رسته‌ها
شرح زندگانی من - جلد 3
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 71 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 71 رای
تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه: از کابینه قرارداد وثوق الدوله تا آخر مجلس موسسان

شرح زندگانی من ( جلد اول ):
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=62295

شرح زندگانی من ( جلد دوم ):
http://ketabnak.com/comment.php?dlid=62296

این کتاب، شرحى از زندگى اجتماعى مردم ایران به ویژه تهران در روزگار قاجاریان و اوایل دوره پهلوى (رضا خان میر پنج) است که در قالب زندگى‏ نامه خودنوشته عرضه مى‏ شود. نویسنده مردى ادارى و خدمت‏گزار دولت و ملت (دیوانى) بود که در  ١٢٩۴ ش زاده شد و در  ١٣٢٩  درگذشت.
این کتاب که به حق، «تاریخ اجتماعى دوران قاجار» نیز نام گرفته است، نثرى شیرین و ساده دارد و نویسنده در آن با دیدى تیزبینانه به شرح آیین‏ها و سنت‏ها و ویژگى‏ هاى شخصى خویش مى‏ پردازد و از رویدادهاى هم‏ روزگارش نیز به همین سبک سخن مى‏ گوید. شرح زندگانى من، از «بى‏ طرفى» فراوان و طنزى شیرین به ویژه در باره خاستگاه و تولد نویسنده و اوضاع خانواده و مادرش برخوردار و از مثَل‏ها و کنایات برساخته نویسنده پُر است. روایت‏هاى داستانى این کتاب که به قصه بلند خوش‏خوانى مى‏ مانند، گاه موجب خنده مى‏شوند و گاهى دل‏سوزى براى وطن. داستان زندگانى من، از شیرینى و تلخى و گزارش ستم‏گرى‏ هاى دودمان قاجار در ایران پر است. روایت مستوفى از تاریخ اجتماعى دوره قاجار، بیش از اینکه روایتى شخصى درباره خودش باشد، از احوال و اوضاع ملک و مملکت آن عصر گزارش مى‏ دهد. نثر وى در این کتاب، همان نثر دوره قاجار و پهلوى است، اما مخاطب امروز نیز آن را شیرین و روان مى‏ یابد و و با خواندنش با واژگان تازه‏اى آشنا مى‏ شود. نویسنده مى‏ کوشد که در روایت‏هایش سوگیرى نکند و بى‏ گمان، تلاش‏هاى او را در این باره نمى‏ توان بى‏ ثمر دانست.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
733
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1393/08/16

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شرح زندگانی من - جلد 3

تعداد دیدگاه‌ها:
3
شرح زندگانی من دقیقأ آیینه ایست که میتوان حیات اجتماعی دوره قاجار را بدرستی در آن دید. ویژگی برجسته دیگر این کتاب سیر رفرمی است که بعلت اختراع اتومبیل در نقل و انتقال و ترابری بوجود آمد . و الحق نویسنده توانای این کتاب به خوبی از عهده توصیف و فضا سازی این مقوله در آن دوران بر آمده . من از سایت محترم کتابناک بخاطر قرار دادن تمامی سه مجلد این کتاب در دسترس علاقمندان بسیار متشکر هستم.
در اهمییت این کتاب همین بس که علامه قزوینی در مورد نویسنده اش فرموده اند:
"فى الواقع در این عصر ما بلکه در عصور متقدّمه من نویسنده‏ اى باین شیرینى و باین جذّابى و باین گیرندگى هرچه فکر میکنم سراغ ندارم .."
شرح زندگانی من - جلد 3
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک