رسته‌ها
آموزش ستمدیدگان
امتیاز دهید
5 / 4
با 46 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4
با 46 رای
مترجم: اح‍م‍د ب‍ی‍رش‍ک‌، ی‍وس‍ف‌ال‍ل‍ه‌ داد

300 صفحه

کتابی تأثیرگذارِ در تعلیم و تربیت انتقادی

پیشگفتار:
در این که اموزش پرورش مهمترین مساله هر جامعه است جای سخن نیست . جامعه از افراد تشکیل میشود و اموزش پرورش فرد را و در نتیجه جامعه را میسازد.
درخور توجه بسیار است که مردانی که فکرهای انقلابی و دگرگونساز در کار اموزش و پرورش داشتند از کشورهای به ظاهر گمنام برخاستند کشورهایی که دستخوش ستم زورمندان و مورد بهره کشی جهانخواران بودند . انهایی که در اتش نادانی و تیره بختی میسوختند تا زورمندان خودی و بیگانه از حاصل دسترنج مردم و نعمتهای طبیعی سرزمین برای انباشتن کیسه ها و قانع کردن هوسهای خود برخوردار شوند. و شاید به دلیل همین وضع بود که مصلحان تربیتی از این جامعه ها برخاستند.
ویژگی کار فریره این است که همواره میکوشد از افراد ستم کشیده و زیر دست و منفعل کسانی ازاده و ازاد و فعال بسازد.وی با نظام و برنامه اموزش تحمیلی یعنی مقرر از بالا مخالف است و معتقد است که محتوای اموزش و پرورش باید بر اثر گفت و شنود راستین با مردم ُ چنان تنظیم شود که جوابگوی نیازهای انان باشد. نکته مهم دیگر که جای ان است که مورد توجه معلمان و بویژه معلمان جوان قرار بگیرد این است که معلم فقط اموزنده نیست بلکه اموزاننده نیز هست فقط به شاگردانش چیز یاد نمیدهد بلکه از انها چیزها یاد میگیرد.
بر خلاف تصور بی نیاز بودن از اندیشه ها و تجربه های دیگران که در برخی از مردم پیدا یا به انا القا شده و میشود معتدیم که اشنایی با کارهای دیگران و اندیشه های نو خاصه در تعلیم و تربیت از نخستین ضرورتهای مردم ما به خصوص دست اندر کاران اموزش و پرورش است .
احمد بیرشک ـ مهرماه ۱۳۵۸
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
280
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1394/01/11

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی آموزش ستمدیدگان

تعداد دیدگاه‌ها:
3
در حال خوندنش هستم تا اینجای کار کتاب بسیار مفیدی بود
و تقریبا ۳۰۰ صفحه دارد لطفا تصحیح شود
دوست گرامی، kaltun، چه عالی و موجز آنچه را که دربارۀ مؤلّف و مترجمین و موضوع کتاب لازم است بیان فرموده‌اند. به نوبت خود از دوست بسیار گرانقدر، hanieh، برای این نسخۀ تمیز و کامل سپاسگزاری می‌کند.
پائولو فریره، فیلسوف تعلیم و تربیت برزیلی، احتمالاً یکی از برجسته‌ترین و معروف‌ترین نظریه‌پردازان و آموزگاران آموزش و پرورش انتقادی است که آن را به روش آگاهی‌بخشی طراحی و اجرا کرده است.
آموزش ستمدیدگان یکی از ارزنده‌ترین کتاب‌های پائولو فریره است که دربارۀ آموزش بزرگسالان، هم به شکل نظری و هم عملی، کارهای زیادی انجام داده است که دکتر علی شریعت‌مداری قبل از انقلاب، آن را با عنوان «فرهنگ سکوت» ترجمه کرده بود و بعد از انقلاب احمد بیرشک به همراه سیف‌الله داد این کتاب را ترجمه کردند.
آموزش ستمدیدگان
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک