رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.
رئاليسم و ضد رئاليسم در ادبيات
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 30 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 30 رای
.
این کتاب چند نسل پی در پی را با ادبیات ریالیستی و ضد ریالیستی در ایران و افغانستان آشنا کرد و در برابر نویسندگان و شاعران رسالت بزرگ آگاهی‌دهی برای اجتماع به ستم رفته و به ظلمت خوابیده را گذاشت و در دامنش جوانان زیادی را با روحیه ستم‌ستیزانه تربیت نمود. از این لحاظ، خواندن این کتاب دارای اهمیت فوق‌العاده بوده و یکی از مراجع ادبی عصر ما محسوب می‌شود.
واژة‌ «رئاليسم»، به‌ معناي‌ «واقع‌گرايي»، از لغت‌ «real» مأخوذ است‌ كه‌ آن‌ واژه‌ از «res» لاتين‌ مشتق‌ است‌ كه‌ به‌ معناي‌ «شيء» است، و «reality» از همين‌ كلمه‌ مشتق‌ شده‌ است‌ كه‌ به‌ معناي‌ اشياي‌ واقعي‌ يا واقعيت‌ است.
«رئاليسم» معاني‌ اصطلاحي‌ گوناگون‌ دارد. رئاليسم‌ در هنر و ادبيات‌ با رئاليسم‌ در اخلاق، حقوق‌ و سياست‌ فرق‌ دارد. و رئاليسم‌ در فلسفه‌ با رئاليسم‌ هنري، حقوقي، اخلاقي‌ و سياسي‌ متفاوت‌ است.
هم‌ چنين‌ رئاليسم‌ در فلسفه‌ و معرفت‌شناسي‌ گونه‌هاي‌ چندي‌ دارد كه‌ در اين‌ كتاب‌ به‌ برخي‌ از آنها اشاره‌ خواهد شد...
رئاليسم‌ در هنر به‌ معناي‌ التزام‌ به‌ انعكاس‌ واقعيت‌ بيروني‌ در صحنه‌ تصوير و نمايشي‌ هنري‌ است، خواه‌ واقعيت‌ نمايش‌ داده‌ شده‌ زشت‌ باشد يا زيبا، خوب‌ باشد يا بد. بنابراين‌ رئاليسم‌ در هنر به‌ معناي‌ تخيلي‌ نبودن‌ در هنر و عمل‌ هنري‌ است. هنرمند رئاليست‌ كسي‌ است‌ كه‌ واقعيت‌ را در هنر به‌ تصوير مي‌كشد، و در پي‌ تغيير واقعيت‌ بيروني‌ در آينة‌ هنري‌ نيست. رئاليسم‌ هنري‌ در مقابل‌ ايدئاليسم‌ هنري‌ قرار دارد. هنرمند ايدئاليست‌ در پي‌ آرمان‌ها، اهداف، و احياناً‌ احساسات‌ و تخيلات‌ در هنر است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
waterfall96
waterfall96
1393/08/26

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی رئاليسم و ضد رئاليسم در ادبيات

تعداد دیدگاه‌ها:
4
دیدگاه شما به علت نگارش فینگلیش حذف گردید.
[edit=simin]1394/02/25[/edit]
آدمهایی هستند که هیچوقت بزرگ نمی شوند . اولین شاخصه این آدمها این است که بزرگی را نمی فهمند . اولین درس بزرگی این است که خدمت دیگران را نفهمیم . دومین درس آن این است که زمان را درگذشته وحال وآینده درک نکنیم وسومین درس این است که یادمان برود با چه کتابهایی درک واقعی از جهان پیدا می کنیم
نقل از صفحه ۲۰۲ کتاب:
«هنگام نخستین چاپ این کتاب خوانندگانی بودند که بیشتر کتاب را می‌پسندیدند و می‌پذیرفتند. امروز ممکن است همان خوانندگان بیشتر کتاب را مردود بدانند.»
این یکی رو غیب گفته :) موقعی که این کتاب رو خوندم کلی خوشم اومد بعدا با نوشته‌های پلخانف و بعدتر لوکاچ آشنا شدم که کلی متفاوت بودند.
جالب این که این هر دو جزو منابع این کتاب هستند ولی برخورد عمیقی که مثلا لوکاچ با داستایفسکی رو داشت تو این کتاب ازش خبری نیست.
در هر حال، ممنون از به اشتراک گذاری این کتاب قدیمی.
یکی از ساده انگارترین کتابها در مورد رئالیسم. که پیروی ازش فقط باعث قدرتمندتر شدن وضع موجود به عنوان واقعیت مسلم میشه .
مقاله ی رئالیسم یا کوبسن رو حتما بخونید تا ببینید 40 سال قبل این کتاب دویست سال جلوتر بوده .
در دوران شبکه های اجتماعی همین ادبیات مانده که اطلاع رسانی به توده ها کند !!
رئاليسم و ضد رئاليسم در ادبيات
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک