رسته‌ها
آغا محمدخان قاجار
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 75 رای
امتیاز دهید
5 / 4.6
با 75 رای
برنده جایزه ریوارول 1951

در تاریخ ایران، سالهای آخر قرن هجدهم دوره ای بس تیره و تار است هجوم دد منشانه افغانها، غشای تابناک تمدن اصفهان را درهم شکسته، و بهروزیی را به نابودی کشیده بود که برام سلطنت صفویه به مردی زحمتکش امکان احیا داده بود.
با اینهمه ساله جلوه های خوش و اعتبار این سلسله نتوانسته بود داروی درد تمدنی شود که در سده های سیزدهم و چهاردهم از دو ترکتاز مغول آسیب دیده بود. هرچند پادشاهانی از تخمه چنگیز و نیمور خویشتن را اصلاح کرده بودند و چند تن از آنان زمینه را برای ترویج علم و هنر مساعد ساخته، و سنتهای بغداد و چین را به هم در آمیخته بودند، بازهم جبران آن آسیبها نشده بود. چه، از بشردوستی سده های میانه که نرمخویی و بزرگداشت آسمی را تعلیم می داد، جز خاطره هایی برجای نمانده بود درشتی و درنده خویی چنان فرمانروا گشته بوده که گفتی راه طبیعی حکمرانی همان بود و بس.
روشهای پادشاهان صفوی نسبت به خویشاوندان یا کسانی که به آنان کمان بد می رفت، چقدر مغایرت داشت با سخنان حکیمانه فیلسوفان و شاعران ایران قبل از هجوم بیگانگان و با حکمتهایی پرطنین تر از آن که در آن روزگار، با حقیقت با دست کم با آرمانی تحقق پذیر همساز نباشد...
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
303
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
khar tu khar
khar tu khar
1393/04/18
درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی آغا محمدخان قاجار

تعداد دیدگاه‌ها:
7
کتاب را مطالعه نمودم.چند نگته 1.کتاب به سبک بررسی تاریخی و ثبت رویداد هاست نه زبان داستان
2.برخی جزئیات مثل اسیر شدن اغامحمد خان بدست برادر و اخته شده وی بدست عادلشاه افشار نه غلط مصطلح کریم خان جالب بود.
3.ذکر تاریخ دقیق زند و افشار و پادشاهان ان قابل تقدیر است.
تاریخ قاجار به عنوان بخشی از تاریخ ایران بایستی مورد کنکاش و بررسی کارشناسانه قرار گیرد و در این میان نقش سر سلسله آن از اهمیت ویژه برخوردار می باشد.
آغامحمدخان را نمیشود با نادرشاه مقایسه کرد چون تفاوت از زمین تا آسمان است. جنایتی که آغامحمدخان در بم و کرمان و شخص لطفعلی خان زند مرتکب شد فراموش نشدنی است و از ذهن ملت ایران پاک نمیشود،گرچه در حفظ و دفاع ازتمامیت ارضی ایران از اقتدارخوبی برخوردار بود. نادرشاه را هم بخاطر کورکردن پسربزرگش و کشتار مردم هند در جنگ کرنال و سپس درگیری در دهلی بسیار نکوهش کرده اند. هنگامی که نادر با سپاهش عازم جنگ بود در جنگل های داغستان تیری به سوی نادر رها شد، پس از بررسی و استنطاق زیاد مظنون اصلی حادثه چندین بار اعتراف کرد که پسرش رضاقلی میرزا دستور سوئ قصد را داده است، البته عده زیادی از اطرافیان نادرهم دامن به این توطئه زدند که در نهایت منجر به کورشدن او شد، بعدها وقتی حقیقت ماجرا آشکارشد از آنان نیز انتقام گرفت. در مورد حمله نادر به هند نیز، دو دلیل اصلی وجود داشت؛ 1- کشته شدن سفیر نادر درهند بدستور محمدشاه گورکانی. 2- فرار 800 افغانی متجاوز به هند و پناه دادن آنان توسط پادشاه هند و بی اعتنایی به خواسته نادر برای تحویل دادن افغانیان به ایران و محاکمه آنان بمنظور جنایت چندین ساله در اصفهان در اواخر دوره سلطانحسین صفوی ، مردم اصفهان در مدت 9 ماه که اصفهان را درمحاصره گرفته بودند، از برگ درختان گرفته تا گوشت مرده، ارتزاق کردند. واقعآ پس از گذشت سیصد و اندی سال از این واقعه، نمیشود شدت فاجعه را درک کرد و نادر را بخاطر احقاق حقوق مردم ایران بخصوص اصفهان نکوهش کرد که چرا به هند حمله کرد! بسیاری براین باورند که نادر بخاطر جواهرات و مالدوستی و آوردن کوه نور و ... به آنجا لشگر کشی کرد، درصورتیکه چنین نبود و دلیل اصلی همان دو مورد مذکور بود.
[quote='fuzuli']آقا محمدخان قاجار و نادزشاه افشار از کسانی بودند که روس ها از آنان می ترسیدند و جرئت تعرض به خاک ایران را نداشتند.[/quote]
در زمان آغا محمد خان روسها به ایران تعرض نکردند ولی خود آغا محمد خان چقدر به این ملت بیچاره تعرض کرد؟ چند نفر رو در کرمان کشت و کور کرد ؟ چند نفر رو در تفلیس کشت ؟
چند نفر از ایل زند رو کشت و چه بلاهای مگویی که بر سر لطفعلیخان نیاورد ؟؟!!!
همینمون مونده که از امثال آغا محمد خان اسطوره درست کنیم !!
آقا محمدخان قاجار و نادزشاه افشار از کسانی بودند که روس ها از آنان می ترسیدند و جرئت تعرض به خاک ایران را نداشتند.
سلام . این نوشته نیز مانند خواجه تاجدار از یک سبک داستان نویسی و قصه گویی قضیه را شروع کرده .کتاب خوب و جالبیست اما خیلی به نوشته های خواجه تاجدار یا عارف دیهیم دار که یک کتاب است با دو و یا چند نام اقتباس کرده و گاه تقلید شده ولی رویهم رفته کتاب خوبیست چون موضوع خوبی را بهانه نوشتن قرار داده خواننده را جلب و جذب میکند و تا بآخر هنراه خود میکشاند به هر روی دستشان درد نکند .زحمت کشیده اند ممنونم.
آغا محمدخان قاجار
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک