رسته‌ها
با توجه به وضعیت مالکیت حقوقی این اثر، امکان دانلود آن وجود ندارد. اگر شما صاحب حقوق مادی این کتاب هستید، می‌توانید اجازه نشر رایگان نسخه الکترونیکی آن را به ما بدهید یا آن را از طریق کتابناک به فروش برسانید.
برای اطلاعات بیشتر صفحه «شرایط و قوانین فروش» را مطالعه کنید.

تاریخ حکومت طاهریان از آغاز تا انجام

تاریخ حکومت طاهریان از آغاز تا انجام
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 53 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.3
با 53 رای
.
طاهریان اولین حکومت مستقل ایران بعد از حملهٔ اعراب بودند.
در اوایل قرن سوم، طاهر بن حسین، یکی از سرداران مأمون عباسی از طرف او امیر خراسان شد و به دلیل آن که عدم اطاعت خود را از مأمون اعلام کرد، اولین حکومت مستقل ایرانی بعد از اسلام در ایران تشکیل شد و حکومت او به طاهریان معروف شد. در زمان طاهریان نیشابور به پایتختی برگزیده شد.
طاهریان در جنگ با خوارج در شرق ایران به پیروزی دست یافتند و سرزمین های دیگری مانند سیستان و قسمتی از ماوراءالنهر را به تصرف در آوردند و نظم و امنیت را در مرزها بر قرار کردند. گفته می‌شود که در زمان حکومت طاهریان، به جهت اهمیت دادن آنان به کشاورزی و عمران و آبادی، کشاورزان به آسودگی زندگی می‌کردند.
در زمان طاهریان قیام های بابک و مازیار که به ترتیب در آذربایجان و طبرستان(مازندران)رخ داد، باعث شد که آن ها را از توجه به شرق ایران باز دارد. به همین دلیل خوارج دست به شورش زدند. آخرین امیر طاهری، محمد بن طاهر نیز فردی مقتدر نبود. در نتیجه حکومت طاهریان رو به ضعف نهاد و سرانجام در میانه‌های سده سوم هجری به دست یعقوب لیث سرنگون شد.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
آپلود شده توسط:
hanieh
hanieh
1393/11/03

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی تاریخ حکومت طاهریان از آغاز تا انجام

تعداد دیدگاه‌ها:
3
ممنون از آپلودر.
کتاب جامع و مفیدی بود اگه برگردانی از کتاب‌های محققین غیرایرانی بود یا مولف یک محقق غیروابسته.
وقتی اسم بنیاد پژوهشهای قدس رضوی میاد وسط واقعا نمیشه روی بی‌طرف بودن و علمی بررسی شدن موضوع کتاب اعتماد داشت!
طاهریان اگرهم هوادار ایران و ایرانی بودند، ولی، نقش بزرگی در زنده کردن فرهنگ از هم پاشیده ایران پس از اسلام و یورش تازیان نداشتند. این سامانیان بودند که زبان پارسی و فرهنگ ایرانی را دوباره زنده کردند و از نو ساختند. شاهان میهن پرستی که خود را به بهرام چوبین، سردار شورشی خسروپرویز پیوند می دادند.
در مورد تعصب و عرق وطنخواهی طاهریان نسبت به سرزمین و آداب و سنن ایرانی دو نظر متفاوت وجود دارد برخی طاهریان را فقط هواخواه سرزمین ایران نشان داده و شوقی در ایشان نسبت به آیین و فرهنگ ایرانی نیافته­اند در مقابل عده­ای با تمسک به منابع و گزارشات تاریخی ایشان را حاکمانی کاملا طرفدار ایرانی و فرهنگ و تمدن ایران زمین دانسته­اند. در این پژوهش به بررسی گزارشات و ارائه آن پرداخته خواهد شد.
تاریخ حکومت طاهریان از آغاز تا انجام
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک