رسته‌ها

اشرف افغان بر تختگاه اصفهان: به روایت شاهدان هلندی

اشرف افغان بر تختگاه اصفهان: به روایت شاهدان هلندی
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 63 رای
نویسنده:
امتیاز دهید
5 / 4.5
با 63 رای
اشرف افغان، نوشته ویلم فلور که دنباله کتاب «برافتادن صفویان و برآمدن محمود افغان» است، شرح رویدادهای مهم زمان سلطه اشرف را از دیدگاه نویسندگان شرکت هند خاوری هلند که در مطاوی کتاب اختصارا واک نامیده می‌شود، در بردارد. در این شرکت روزنامه‌ای بوده است که در آن وقایع مهم روزانه‌یی که بیشتر به اوضاع سیاسی کشور ایران مربوط بوده، ثبت می‌شده است. معلوم نیست در شرکت روزنامه‌ای، چند تن به این کار ارزنده سرگرم بوده‌اند؛ اما چندین بار نویسنده از خود با عنوان «روزنامه‌دار» یا «روزنامه‌چی» یاد می‌کند. فزون بر این نویسندگان، شرکت در نهان، خبرچیانی را از اهالی ایران یا از میان نخبگان، حاکمان و حاکمچگان آن‌ها به انحای گونون در خدمت خود داشته و از آن‌ها خبرهای دست اولی را به دست می‌آورده است، در نتیجه آگاهی‌های بسیاری از اوضاع نکبت‌بار و اسف‌انگیز این دوره تاریک تاریخ ایران در اسناد شرکت مزبور در بایگانی واک در هلند باقی مانده است.
آقای دکتر ویلم فلور نخستین بار به مطالعه و تحقیقی انتقادی در این اسناد پرداخته و تالیفاتی ارزنده درباره این دوره عرضه داشته‌اند. در کتاب نخستین دیدیم که چگونه در پی صد سالی آسایش و راحت‌طلبی، دندان‌ها و چنگال‌های شیر پیر حکومت صفویان را سستی و فتور فرو گرفته، توان تصمیم‌گیری و برابری با دشواری‌های امور مملکتی از هیات حاکم رخت بربسته بود و آن جماعت ناهماهنگ هر یک سازی جداگانه می‌نواخت.
کتاب، شامل یادداشتی از مترجم و سپس در هشت فصل به حکومت اشرف افغان، قیام و سقوط سید ‎احمد خان پادشاه کرمان، وضع بندرعباس و هرمز، همچنین دارای دو ضمیمه در پایان کتاب، اشاره می‌شود.
بیشتر
اطلاعات نسخه الکترونیکی
تعداد صفحات:
250
فرمت:
PDF
آپلود شده توسط:
hhnazyrr
hhnazyrr
1393/06/02

کتاب‌های مرتبط

درج دیدگاه مختص اعضا است! برای ورود به حساب خود اینجا و برای عضویت اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌های کتاب الکترونیکی اشرف افغان بر تختگاه اصفهان: به روایت شاهدان هلندی

تعداد دیدگاه‌ها:
4
به نام خدا با سلام مایه تاسف که صفویه با آن تاریخ شکوه جلال کارش به اینجا بکشه که یک مشت وحشی به ایران حمله کنند و این سلسله را منقرض کنند
درود دوست عزیز mahdiavax
Member
صفویان چندان که شما می گوید شکوه و جلال نداشتند و بحث ها درباره شان زیاد است و حکومت صفوی توسط مهاجران ترک آناتولی معروف به قزلباش تاسیس شد و غیر ایرانی بود اما نکته ای که باید متذکر شوم این است که ان زمان افغانستان جز ایران بود و محمود افغان یک ایرانی از استان قندهار بود که از ظلم و جنایت صفویان به ستوه امده بود و قیام کرد در قیام او همه مردم سیستان و خراسان و کرمان و یزد و نیز بخش های از فارس شرکت داشتند حتی حاکم خوزستان به محمد نامه زد مه به اصفهان حمله کن مردم بومی اصفهان (نه قزلباشان صفوی امده از آناتولی)
محمد با زرتشتیان بسیار مهربان بود و انان را معاف از مالیات کرد (در تمام دوران صفوی بطور سیستماتیک زرتشتیان قتل عام می شدن و یا به زور تن به اسلام می دادن و ازشون جزیه ظالمانه گرفته می شد) و سکه به نام ایران زد و خودش رو شاه ایران نامید اما شاه اسماعیل در سکه هایش هیچ اسمی از ایران نیست
تاریخ نمونه ای از تمدن ماست .آن را فراموش نکنیم
اشرف افغان بر تختگاه اصفهان: به روایت شاهدان هلندی
عضو نیستید؟
ثبت نام در کتابناک