رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

مفهوم ولایت مطلقه در اندیشه سیاسی سده های میانه

مفهوم ولایت مطلقه در اندیشه سیاسی سده های میانه
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 44 رای
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 44 رای
در این کتاب, اندیشه ولایت مطلقه و دین‌سالاری مسیحی که طی سده‌های میانه رواج داشته به اختصار بررسی و تبیین می‌شود .در ابتدای کتاب آمده است : 'در آغاز سده‌های میانه, مذهب مختار در اندیشه سیاسی, اندیشه مستند به کتاب و سنت مسیحی, اندیشه جدایی دین و دولت بود و نظریه ولایت مطلقه پاپ و کلیسا که در تاریخ اندیشه سیاسی از آن به Theocracy(ولایت مطلقه پاپ یا کلیسا) تعبیر شده و برتری مرجعیت روحانی یا Auctoritasبر اقتدار سیاسی شاه و امپراتور یا Potestas, نظریه‌ای بسیار متاخر در تاریخ اندیشه سیاسی سده‌های میانه است .'نگارنده در این کتاب زمینه‌های اجتماعی و سیاسی بروز ولایت مطلقه, همچنین فرآیند تغییر و تحولات آن را در سده‌های میانه بررسی و ارزیابی می‌کند .
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
mtabrizi
mtabrizi
1397/02/21

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی مفهوم ولایت مطلقه در اندیشه سیاسی سده های میانه

تعداد دیدگاه‌ها:
5
نظر استاد فرزانه جناب دکتر سید جواد طباطبایی درباره دخترشان استاد سرکار خانم دکتر آرین طباطبایی چیست؟؟!! نظر استاد فرزانه درباره‌ی سرکار خانم آرین طباطبایی که در دم و دستگاه بزرگ‌ترین دشمن وحدت خاورمیانه می‌پلکد و در هیئت آمریکایی مذاکره کنندگان تحریم ضدایرانی، در مقابل ایران به چانه‌زنی برای این دشمن اول مشغول است چیست؟؟!! البته میدانم که راه فرزند می‌تواند از راه پدر جدا باشد. ولی پدر خصوصاً وقتی «استاد فرزانه» باشد باید این جدایی را عیان کند نه آنکه فرزند به دشمن پیوسته‌اش را در آغوش بگیرد و به او افتخار کند!!! بیش از یکصد سال سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» انگلستان و آمریکا و بعدها اسرائیل در خاورمیانه و شمال آفریقا به کنار ... نظر استاد فرزانه درباره تحریم‌های مهلک آمریکا علیه عراق و سوریه چیست؟ تحریم‌های کشنده‌ای که به‌گواه خود تحلیلگران آمریکایی تخم نفاق و نزاع قومی و اجتماعی را در منطقه پخش کردند (کتاب جنگ پنهان جوی گوردن را بخوانید).... نظر استاد فرزانه درباره اینکه کشور ترکیه خاکش را در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم پایگاه‌های مشترک‌المنافع آمریکا-اسرائیل کرده چیست؟ نظر استاد فرزانه درباره ریشه‌های آمریکایی-اسرائیلی داعش چیست؟ من نمی‌گویم که پان‌تـرکیــسم و اقدامات هدفمند ترکیه خطر و تهدیدی دربر ندارد. اتفاقاً خطر بزرگ است. اما چرا و چگونه تبدیل به خطر بزرگی شده است؟ به صرف تفاوت‌های زبانی و فرهنگی؟! قطعاً خیر. زبان‌ها و فرهنگ‌ها به‌خودی خود تهدیدی برای یکدیگر ندارند. تهدید این تحرکات ناشی از گسترش تضادهایی است که حداقل طی 20 سال اخیر آمریکا و شرکایش در منطقه ایجاد کردند. اگر این تضادها نبودند، اردوغان با هزاران گروه پان‌ترکیست هم هیچ هدفی را نمی‌توانست پیش ببرد. یک استاد فرزانه باید تصویر کامل و روشنی از موضوع مورد بررسی‌اش بدهد. حال چرا استاد فرزانه دکتر طباطبایی صرفاً به مساله زبان و فرهنگ اکتفا می‌کند و جلوتر نمی‌رود؟؟! الله اعلم... شاید چون نمی‌خواهد در خدمت‌گذاری دختر فرزانه‌اش به حکومت متخاصم آمریکا خدشه‌ای وارد کند؟؟!!!
« استاد فرزانه » هم در همان جهت فعالیت می کند زیرا ایشان به گونه ای از هویت ایرانی دفاع می کند که دیگران را به خصومت و کینه ورزی تحریک کند ؛ وگر نه دربار غزنویان و خوارزمشاهیان پر از شاعر پارسی گوی بود و سلجوقیان و عثمانیان پارسی را به آناتولی و بالکان سرایت دادند و زبان رسمی دیوان شان پارسی بود ؛ اکنون در « آذربایجان » به نظامی گنجوی می نازند و در ترکیه به مولای بلخی ـ رومی . تبدیل تفاوت به رویارویی و دشمنی ، نشانه هر چه باشد ، گواه فرزانگی نیست .
جناب 13440410 گرامی، میهن دوستان با این مشکلی ندارند که کدام کشور به چامه سراهای ایرانی می نازد، مشکل در اینجاست که آن کشور بخواهد برای آن چامه سرا هویت جعل کند. چه این که مولای بلخی خود برای همۀ جهان می داند، اما دیوان تُرکی کن فیکون کردن و به نام او جعل کردن هم کاری است که تنها از ید بیضای پان-ترکیسم برمی آید. همین رویکرد را پان-ترک های استان آذربایجان نیز نسبت به نظامی گنجوی دارند،نظامی گنجویی که خود را پارسی گوی می داند. اینجاست که «خطر بزرگ» می شود. البته این نخستین باری نیست که ترکیه بر آن می شود هویت یک دانشمند و چامه سرای ایرانی را به نام خود جعل کند. جناب والتربنیامین گرامی، به این پیوند باریاب شوید تا در شگفت بمانید که «تخم بیزاری» تا کجا ریشه زده است: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2014/10/31/the-turkish-people-dont-look-favorably-upon-the-u-s-or-any-other-country-really/

رویای امپراتوری بزرگ تورانی خطری استراتژیک برای ایران
ترکیه در دهه های قبل متوجه شده بود که دوران خلافت برای همیشه گذشته است؛ اما امروز به شکل دیگری کوشش می کنند تا همان خلافت را تجدید کنند و ما از آن با عنوان نوعثمانی گری یاد می کنیم. ما گاهی قصد اردوغان را به درستی متوجه نمی شویم و فکر می کنیم که اردوغان قصد دارد تا خلافت اسلامی عثمانی را تجدید کند.
به نظر من اقدامات اردوغان از نظر دینی در حال شکست خوردن است اما نقشه بدل دیگری برای توسعه طلبی دارد و آن ایجاد یک منطقه بزرگ ترکی است با شعار اسلام است. بنابراین ماهیت عملکرد او چیز دیگری است. برای مثال در برخی از دانشگاه های ترکیه بخشی (مانند دبیرخانه) برای ایجاد وحدت در ترکیه ایجاد شده که ترکیه بزرگ تا مرزهای شرق اروپا، ازبکستان و بخشی از مرزهای چین ادامه پیدا خواهد کرد، که احتمالا به ترکستان بزرگ تبدیل می شود. این کار از طریق استاندارسازی زبان از آناتولی تا آسیای میانه دنبال می شود.
من رسانه های دو کشور را همیشه دنبال می کنم. یکی باکو و دیگری رسانه های ترکیه.
بر اساس برداشت من از خط سیر کلی این رسانه ها آنها میخواهند امپراطوری بزرگ ترکی در نوار شمالی مرزهای ایران به وجود آورند؛ که سنگری برای آسیب زدن به ایران است. چنین ایده وجود دارد اما تحقق اش با هدف آسیب زدن به ایران کار سختی است. زیرا به رغم آنچه که برخی می گویند، چنین امکانی بر اساس «زبان» وجود ندارد. برای اینکه تعداد زبانهای فرهگی در این منطقه که ما هستیم تعدادی اندکی هستند. فارسی یکی از آنها است و یکی از استوارترین آنهاست. زیرا فارسی به تعبیری «قدیمی ترین زبان جدید» دنیا است. یعنی از هزار سال پیش ما چنین حرف می زدیم که امروز؛ و هیچیک از زبانهای پشرفته دنیا که همان زبانهای اروپایی باشند، سابقه بیشتر از ٣۰۰ یا ۴۰۰ سال برخی جاها ٧۰۰ سال ندارند. مثلا در ایتالیا که قدیمی ترین زبان اروپا را دارد.
فقط چنین زبانهایی هستند که به زبانهای فرهنگی بزرگ تبدیل شدند. زبان ترکی گویش استاندارد ندارد و نمی تواند داشته باشند. گویشوارن زبانهای ترکی زبان همدیگر را نمی فهمند. ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان و... زبان همدیگر را نمی فهمند. برای اینکه زبان فرهنگی نیست. هر کسی برای خودش همانطور که حرف می زده است حرف می زند.
کار مهمی که ترکیه در این میان میخواهد انجام دهد این است که ترکی استاندار درست بکند.
فعالیت دولت ترکیه این است که یک زبان واحد و استانداردی ترکی ایجاد کند یعنی یک زبان واحد برای ازبک ها، قرقیزها، تاتارها . تا همه بر اساس یک زبان که آنرا آتاترک تا حد زیادی درست کرده است، صحبت کنند و این خطر بزرگی برای ایران است. اردوغان کوشش می کند با ایجاد یک بازار مشترک، زبان معیار و فرهنگ یکسان در یک منطقه وسیع و به تدریج از این طریق امپراتوری بزرگ ترکی را شکل دهد.
ایران به دلیل وحدت، سابقه تاریخی و دولت استوار در همه دوره ها به اندازه کافی قدرتمند است که آسیب نبیند اما مشکل ما اینجا است که این همسان سازی در داخل نمایندگانی دارد و مدعیانی پیدا کرده است و این یک تهدید واقعی است؛ این در حالی است که ما تاکنون به آنها به عنوان یک تهدید توجه نکرده ایم و نمی خواهیم بدانیم این روند چه اتفاق مهمی را می تواند علیه کشور ما رقم بزند. اگر این روند در بیرون ما بود برای ما خطر کمتری داشت، ایران با تاریخ استوار ، سابقه ملی ،وحدتش و دولت استوارش (در همه دوره ها وبه رغم همه اتفاقاتی که رخ داده است) آسیبی از این روند نمی دید. اما این بار این بخش و این همسان سازی ترکستان بزرگ در داخل نمایندگانی (پانترکها} دارد که تاکنون به آنها بها ندادیم و دقت نکردیم و متوجه نشدیم که در داخل چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
جمهوری آذربایجان می تواند مهره مهمی در استراتژی ترکیه باشد. ما نیز در داخل کار اساسی انجام نداده ایم و کسانی این خطر را در داخل نمایندگی می کنند بنابراین این بی توجهی ما می تواند خطری برای وحدت باشد. زیرا ما هیچ گاه این مسائل را جدی نگرفتیم.
بخشی از سخنرانی استاد فرزانه دکتر جواد طباطبایی در سمپوزویم ایران _ قفقاز سال ۹۴
مفهوم ولایت مطلقه در اندیشه سیاسی سده های میانه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک