رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
شناخت اساطیر ایران
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 31 رای
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 31 رای
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1393/08/07

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی شناخت اساطیر ایران

تعداد دیدگاه‌ها:
17
من pdf این کتاب را دارم چاپ کتابسرای بابل و نشر چشمه 1368 هر که نیاز دارد با آدرس زیر تماس بگیرد، برایش ایمیل خواهم کرد.
[email protected]
مختصری از کتاب را برای علاقمندان عرض می کنم. البته بنده ترجمه آقای تفضلی و سرکار خانم آموزگار را امروز خواندم.
1-در وهله نخست کتاب به نگاه اساطیر ایران به عالم می پردازد که ایرانیان عالم را چیزی شبیه بشقاب می دانستند، دوار و مسطح. چگونگی پیدایش کوه ها و دریاها و دره ها و سربرآوردن البرز و نفوذ اهریمن به جهان گیتی.
2-به خدایان ملی عصر پیشا زرتشتی شامل ویو (Vayu) ایزد باد، تیر (تیشتریَه) ایزد باران، اردوی سورَ اناهیتا (Ardvi Sura Anahita) به معنی آب های نیرومند بی آلایش ایزد آب، وِرِثرَغنَه یا بهرام ایزد پیروزی و رَپیثوین ایزد گرمای نیمروز می پردازد و در پیرامون ایشان و قدرت ایشان توضیحاتی می دهد.
3-به خدایان دینی عصر پیش از زرتشت شامل آتر (آذر) ایزد آتش و هَئومَه (هوم) ایزد-گیاه می پردازد و از نقش ایشان در جهان سخن می گوید.
4-از قهرمانان ایزدی همچون جمشید (Yema) و هوشنگ و تَخمورو (تهمورث-طهمورث)، ثریتَه (اَثرَط) و ثرَیتَونَه (فریدون) و کِرِساسپَه (گرشاسپ) سخن می راند ولی تنها به بیان نقش و عملکرد ایشان می پردازد-احتمالا ایشان را نماد چیزی نمی داند.
5-به اساطیر زردشتی می پردازد و از هفت امشاسپند (Amesha Spenta) یا فرشتگان ایزدی سخن رانده و توضیح مناسبی در باب هر کدام می دهد. از طرفی به نیروهای شر همچون دیو خشم (Aeshma) و انگره مینو (Angra Mainyu) و اژی دهاکَه هم اشاره مختصری می کند که جا داشت بیشتر بدان ها می پرداخت. متاسفانه از آز و جهی تنها به نامی بسنده می کند و در باب اکومن هیچ سخنی نمی گوید. احتمالا بدین خاطر است که آثار ایرانی در این باب کم صحبت اند.
6-اسطوره آفرینش را توضیح می دهد.
7- نخستین پدر و مادر را توضیح می دهد.
8-منجی ها (اوشیدر و اوشیدرماه و سوشیانت) را توضیح می دهد.
9-بهشت و دوزخ را توضیح می دهد.
10-مختصراً به توضیح زروان و کیش زروانی می پردازد.
11-مختصراً به میثرَه و میترائیسم می پردازد.
12-مختصراً از زردشت سخن می گوید.
13-از نقش شاه بر زمین سخن می گوید.
14-به نقش متفاوت گیومرت و هوشنگ و جمشید در شاهنامه می پردازد.
15-به قربانی، مناسک آتش و درگذشتگان و هوم می پردازد.
16-آخرین و مهمترین قسمت به جمع بندی می رسد و جمع بندی ایشان مختصراً این است که خدایان ایرانی، صورتی انتزاعی اند و به مانند خدایان مغرب زمین شخصیت حقیقی نیستند. بهمن (وهومَنَه)، اندیشه نیک است که با آن می توان به خرداد (هَئوروَتات) یعنی کمال و به مرداد (اَمِرِتات) یعنی جاودانگی رسید. نه اینکه ایرانیان افرادی با این نام بشناسند.
17-جالب ترین قسمت وقتی ست که ایزد مهر (ایزد پیمان)، در هر روز سه مرتبه گرز خویش را در دوزخ می گرداند تا دیوان، گناهکاران را بیش از آنچه حق ایشان است آزار ندهند.
در مجموع کتابی است بسیار مختصر ولی گسترده. در اصطلاح عامیانه به این نوع کتاب ها می گوییم اقیانوسی به عمق نیم متر!
[quote='Khwanirath']کسی به کتاب "مطالعات مهرشناسی" از همین نویسنده دسترسی دارد؟ اصلا به فارسی ترجمه شده؟[/quote]
اصل انگلیسی (در دو جلد) به سختی پیدا میشه و فقط در چند کتابخانه‌ی معتبر خارج از ایران هستند. در آمازون هم که اگه بشه پیدا کرد دور و بر ۱۰۰ دلاری باید برای دست دومش پرداخت کرد.
برگردان فارسی رو هم بعید می‌دونم انجام شده باشه.
در همین موضوع، کتاب «دین فرقه‌ی میترا در امپراتوری روم - رازهای آفتاب مغلوب‌نشده» نوشته‌ی «راجر بک» جزو منابع خوب به حساب میاد که البته به فارسی ترجمه نشده.
کسی به کتاب "مطالعات مهرشناسی" از همین نویسنده دسترسی دارد؟ اصلا به فارسی ترجمه شده؟
[quote='kaydan']نقل قول از reza901:ولی 10 جلد خیلی زیاده.......ولی اگه دوستان می دانند ارزش خواندن و وقت گذاشتن داره در آینده اجازش را بگیرند و کم کم قرار بدن..
که البته جناب عبدالکریم جربزه دار(مدیر انتشارات اساطیری) هم عمرا اجازه بدهند! احتمالا کل ایل و تبار فرد خاطی(اسکن کننده) رو با مدیریت سایت به پای میز اخیه خواهند کشید.
هرچند که اگر میتوانید اجازه آن را بگیرید اسکن کردن کتابها اصلا مشکلی ندارد. چون بجز دو جلد اول حجم دیگر مجلدات بسیار کمتر است(هر جلد حدود 150تا200 صفحه است) و از طرفی چاپ سالهای 60 تا70 نیز می باشد.[/quote]
البته یک نسخه تک جلدی را نشر چشمه چاپ کرده ترجمه خانم آموزگار ولی خیلی خلاصه هست. همین ده جلد چاپش خیلی وقت تمام شده.شاید در اینده اجازه دادند.
[quote='reza901']ولی 10 جلد خیلی زیاده.......ولی اگه دوستان می دانند ارزش خواندن و وقت گذاشتن داره در آینده اجازش را بگیرند و کم کم قرار بدن..[/quote]
در مورد ارزش کتاب که فکر میکنم کاملا ارزش مطالعه رو داره.
در جلد اساطیر بین النهرین تصویر یک بز رو کشیده که بر روی دوپا ایستاده و درحال خوردن برگهای یک درخت است.
زیر تصویر نیز به زبان فارسی شیرین و شیوا نوشته(نقل به مضمون) این مجسمه یافته شده در بین النهرین تصویریست که در ادیان به اشتباه آن را قوچی دانسته اند که در میان شاخه های درخت گیر کرده است!
روایت اساطیری ادیان ابراهیمی را نیز همه خوب میدانند، خصوصا هموطنان مسلمانی که هر ساله به استناد به این اسطوره باستانی سالانه هزاران گوسفند و گاو و شتر بینوا را سلاخی می کنند(آنهم به بهانه عید قربان!)
[quote='reza901']ولی 10 جلد خیلی زیاده.......ولی اگه دوستان می دانند ارزش خواندن و وقت گذاشتن داره در آینده اجازش را بگیرند و کم کم قرار بدن..[/quote]
که البته جناب عبدالکریم جربزه دار(مدیر انتشارات اساطیری) هم عمرا اجازه بدهند! احتمالا کل ایل و تبار فرد خاطی(اسکن کننده) رو با مدیریت سایت به پای میز اخیه خواهند کشید.
هرچند که اگر میتوانید اجازه آن را بگیرید اسکن کردن کتابها اصلا مشکلی ندارد. چون بجز دو جلد اول حجم دیگر مجلدات بسیار کمتر است(هر جلد حدود 150تا200 صفحه است) و از طرفی چاپ سالهای 60 تا70 نیز می باشد.
ولی 10 جلد خیلی زیاده.......ولی اگه دوستان می دانند ارزش خواندن و وقت گذاشتن داره در آینده اجازش را بگیرند و کم کم قرار بدن..
[quote='reza901']ای کاش این کتاب قابل دسترس بود.[/quote]
رضای گرامی آدم رو وسوسه نکنید!!
شناخت اساطیر ایران
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک