رسته‌ها
خاطرات تاج السلطنه
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 93 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.7
با 93 رای
به کوشش: منصوره اتحادیه ( نظام مافی ) - سیروس سعدوندیان

خاطرات تاج‏ السلطنه، دختر ناصرالدین شاه و توران‏ السلطنه که در 1301 ه. ق ( ١٨٨۴ م) زاده شد، از سودمندترین و مهم‏ ترین زندگى‏ نامه‏ هاى بازمانده از روزگار قاجاریان است. خاطرات وى، سرگذشت او را از آغاز زندگى تا هنگام جدایى ‏اش از شوهر خود در برمى‏ گیرد. او این خاطرات را به درخواست معلم و پسرعمویش، به‏گمان در  ١٩٢۴  نوشت و در آنها، از رویدادهاى بیرون و درون کاخ پدرش گزارش داد.

ویژگى‏ هاى نثرى این کتاب را چنین مى‏توان برشمرد:
تصویرسازى و توصیف منظره‏ ها؛ کنج‏کاوى درباره حالات و خصال و ویژگى‏ هاى شخصیت‏ ها؛ بافتمان دستورى ناساگار برخى از جمله ‏هاى آن با نثر رایج در آن روزگار. به هر روى، تأثیرپذیرى نویسنده از داستان‏ ها (رمان‏ ها) و قصه‏ هاى فرنگى به زبان اصلى یا با ترجمه فارسى، در نثر وى آشکارا رخ مى‏ نماید؛ چنان‏که خاطرات او را نه گزارشى به سبک نویسندگان روزنامه‏ ها، که داستان تاریخى بلندى درباره روزگار زندگى وى باید خواند.
این کتاب به چند دلیل مهم است: نویسنده خاطرات که خود دختر شاه دوران و از زنان دربار و پردگیان حرم سلطنت و دارنده جایگاهى بلند در آن‏ جا بود و درون‏مایه تاریخى آن. نویسنده به دلیل آسودگى از گزندهاى سیاسى و اجتماعى، در سنجش با دیگران از آزادى بیش‏ترى در سخن گفتن درباره روى‏دادها برخوردار بوده است.
این اثر هم‏چنین، نمونه‏ اى گویا از برخورد مظاهر مدنیت و فرهنگ شرق و غرب در آن دوره و گزارنده حالات و تأثیرات و پى‏آمدهاى آن در طبقات زبرین جامعه و رسانه‏اى درباره آداب و آیین‏ هاى خاتون‏ هاى حرم به شمار مى‏رود.
آرا و عقاید نویسنده در این کتاب، گستره فراوان اطلاعات او را نشان مى دهد. وى از مشروطیت، حقوق زنان، آزادى، مساوات و قانون در این اثر دفاع کرده است.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
133
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
simin
simin
1393/08/02
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی خاطرات تاج السلطنه

تعداد دیدگاه‌ها:
6
کتاب خواندنی که گوشه ای تاریخ قاجار را به ما از درون حرمسرا نشان میدهد. شگفت انگیز است که تاج السلطنه چقدر خوب مینوشته
بادرود. از اینکه مجددا کار فرهنگی شما شروع شد صمیمانه خوشحال هستم و برایتان بهترین را آرزو دارم.
با درود . ضمن تشکر و تقدیر از بانوی محترم سیمین گرامی می خواستم خواهش کنم اگر سفرنامه ی مادام کارلا سرنا را که در دوره ی ناصرالدین شاه در دربار می زیست در اختیار دارید لطفا آپلود کنید . متشکرم .
دست شما درد نکنه سیمین خانم عزیز .این نشر تاریخ در چند سال پیش بطور سریالی و منظم داشت دوره هایی از تاریخ ایران را چاپ و منتشر میکرد تا اینکه بدلیل تغییرات سال 84 به بعد دیگه چاپ نشدند سرکار خانم منصوره اتحادیه که بسیار عزیز و محترم هستند با امضای خودشان یک دوره را از کتابهایشان را به من اعطا فرمودند سال82 که به خانواده ما هم مربوط میشد و رویهم رفته تا سال 84و85خیلی از کتابهایشان چاپ شده اگر روی سایت بذارید مسلمآ خواننده بسیاری خوا هد داشت و از سیمین عزیز باز هم سپاسگذارم.
خاطرات تاج السلطنه
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک