نشین خوزستان

حکومت شیخ خزعل بن جابر و سرکوب شیخ نشین خوزستان
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 11 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 11 رای
این کتاب پایان نامه دکترای مولف انگلیسی دکتر ویلیام تئودورسترانگ است و بر مبنای اسناد آرشیوی دولت بریتانیا تنظیم شده است. وی با برسی عملکرد امپریالیسم بریتانیا در جنوب غربی ایران، به تبیین چگونگی تثبیت و زوال حکومت مقتدر 28 ساله شیخ خزعل بن جابر( 1276-1304 خورشیدی) بر سراسر منطقه خوزستان بزرگ ، کرانه های کارون و بخشی از خلیج فارس، با بهره مندی از حمایت های مداخله گرانه انگلیس می پردازد.
انگلیس تا کودتای رضاخان، به طور نسبی و تحت قرارداد ها و ضمانت هایی از شیخ خزعل در برابر تهاجم روس و فشارهای دولت قاجار حمایت کرد، عمده ترین دلیل حمایت انگلیس از وی اهمیت سوق الجیشی شبه قاره هند و منافع عظیم امپراتوری بریتانیا در این منطقه و ترس از ورود روسیه به مناقشه استماری هند است، زیرا مناطق تحت حاکمیت شیخ خزعل بعنوان راه مهم ارتباطی با شبه جزیره هند، نقش حیاتی ای در تقویت وتداوم منافع انگلیس داشته است. شیخ خزعل همچنین از حمایت نسبی شیوخ و متنفذان منطقه جنوب به دلیل ترسشان از کاهش اختیارات خود در برابر حکومت مرکزی بهره می گرفت.
با کودتای 1299رضاخان و تقویت ارتش او، حکومت های محلی و شبه خود مختار مورد هجوم دولت مرکزی قرار می گیرند و همزمان در سیاستهای خارجی بریتانیا نیز چرخشی پدیدار می شود، سرانجام انگلیس به این نتیجه می رسد که در آن برهه ی تاریخی تثبیت حکومت قدرتمند رضاخانی در مرکز بهتر می تواند مانع طمع ورزی روسیه به هند شود لذا انگلیسی ها با مخفی نگه داشتن این موضوع از خزعل بطور غیر علنی تداوم حمایت از شیخ خزعل را مغایر با منافع جدید بریتانیا تفسیر می کنند و این چرخش دیدگاه از طریق نامه هایی به رضاخان نیز اطلاع داده می شود تا جایی که باعث شگفتی رضاخان نیز می شود.
شیخ خزعل در نگرانی و سردرگرمی شرایط جدید سرانجام با حیله نظامی یکی از افسران ارتش رضاخانی دستگیر شده و تحت الحفظ به پایتخت منتقل می شود و تا پایان عمر در یک منزل شخصی در تهران در حبس خانگی بسر می برد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hamidhamidi
hamidhamidi
1394/01/04
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی حکومت شیخ خزعل بن جابر و سرکوب شیخ نشین خوزستان

تعداد دیدگاه‌ها:
1
اگر کسی از ایران خوشش نمی آید میتواند گم شود برود همان عراقش، چجوری است که عراقیها ایرانیان را زمان جنگ بیرون کردند، با این روی برخی می اندیشند خوزستان مرده ریگ و میراث پدریشان هست، همان زمانی هم که همه ایرانیها، حتی ارمنیها و ترکمنها که شیعه و ایرانی (از دید تیره شناسی) نبودند، داشتند در برابر عراق می جنگیدند، برخی رفته بودند "چَکاد واگشتی مردمسالارانه برای آزادسازی عربستان (نام گذشته خوزستان)" (Democratic Revolutionary Front for the Liberation of Arabistan) درست کرده بودند: متن لینک مایه افسوس هست که این نبشته بارگیری نمیشود تا ببینیم یک فرنگی درباره هم-تازیان (Pan-Arabists) چه نوشته است.
حکومت شیخ خزعل بن جابر و سرکوب شیخ نشین خوزستان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک