رسته‌ها
دیوان حکیم سوزنی سمرقندی
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 64 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 64 رای
به تصحیح: ناصرالدین شاه حسینی

مروری بر کتاب
سوزنیِ سمرقندی شاعر ایرانی نیمه نخست سده ششم هجری و ملقب به تاج الشعرا. او با سنایی، انوری، امیرمعزی و ادیب صابر معاصر بوده است.
سوزنى شاعرى هجاگو و بدزبان بود و در گفتن هجو از هیچ کس پروا نداشت و شاید کمتر کسی از اطرافیان وی از تیغ زبان تند او در امان ماند. چنانکه بیش از یک سوم از دیوان او را هجا تشکیل می دهد.
وى با شعرائی چون عمعق، سنائى، انورى، معزى، ادیب صابر و رشیدى معاصر بود و با بعضى از آنان (بخصوص سنائی غزنوی) مهاجات داشته و ایشان را به نیش زبان خود آزرده است.
وی در هجو معانى خاص ابداع کرده که این امر به علاوه ی استفاده او از کلمات و عبارات خاص و بعضاً مهجور قرون پیشین , درک اشعارش را با وجود سلاست و روانی , برای خواننده ی این دوران گاه بسیار پیچیده و نامفهوم می سازد. همچنین او اولین شاعری است که الفاظ ترکی را وارد شعر پارسی نمود.
گفته‏اند که سوزنى در اواخر عمر دست از هجو و هزل کشیده و استغفار کرده است. وی در بین سالهای ۵۵۲تا ۵۶۹ هجری قمری در شهر سمرقند درگذشت. از دیوان او نسخ متعدد در دست است. نسخه ای نیز از دیوان وی به سال ۱۳۳۸ خورشیدی در تهران به طبع رسیده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
568
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1393/10/29
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی دیوان حکیم سوزنی سمرقندی

تعداد دیدگاه‌ها:
4
نوشته اند بعد از مرگ سوزنی سمرقندی شخصی وی زا به خواب میبیند و از او می پرسد سرنوشت تو بعد از این همه هزل سرایی چه شد؟
و سوزنی پاسخ می دهد خداوند به خاطر یک بیت مرا بخشید و آن بیت این است : چار چیز آورده ام یارب که در گنج تو نیست**** نیستی و حاجت و عجز و نیاز آورده ام...
حتی ما گناهکاران هم باید به رحمت خدا امیدوار باشیم حال هر کدام به زبانی و ادبیاتی عجز خود را با خدا عنوان می کنیم دوستان آخرت مانند دنیا جای زیباییست....
من هم از طرف خودم از شما مهربانوی گرامی سپاس گزاری می کنم. امیدوارم همواره دستان تان پر از ارمغان های ادبی و تاریخی و عرفانی و ... باشد.
8-)8-)8-)8-)8-)
سپاسگزارم از سیمین بخاطر اینکه همیشه وظیفه اش حفاظت از ادب و فرهنگ این مملکت است انگار نام کتابهای شعر و ادب وفرهنگ و عرفان وفلسفه را بنام سیمین گره زده اند و نتیجه این زلف گره زدنهای نیک میشود این کتابهای خوب ادبیات و شعر .ممنونم.
دیوان حکیم سوزنی سمرقندی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک